پیرگوشی در ایران رو به گسترش است

عضو انجمن متخصصان گوش، گلو و بینی ایران گفت: تحقیقات اخیر در ایران نشان می ‌دهد که پیرگوشی نسبت به گذشته با سرعت بیش تر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پيرگوشي در ايران رو به گسترش است

عضو انجمن متخصصان گوش، گلو و بيني ايران گفت: تحقيقات اخير در ايران نشان مي ‌دهد که پيرگوشي نسبت به گذشته با سرعت بيشتر و در سنين کم تري اتفاق مي ‌افتد و اين در حالي است که ميليون‌ ها نفر از مردم به افت شنوايي‌ شان اهميت نمي‌ دهند.

 

ابراهيم رزم‌ پا در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: پيرگوشي يک افت شنوايي تدريجي است که با افزايش سن اتفاق مي ‌افتد و در واقع يک نوع معمول از کم ‌شنوايي حسي عصبي است که منجر به اختلال شنوايي دائم مي‌ شود و بيش تر مردم به وجود آن آگاه نيستند. 

 

وي افزود: قرار گرفتن در معرض سر و صدا و صداي ناخواسته مثل صداي بوق خودروها يکي از دلايل پيرگوشي است و افرادي که سال ها در معرض سر و صدا قرار مي ‌گيرند معمولاً دچار پيرگوشي مي ‌شوند‌.

همچنين افزايش سن، بالا رفتن فشار خون، استرس زياد، برخي داروها و حتي عوامل ارثي باعث ابتلا به اين عارضه مي ‌شوند.

 

اين متخصص گوش‌ گلو و بيني ادامه داد:‌ دشواري در تشخيص اصوات به ويژه اصوات زير مثل حرف (س)، مشکل شدن فهم مکالمات به خصوص وقتي سر و صداي زمينه‌ اي وجود دارد، افت شنوايي که معمولاً دوطرفه است و ممکن است با وزوز در يک يا دو گوش همراه باشد و سرگيجه از مهم ترين علائم پيرگوشي است.

ضمن اين که افراد پيرگوش صداي مردها را بهتر از زنان مي ‌شوند.

 

وي اضافه کرد: افراد مبتلا به پيرگوشي معمولاً عنوان مي ‌کنند که گفتار را مي ‌شنوند ولي در فهميدن آن مشکل دارند. البته همه ي نشانه ‌هاي مذکور توانايي‌ هاي فرد را کاهش مي ‌دهد و روي کيفيت زندگي بيمار تأثير مي ‌گذارد.

رزم‌ پا تصريح کرد: تحقيقات اخير در ايران نشان مي ‌دهد که پيرگوشي نسبت به گذشته با سرعت بيش تر و در سنين کم تري اتفاق مي‌ افتد و اين در حالي است که ميليون ‌ها نفر از مردم به افت شنوايي ‌شان اهميت نمي ‌دهند. احتمال داده مي ‌شود دليل افسردگي، انزوا، ترس، اضطراب و عصبانيت آن ها برخاسته از همين مشکل باشد. 

 

وي خاطر نشان کرد: به منظور درمان، مفيد ترين کاري که يک شنوايي‌ شناس مي ‌تواند براي افراد با مشکل پيرگوشي انجام دهد، سمعک ‌ها و برنامه‌ هاي توانبخشي است. از جمله برنامه‌ هاي توانبخشي براي اين افراد، مشاوره، تجويز سمعک، تجويز وسايل کمک شنيداري و مهارت هاي افزايش ارتباط است.

برنامه‌ هاي توانبخشي سبب برقراري ارتباط بهتر و در نهايت بالا بردن کيفيت زندگي براي افراد مبتلا به پيرگوشي مي ‌شود.

 

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

 

*مطالب مرتبط:

پارگي‌ پرده‌ گوش

سيگار و چاقي = کاهش شنوايي

با پيرگوشي چه کنيم؟

سمعک خود را تميز کنيد

كاشت حلزون شنوايي، دستگاهي براي كمك به ناشنوايان

اختلال شنوايي و کاشت حلزون شنوايي

چه طور گوش زنگ مي ‌ز‌ند؟

‌درمان عفونت و درد گوش

گوش درد به دليل عفونت گوش (اوتيت)

ساكت كردن وزوز گوش

جرم گوش مفيد است يا مضر؟

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت