رژیم غذایی علیه آلزایمر

آلزایمر نوعی اختلال و زوال عقلی است. این بیماری با از دست دادن حافظه به خصوص حافظه ی کوتاه‌ مدت و قدرت حفظ اطلاعات...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژيم غذايي عليه آلزايمر

آلزايمر نوعي اختلال و زوال عقلي است. اين بيماري با از دست دادن حافظه به خصوص حافظه ي کوتاه‌ مدت و قدرت حفظ اطلاعات در دوران پيري آشکار مي ‌شود، به طوري که ياد آوردن خاطرات گذشته و به خاطر سپردن نکات جديد براي فرد مشکل خواهد بود.

با اين ‌که نمي ‌توان به طور کلي جلوي اين بيماري را گرفت اما با انجام کارهايي مانند فعال نگه داشتن مغز توسط مطالعه، انجام فعاليت‌ هاي ذهني و داشتن يک رژيم غذايي سالم شايد بتوان احتمال بروز اين بيماري را کاهش داد.

طبق نتايج ارائه شده توسط محققان، رژيم غذايي سرشار از روغن زيتون، آجيل،‌ ماهي، گوشت مرغ و برخي از انواع ميوه‌ ها و سبزيجات، مي ‌تواند احتمال بروز بيماري آلزايمر را کاهش دهد.

محققان دانشگاه کلمبيا در نيويورک، دريافته ‌اند افرادي که مواد غذايي مفيد براي سلامت مغز مصرف مي ‌کنند 40 درصد کمتر از سايرين در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

شايد رژيم غذايي مناسب، بهترين و ساده ‌ترين راه براي کاهش ريسک احتمال ابتلا به اين بيماري باشد.

طبق نظر اين محققان از آن جا که درماني براي اين بيماري وجود ندارد، پيشگيري بهترين راه است؛ مخصوصاً زماني که سن افراد افزايش مي ‌يابد. پس اگر رژيم غذايي مناسب را رعايت کنيم، به اين معني خواهد بود که احتمال ابتلا به اين بيماري در ميان افراد کاهش خواهد يافت.

در حالي که ساير تحقيقات بر تاثير ماده ‌اي خاص تمرکز داشتند، اين افراد روي گروهي از مواد غذايي که به نظر مي‌آيد با ابتلا به اين بيماري مرتبط بوده‌ اند، کار کردند؛ چرا که مواد غذايي هيچ‌ وقت به تنهايي مصرف نمي ‌شوند و تاثير آن ها در حقيقت به عملکرد آن ها در کنار هم مربوط مي‌‌ باشد.

طبق نتايج اين تحقيق، مصرف برخي از مواد و پرهيز از بخشي ديگر مي ‌تواند در پيشگيري از بيماري آلزايمر مفيد واقع شود.

مصرف برخي از مواد غذايي مانند اسيدهاي چرب اشباع موجود در گوشت قرمز و کره بايد منع شود. اما ساير مواد مانند اسيدهاي چرب امگا 3، امگا 6، ويتامين E و ويتامين B12 براي سلامت مغز مفيد بودند.

براي مطالعه در مورد اين مساله، ‌گروه به مدت 4 سال، اطلاعاتي در مورد رژيم غذايي 2148 فرد سالم بالاي 65 سال را جمع ‌آوري کردند.

از ميان اين افراد 253 نفر به اين بيماري مبتلا شدند. اما طبق نتايج تحقيق، افرادي که به اين بيماري مبتلا نشده‌ بودند، بيش تر، از سالادهاي همراه با روغن زيتون، آجيل، ماهي، گوجه فرنگي، گوشت مرغ، سبزيجاتي مانند بروکلي، ميوه و سبزيجاتي داراي برگ ‌هاي سبز تيره مصرف کرده و ميزان مصرف گوشت قرمز و مواد لبني پُر چرب را کاهش داده بودند.

محققان بر اين عقيده هستند که رژيم ‌هاي غذايي به شيوه ‌هاي مختلفي بر پيشگيري و محافظت در برابر اين بيماري عمل مي ‌کنند.

بر اساس نظر اين محققان، ممکن است اين رژيم به دليل در بر داشتن موادي مانند اسيدهاي چرب امگا 3 و آنتي‌ اکسيدان‌ ها به طور مستقيم بر سلامت مغز و محافظت از آن تاثير بگذارد.

با اين ‌که اثر اين نوع رژيم‌ هاي غذايي قطعي نشده اما حتي اگر اين رژيم غذايي تنها احتمالي براي جلوگيري از آلزايمر باشد، مي ‌توان با رعايت آن، درصد احتمال ابتلا را کاهش داد.

منبع: www.msnbc.com

نيلوفر اسعدي بيگي – جام جم

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

 

*مطالب مرتبط:

قهوه، آلزايمر را کم مي کند

«آلزايمر» دزد حافظه

جلوگيري از آلزايمر با مواد غذايي

آلزايمر چيست؟

بيماري آلزايمر را بهتر بشناسيم

چربي هاي اُمگا-3 و بيماري آلزايمر

هرگز از آلزايمر نترسيد

چگونگي مراقبت از بيماران مبتلا به آلزاايمر

نقش هموسيستئين در بروز آلزايمر

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت