تبیان، دستیار زندگی
آمار نشان می ‏دهد که موارد یک نوع باکتری مقاوم به دارو (به نام کامپیلوباکتر) در حال افزایش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگرانی‏ های مربوط به گوشت مرغ

مقاومت بدن نسبت به دارو:

مرغ

آمار نشان می ‏دهد که موارد یک نوع باکتری مقاوم به دارو (به نام کامپیلوباکتر) در حال افزایش می ‏باشد و یک تحقیق انجام شده در FDA (اداره غذا و دارو) ثابت کرده که استفاده از آنتی بیوتیک ‏ها در فرآورده‏ های مرغی، یکی از دلایل مهم این امر است.

مرکز دامپزشکی FDA استفاده از این آنتی بیوتیک ‏ها را برای ماکیان (مرغ، بوقلمون و ...) قدغن کرده است، زیرا شواهد نشان می ‏دهد که مردم در اثر این باکتری‏ های مقاوم به دارو، بیمار می‏ شوند.

این آنتی‏بیوتیک ‏ها، فلوئوروکینولون (Fluoroquinolon) نام دارند. برخی فلوئوروکینولون ‏ها برای درمان حیوانات به فروش می ‏رسند، اما بیشتر برای درمان انسان ‏هایی که دچار مسمومیت غذایی ناشی از  کامپیلوباکتر شده‏اند استفاده می ‏شود. کامپیلوباکتر یک نوع باکتری است که بیشتر در مرغ یافت می شود.

بر طبق داده‏های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، استفاده ی انسان‏ ها از فلوئوروکینولون‏ها از دهه 1980 شروع شد، اما مقاومت نسبت به آن ها از زمانی آغاز گردید (در میانه ‏های دهه 1990) که دامپزشکان به استفاده از این داروها روی آوردند.

با این توضیحات اگر گوشت مرغ می خورید بیشتر سعی کنید از مرغ‏ های ارگانیک (مرغ هایی که به طور طبیعی پرورش داده شده اند)، استفاده نمایید، البته نه فقط به این دلیل، بلکه به دلایلی همچون تازه بودن، سالم بودن، فاقد هورمون‏های مختلف بودن و ... .

حملات قلبی:

گوشت‏ها به طور قابل ملاحظه ‏ای خطر حملات قلبی را افزایش می‏ دهند. یک مطالعه نشان داد مصرف مکرر و مداوم گوشت قرمز به طور قابل ملاحظه‏ای خطر "سندرم حاد کرونری" را افزایش می ‏دهد.

گوشت قرمز و مرغ

"سندرم حاد کرونری" اختلالی است که در آن احتمال آنژین ناپایدار، انفارکتوس میوکارد و آترواسکلروز و در نتیجه حملات قلبی افزایش می یابد.

در این مطالعه که شامل 848 بیمار و 1078 فرد سالم هم‏ جنس و هم‏ سن بود، مصرف بیش از 8 واحد گوشت قرمز در ماه، با افزایش 25 درصدی خطر حملات قلبی یعنی سکته و مرگ ناگهانی همراه بود و مصرف گوشت سفید به میزان بیش از 12 بار در ماه حملات قلبی را به میزان 18 درصد افزایش داد.

تحقیق نشان داد که افراد با خوردن 8 بار یا بیشتر گوشت قرمز، و یا 12 بار یا بیشتر گوشت سفید در هر ماه در مقایسه با مصرف گوشت کمتر (کمتر از 4 واحد گوشت قرمز و کمتر از 8 واحد گوشت سفید در ماه) به ترتیب 9/4 درصد و 7/3 درصد، بیشتر در معرض حملات قلبی هستند.

بنابراین مصرف گوشت قرمز را به یک بار در هفته و گوشت سفید را به دو بار در هفته محدود نمایید. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنتان بیشتر از غذاهایی مانند ماهی، تخم مرغ ، غلات و حبوبات استفاده نمایید.

گوشت مرغ و پورین‏ها:

گوشت مرغ حاوی موادی طبیعی به نام پورین (یک نوع اسید آمینه) می‏ باشد. پورین‏ ها به طور معمول در گیاهان، حیوانات و انسان‏ها یافت می شوند.

در برخی افراد که دارای مشکلات وابسته به پورین هستند(مانند بیماران مبتلا به نقرس)، دریافت زیاد این مواد می ‏تواند خطراتی را برای سلامتی شان به وجود آورد.

از آنجایی که پورین ‏ها می ‏توانند به اسید اوریک تبدیل شوند، تجمع زیاد پورین‏ ها در بدن می ‏تواند منجر به تجمع زیاد اسید اوریک شود. بیماری هایی مانند نقرس و سنگ‏های کلیوی اسید اوریکی، دو نمونه از مشکلات وابسته به اسید اوریک می ‏باشند. به همین دلیل این افراد باید خوردن غذاهای حاوی پورین را محدود نمایند.

مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه تبیان

*مطالب مرتبط:

مرغ‌های هورمونی، توهم یا واقعیت؟ 

فواید گوشت مرغ

نکات مهم در خرید گوشت مرغ

مرغ‌ های هورمونی

خواص گوشت بوقلمون

گوشت شترمرغ و خواص آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.