تبیان، دستیار زندگی
36 کیلومتر مانده تا گچساران، روستای پلکانی زیبایی وجود دارد که با تمام بافت سنتی خود، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری غرب ایران به شمار می رود. روستای بکری به نام مارین با 550 نفر جمعیت که در 198 کیلومتری جنوب شرقی یاسوج در حدفاصل دو کوه قرار گرفته و از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوهستان سرد

مارین

36 کیلومتر مانده تا گچساران، روستای کوهستانی زیبایی وجود دارد که با تمام بافت سنتی خود، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری غرب ایران به شمار می رود. روستای بکری به نام مارین با 550 نفر جمعیت که در 198 کیلومتری جنوب شرقی یاسوج در حدفاصل دو کوه قرار گرفته و از شمال، به کوه ولی گنج و از جنوب غربی به کوه کاردی می رسد.

اگر گذارتان به این روستا افتاد، یادتان باشد که از اهالی محل سراغ راه سلطنتی شوش - تخت جمشید و بیشاپور را بگیرید. راهی که در دوره هخامنشیان رونق زیادی داشته و از 7 کیلومتری این روستا عبور می‌کرده است. جالب است بدانید که موقعیت سوق‌الجیشی روستای مارین، در دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان به حدی مهم بوده که سبب احداث قلعه‌های متعدد راهبانی در حوزه نفوذ آن شده است.

موقعیت سوق‌الجیشی روستای مارین، در دوره هخامنشیان، اشکانیان

و ساسانیان به حدی مهم بوده که سبب احداث قلعه‌های متعدد راهبانی

در حوزه نفوذ آن شده است

روستای مارین در شیب ملایم دره استقرار پیدا کرده است و بافت مسکونی متراکمی دارد. واحدهای مسکونی در یک یا دو طبقه ساخته شده‌اند و سقف مسطح، ایوان، پنجره‌های کوچک و دیوارهای قطور، ویژگی مشترک خانه‌های روستا محسوب می شود. دیوارها معمولاً به وسیله کاهگل پوشیده شده‌اند و در ساخت آن‌ها از سنگ، خشت، گل، آجر و تیرهای چوبی استفاده شده است.

مارین

پوشش گیاهی و جانوری منطقه با انواع گیاهان دارویی، کتیرا، گل‌گاوزبان و گل بنفشه یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی منطقه است. درست مثل کوچه باغ های روستا که در کوچه‌های پهن و دل باز کنار هم ردیف شده اند و قدم زدن در این کوچه ها، می تواند لذتبخش ترین تفریح شما در زمان اقامتتان در روستا باشد.

در مارین، می توانید تفریح آرام و بی دردسری را در حواشی دریاچه سد کوثر داشته باشید. دریاچه کوچکی که هوای معتدلی را به منطقه بخشیده است و آرامش و زیبایی را یک جا تقدیم شما می کند.  به خصوص آنکه این دریاچه فرصت خوبی هم برای ورزش های آبی به اهالی روستا و گردشگران می دهد و می تواند بخش به یاد ماندنی سفر شما را رقم بزند.

مهم‌ترین بنای مذهبی روستای مارین، مقبره امام‌زاده حمیده خاتون است. مقبره ای ساده و کوچک و زیبا سال هاست مکان مقدس روستائیان اهل مارین به شمار می رود و مردم این روستا دخیل های خود را به ضریح آن می بندند.

مارین

امروزه درآمد بیشتر مردم روستای مارین از طریق فعالیت‌های زراعی، دامداری، باغداری، صنایع دستی و امور خدماتی تأمین می‌شود و گروهی از مردم این روستا، به امور دامپروری سنتی از طریق رمه‌گردانی اشتغال دارند. آن‌ها از اوایل اردیبهشت ماه به مناطق ییلاقی در فاصله 10کیلومتری روستا کوچ می‌کنند و در شهریور ماه به قشلاق بازمی‌گردند.

معروف‌ترین سوغات روستای مارین را صنایع دست بافت، انار، رب انار، کره، ماست، روغن، کشک و دوغ محلی تشکیل می‌دهد و البته معروف ترین غذاهای آن، آش کارده، آش دوغ، شیربرنج، گونه و نان تیری که می توانند خوراک متنوعی برای گردشگران به حساب بیایند.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی