رژیم غذایی ضد سرماخوردگی

با فرارسیدن فصل سرما کم‌ کم سرماخوردگی شایع‌ تر می ‌شود و سرفه‌ های طولانی و ناراحتی ‌های تنفسی به دنبالش می ‌آید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژيم غذايي ضد سرماخوردگي

با فرارسيدن فصل سرما کم‌ کم سرماخوردگي شايع‌ تر مي ‌شود و سرفه‌ هاي طولاني و ناراحتي ‌هاي تنفسي به دنبالش مي ‌آيد. شايد گاهي براي شما هم پيش آمده باشد که اوايل پاييز يک سرماي سفت و سخت بخوريد و تا آخر زمستان يک سرماخوردگي خفيف رهايتان نکند و مدام در حال سرفه کردن باشيد؛ چيزي که واقعا تحمل‌اش سخت است. اين جور وقت‌ ها معمولا دوست و آشنا، هر کدام راه‌ حل ‌هاي سنتي را تجويز مي‌ کنند که به نظر آن ها براي تسکين التهاب تنفسي فايده دارد؛ از خوردن فرني، به دانه، نشاسته و شير داغ گرفته تا پرهيز از ترشي و خربزه، ماست ترش و ... ولي آيا واقعا اين غذاها روي عفونت ‌هاي تنفسي تاثيري دارند؟ ...

دکتر تيرنگ نيستاني، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي، معتقد است که اگر سرماخوردگي به عفونت ريه منتهي شود، با پرهيز غذايي، خيلي نبايد به درمان زود هنگام اين مشکل اميدوار بود: "البته بهتر است از مصرف غذاهاي خيلي تُند يا پُرادويه اجتناب کرد چون محرک هستند. خوراکي‌ هاي خيلي سرد يا سرخ شده هم ممکن است در مورد برخي افراد مشکل‌ زا باشند اما قانون کلي در اين باره وجود ندارد. بيشترين کاري که مي ‌شود براي درمان اين بيماري انجام داد، بالا بردن ايمني بدن براي مقابله با ويروس و پيشگيري از سرماخوردگي‌ هاي بعدي است." با اين حساب، اگر مرتب دچار مشکلات تنفسي ناشي از سرماخوردگي مي ‌شويد، مي ‌توانيد با خوردن يک سري مواد غذايي مقاومت‌ تان را نسبت به اين بيماري بالا ببريد.

رژيم غذايي براي مقابله با عفونت‌هاي تنفسي

اگر حس مي‌ کنيد سرما خورده ‌ايد و به خصوص گلوي تان مي ‌سوزد، بي درنگ شروع کنيد به خوردن سبزي‌ ها و ميوه ‌هايي که از نظر ويتامين C غني هستند. يادتان باشد كه گل کلم، کاهو، فلفل دلمه‌ اي سبز يا قرمز، اسفناج، لوبيا سبز و انواع مرکبات از منابع مهم اين ويتامين محسوب مي‌ شوند. البته دکتر نيستاني تاکيد مي‌ کند که پيشگيري از سرماخوردگي مهم ‌تر و آسان ‌تر از درمان آن است و شما بايد هر روز اين موادغذايي را بخوريد تا بدن تان در مقابل ويروس سرماخوردگي و به تبع آن، عفونت دستگاه تنفسي مقاوم شود: "بعضي‌ ها فکر مي ‌کنند ويتامين C در برابر سرماخوردگي و آنفلوآنزا معجزه مي‌ کند که تصور درستي نيست ولي اگر اين ويتامين به مقدار کافي مصرف شود، مي ‌تواند تا حدي از علايم سرماخوردگي بکاهد. ضمن اين که ويتامين C خواص آنتي‌ هيستاميني هم دارد."

بعد از ويتامين C گروه غذايي ديگري که در تقويت سيستم ايمني بدن بسيار موثر است، مواد حاوي آنتي ‌اکسيدان ها هستند که باز هم سبزي ‌ها و ميوه‌ها مثل گوجه ‌فرنگي، لوبيا قرمز، مغزگردو، کلم بروکلي، هويج و سيب قرمز در صدر اين گروه قرار مي‌ گيرند.

کمبود ويتامين‌ ها

اگر سرفه و سرماخوردگي در شما مزمن شده است، ممکن است دچار کمبود هاي تغذيه‌ اي باشيد که از آن ها بي ‌خبريد. به اين کمبودها که هنوز علايم باليني پيدا نکرده‌ اند، مي ‌گويند کمبود حاشيه اي. اگر بدن شما دچار کمبود حاشيه‌اي ويتامين A باشد، شما زياد سرما مي ‌خوريد و عفونت سرماخوردگي در بدن تان شدت مي ‌يابد و ديرتر هم خوب مي ‌شويد. پس بايد مواد غذايي را مصرف کنيد که ويتامين A دارند يا پيش ساز اين ويتامين هستند. دکتر نيستاني مي ‌گويد: "اسم قديمي ويتامين A ويتامين ضد عفونت بوده است، پس اگر کسي ويتامين A بدنش تامين باشد کمتر دچار عفونت بالاخص عفونت‌ هاي تنفسي مي ‌شود. اين ويتامين در مواد غذايي مثل جگر، تخم مرغ و لبنيات به وفور وجود دارد و پيش سازش هم در سبزيجاتي مثل هويج و اسفناج يافت مي ‌شود."

بعد از ويتامين A، کمبود ويتامين D هم مي ‌تواند باعث ضعف ايمني بدن در مقابل عفونت ‌هاي تنفسي شود. دکتر نيستاني مي ‌گويد:"ويتامين D در رژيم غذايي ما ايراني‌ ها به ‌اندازه کافي وجود ندارد و بهترين منبع براي ما، مواجهه مستقيم با نور آفتاب است، پس کساني که به خاطر شغل ‌شان تمام روز در فضاهاي بسته هستند، ممکن است با کمبود اين ويتامين رو به رو شوند و بايد به پزشک يا متخصص تغذيه مراجعه کنند تا در صورت لزوم براي شان مکمل اين ويتامين تجويز شود."

مکمل کافي نيست!

عامل ديگري که سيستم ايمني بدن را در مقابل سرماخوردگي تقويت مي ‌کند، عنصر روي يا زينک است: "کمبود روي از قديم در ايران مشاهده شده و به ويژه در بچه‌ها بيشتر به چشم مي ‌خورد. منابع روي تقريبا با آهن مشترک است و در انواع گوشت ‌ها و غلات وجود دارد. پس اگر بخواهيم يک برنامه غذايي کاربردي و کامل براي پيشگيري و کوتاه کردن دوره ابتلا به عفونت‌ هاي تنفسي ناشي از سرماخوردگي پيشنهاد کنيم، مي‌ توان گفت حتما در روز 2 تا  3  واحد ميوه همراه با 2 واحد سبزي مصرف ‌کنيد و آب ‌ميوه‌هاي صنعتي را به هيچ وجه جايگزين مناسبي براي اين گروه غذايي به ‌حساب نياوريد." دکتر نيستاني ادامه مي ‌دهد: "دست کم دوليوان شير يا دو ليوان ماست در روز بخوريد تا کلسيم و ويتامين‌هاي A و کمي هم ويتامين D مورد نياز روزانه‌ تان تامين شوند.

پروتئين‌هاي حيواني را فراموش نکنيد زيرا همان‌طور كه گفتيم، انواع گوشت‌ ها منابع غني آهن و روي هستند و کمبودشان مي ‌تواند فرد را در مقابل بيماري‌ هاي تنفسي و عفوني آسيب ‌پذير کند.

دکتر نيستاني در آخر نيز اضافه مي ‌کند که "مکمل ‌ها هيچ‌ گاه جاي مواد غذايي را نمي ‌گيرند، پس بهتر است همه چيز را به‌ صورت طبيعي به بدن تان برسانيد.

هفته نامه سلامت

اگر مي خواهيد با کارشناسان تغذيه ي سايت درباره رژيم هاي غذايي مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت درباره اين بيماري مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

 

*مطالب مرتبط:

فردي که سرماخورده چه بايد و چه نبايد بخورد؟

چگونه از سرماخوردگي مصون بمانيم؟

نسخه گياهى براى سرماخوردگي

سرماخوردگى، بيمارى فصل

اثر دانه هاي خوراکي در سرماخوردگي

سرماخوردگي، آنفلوآنزا يا آلرژي؟

10باور غلط درباره سرماخوردگي(1) و(2)

باورهاي غلط درباره سرماخوردگي كودكان

سرماخوردگي و مكمل هاي تغذيه اي

13روش مبارزه با سرماخوردگي

تفاوت سرماخوردگي و حساسيت

سرد شدن پاها و افزايش سرماخوردگي

آيا افراد شاد و خوشحال کمتر دچار سرماخوردگي مي شوند؟

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت