تبیان، دستیار زندگی
یک گروه از محققان با انجام تحقیقی موفق شدند برای یکی از بحث انگیزترین توصیه‌های عامیانه، مبنایی علمی پیدا کنند. در عرف عامیانه در میان ملل مختلف این نظر کم و بیش رایج است که اگر بدن افراد و به ویژه پاها و انگشتان یخ کند، شخ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرد شدن پاها و افزایش سرماخوردگی


یک گروه از محققان با انجام تحقیقی موفق شدند برای یکی از بحث انگیزترین توصیه‌های عامیانه، مبنایی علمی پیدا کنند.

در عرف عامیانه در میان ملل مختلف این نظر کم و بیش رایج است که اگر بدن افراد و به ویژه پاها و انگشتان یخ کند، شخص دچار سرماخوردگی می‌شود. با وجود رواج این باور در میان فرهنگ‌هایی که با پدیده سرما آشنایی دارند، افراد شکاک آن را به‌عنوان یک باور غیرعلمی رد می‌کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی، یک گروه از محققان با قرار دادن پاهای شماری از دانشجویان داوطلب در سطلی مملو از آب‌یخ و مقایسه آن با شرایط دانشجویان داوطلب دیگری که در این شرایط قرار نداشتند به نکته ی مهمی پی بردند که دلایل محکمی در دفاع از این باور رایج و عامیانه است.

سرد شدن پاها موجب کاهش جریان خون در بینی و تعداد گلبول های سفید می شود. در نتیجه از توان دفاعی بدن در برابر میکروب ها کاسته می شود.

در این تحقیق روشن شد که سرد شدن پاها موجب تنگی رگ‌های خون‌رسان و کاهش جریان خون به بینی شخص می‌شود و با کاهش میزان خونی که در بینی جریان می‌یابد، تعداد گلبول‌های سفید خون در این ناحیه کم می‌شود. گلبول‌های سفید در برابر هجوم باکتری‌ها و میکروب‌ها از بدن دفاع می کنند. به این ترتیب با کاسته شدن از توان دفاعی فرد در برابر پادتن‌ها (مثل میکروب ها)، شخص آمادگی بیشتری برای ابتلا به سرماخوردگی پیدا می‌کند.

به اعتقاد محققان، هرچند که سرماخوردگی می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند، نظیر این که شخص در معرض سرفه یا عطسه ی یک فرد مبتلا قرار گیرد، اما در شرایط متعارف و عادی، گرم نگاه داشتن پاها و بدن می‌تواند بر میزان توانایی دستگاه ایمنی بدن و مقابله با سرماخوردگی بیفزاید.


* مطالب مرتبط در این سایت :

سرماخوردگی و مكمل های تغذیه ای

فردی که سرماخورده چه باید و چه نباید بخورد؟

سرماخوردگى، بیمارى فصل

امان از سرماخوردگی

سرماخوردگی را جدی بگیریم

آیا افراد شاد و خوشحال کمتر دچار سرماخوردگی می شوند ؟

15روش مبارزه با سرماخوردگی

سرما بخورید ؛ آنتی بیوتیك نخورید!

تفاوت سرماخوردگی و حساسیت

زمستان و سرماخوردگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.