نکاتی درباره مصرف چربی در کودکان

این روزها که چاقی مساله روز است و از ایزومرهای ترانس، چربی ‌های اشباع شده و اثر آن ها بر بیماری‌ های قلبی صحبت می ‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتي درباره مصرف چربي در کودکان

اين روزها که چاقي مساله روز است و از ايزومرهاي ترانس، چربي ‌هاي اشباع شده و اثر آن ها بر بيماري‌ هاي قلبي صحبت مي ‌شود، ممکن است عده ‌اي مصرف روغن را بيش از حد کاهش دهند. اگر چه بارها در زمينه اهميت چربي‌ ها براي فعاليت‌ هاي حياتي بدن گفته ‌ايم ولي نکته ‌اي که تاکيد مجدد آن را لازم مي ‌دانم توجه به تغذيه نوزادان و کودکان است که مراحل رشد را مي‌ گذرانند. در يک تغذيه مناسب و متعادل، مي توانيم 30 درصد از کل نياز انرژي خود را از چربي‌ ها دريافت کنيم، تنها استثنايي که وجود دارد اين است که نوزادان حتي تا 60  درصد انرژي خود را مي‌ توانند از چربي‌ ها بگيرند، چون در اين سنين سلول‌ هاي مغزي در حال رشد هستند و غلاف تمام رشته‌ هاي عصبي نياز به چربي دارد.

 

شير مادر، چربي مورد نياز نوزاد را تا شش ماهگي به طور کامل تامين مي ‌کند. توصيه ‌هاي مهم در تغذيه نوزاد، استفاده از شير مادر از بدو تولد و تغذيه انحصاري او تا پايان شش ماهگي است، يعني تا شش ماه کودک به هيچ غذاي ديگري احتياج ندارد؛ حتي به آب احتياج ندارد و همه ي نياز خود را مي‌ تواند از طريق شير مادر به ‌دست آورد، البته نوع چربي ‌هاي موجود در شير مادر به نوع تغذيه مادر بستگي دارد و اگر مادر در نوع چربي که مصرف مي‌ کند نكات لازم را رعايت کند و کمتر از چربي‌ هاي اشباع شده استفاده کند و روغن‌هاي جامد را کنار بگذارد فرمول شير او متناسب ‌تر مي‌ شود.

 

ياد آوري مي کنم که به دليل کمبود ويتامين D و A در کشور تجويز قطره ويتامين A و D به نوزادان از 15 روزگي بدو تولد تا دو سالگي الزامي است.

مصرف سبزي و ميوه تازه، ريزمغذي ‌هاي مهمي را به بدن کودک مي رساند و سيستم ايمني او را تقويت مي ‌کند.

کودک بعد از شش ماهگي غذاي کمکي دريافت مي ‌کند چون شير، به تنهايي براي تغذيه وي کافي نيست ولي باز توصيه مهم اين است که تا يک سالگي در هر وعده غذايي اول مادر به او شير بدهد و بعد غذاي کمکي، چون غذاي کمکي هر چه باشد نمي ‌تواند بهتر از شير مادر باشد.

کودک بعد از يک سالگي بيشتر غذا مي‌ خورد و تا پايان دو سالگي هم از شير مادر تغذيه مي ‌شود ولي نگاه به غذاي کودکي که به شدت در حال رشد است اهميت ويژه دارد.

 

مي ‌دانيم که کودکان علاوه بر رشد سريع، جنب‌ وجوش و تحرک زيادشان نياز آن ها را به مواد پرانرژي بيشتر مي کند، براي همين اگر کودک وزن مناسب قد خود را ندارد، نبايد هيچ‌ گونه محدوديتي در مورد مصرف غذا و چربي داشته باشد.

 

روش تغذيه کودک و نوع غذاهايي که براي او انتخاب مي ‌کنيم نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است چون ذايقه او در همين دوران شکل مي‌ گيرد.

اگر کودک بر اساس کارت پايش رشد، چاق است بايد بدانيم که بازي‌ هاي کودکانه او را به جاي نشستن پاي تلويزيون و کارتون ديدن به بازي‌ هايي پُرتحرک تغيير دهيم؛ تنوع و تعادل را در تغذيه کودکان خود فراموش نکنيم؛ و سعي کنيم ذايقه او از ابتدا با انواع سبزي‌ ها، صيفي‌ ها و ميوه‌ ها آشنا شود.

دکتر ربابه شيخ‌الاسلام - متخصص اپيدميولوژي تغذيه
 

اگر مي خواهيد با کارشناسان تغذيه ي سايت درباره رژيم هاي غذايي مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

 

*مطالب مرتبط:

تغذيه سالم كودكان(1) و (2)

چه کنيم تا کودکان مان چاق نشوند؟

علل چاقي دوران کودکي

اثر نوشيدني شيرين در چاقي کودک

روش هاي لاغر کردن کودک چاق

درمان چاقي کودکان

با کودک بد غذا چه بايد کرد ؟

چه چيزهايي سلامتي کودکتان را تهديد مي کند

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت