تبیان، دستیار زندگی

بررسی اجاره تالارها در تهران

عمارت‌های میلیاردی عروسی!

چند سالی است که تدارکات تشریفاتی و مجلل عده‌ای برای مراسم عروسی به یک معضل اجتماعی تبدیل شده و قشر بزرگی از جامعه را درگیر خود کرده است، تدارکاتی که قابلیت از بین بردن سرمایه افراد را دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه ذاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عروسی

به طور کلی نمی‌توان انکار کرد که هزینه‌های میلیاردی یک مراسم 5-6 ساعته برای عده‌ای ناچیز و اصطلاحا پول خرد است اما این افراد زمینه‌ساز ریشه‌دار شدن چشم و هم‌چشمی در طیف بزرگی از جامعه شده‌اند. همچنین نفوذ شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام و افزایش بلاگرها به این وضعیت دامن زده و سطح توقعات افراد را از طرف مقابل خود نیز بالا برده است.

این وضعیت تا آنجا پیش رفته است که عده‌ای حاضرند زیر بار قسط و قرض‌های هنگفت بروند اما مراسم عروسی آن‌ها در باغ‌ و تالارهای تشریفاتی و مجلل برگزار شود. فشار مالی تنها یکی از معضلاتی است که گریبان‌گیر برخی زوج‌های جوان شده و زندگی مشترک آن‌ها را در معرض جنجال و فروپاشی قرار داده است.

برای بررسی هزینه تالارها و وضعیت قیمت‌گذاری، از هر محدوده تهران چند باغ و تالار را انتخاب کردیم و حداقل هزینه یک مراسم عروسی با 300 نفر مهمان فرضی را جویا شدیم. پیش از اینکه به بررسی قیمت‌ها بپردازیم به نکته‌‌هایی اشاره می‌کنیم که در قیمت‌گذاری مدیر هر مجموعه تاثیر داشت:

·      قیمت ورودی هر مجموعه بسته به تعداد مهمان‌ها کم و زیاد می‌شود

·      قیمت‌ها متناسب با فصول سال و مناسبت‌ها متفاوت است

·      ورودی سالن‌ها در روزهای وسط هفته ارزان‌تر از آخر هفته است

·      میوه و شیرینی در بعضی مجموعه‌ها بر عهده رزرو کننده است

از طرفی دیگر در این گزارش به هزینه‌های منوی غذا، میوه، شیرینی برای هر نفر و اتاق عقد پرداخته‌ایم و این در حالی است که تالارها خدمات دیگری نیز دارند که تلاش می‌کنند این هزینه‌ها را نیز به شما تحمیل کنند از جمله:

·       گروه موسیقی

·      آتش‌بازی

·      پارکینگ اختصاصی

·      گل آرایی

·      رقص نور

·      فیلم‌برداری

 محدوده شمال تهران

شمال تهران از محدوده‎‌‌هایی است که تشریفاتی‌ترین باغ و عمارت‌های تهران را در خود جای داده است. با بررسی رندوم چندین تالار و باغ در این محدوده متوجه شدیم که وجه اشتراک همه آن‌ها در منوهای پر زرق و برق است. چندین مدل غذا، دسر، فینگرفود، نوشیدنی، میوه، شیرینی و... در یک منو که عموما رنج قیمتی آن‌ها برای هر نفر از یک میلیون و هشتصد هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از سه میلیون تومان هم می‌رسد.

همچنین ورودی باغ و عمارت‌های این محدوده نیز از 30 میلیون تومان تا بیش از 100 میلیون تومان متغیر است که بر اساس تعداد مهمان‌ها، تاریخ مراسم و همچنین اینکه سالن تفکیک شده بخواهید یا مختلط تعیین می‌شود.

هزینه اتاق عقد نیز بر اساس سبک گل‌آرایی و چینش سفره مختلف است که از حدود 30 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. نکته عجیب دیگری که در صحبت با مدیر یکی از این باغ‌ها متوجه شدیم این بود که هزینه عاقد آریایی از هزینه عاقد اسلامی گران‌تر بود و به نظر می‌رسد یکی از دلایل این اختلاف قیمت، تقاضای بسیار زیاد افراد برای جاری شدن عقد آریایی است.

پس از براورد حداقلی قیمت منوی غذا یعنی با قیمت نفری یک میلیون و هشتصد هزار تومان برای 300 نفر و ورودی حداقل 50 میلیون تومان و همچنین اتاق عقد با هزینه 30 میلیون تومان به هزینه‌ای حدود 620 میلیون تومان می‌رسیم. همانطور که گفته شد این قیمت‌گذاری با حداقل قیمت چند باغ و عمارتی است که به صورت رندوم بررسی شده است.

همچنین قیمت‌های یک هتل 5 ستاره در شمال تهران را نیز جویا شدیم. ورودی تالار این مجموعه برای یک مراسم عروسی بیش از 35 میلیون تومان است. همچنین منوی غذا برای هر نفر از 3 میلیون تومان شروع می‌شود. هزینه اتاق عقد در این هتل 5 ستاره نیزد 40 میلیون تومان است. بنابراین با محاسبه این ارقام به عددی حدود 1 میلیارد می‌رسیم.

محدوده شرق تهران

در محدوده شرق تهران قیمت‌ها نسبت به شمال تهران تنوع بیشتری دارد. در این محدوده هم تالارهایی با قیمت معمولی وجود دارد و هم باغ و عمارت‌های تشریفاتی.

میانگین هزینه ورودی در باغ تالارهای نسبتا معمولی از 15 میلیون تومان شروع شده و به بیش از 50 میلیون تومان می‌رسد. همچنین حداقل هزینه منوی غذا در این باغ تالارها به استثنای عمارت‌های این محدوده، از 500 هزار تومان شروع می‌شود. هزینه اتاق عقد نیز از 20 میلیون تومان به بالا بسته به سلیقه زوجین متغیر است. با براورد حداقلی این هزینه‌ها برای 300 نفر، به رقمی حدود 200 میلیون تومان می‌رسیم.

همچنین منوی غذا یک باغ عمارت تشریفاتی در محدوده شرق تهران از یک میلیون و هشتصد هزار تومان شروع می‌شود. ورودی این دسته از تالارها حداقل 50 میلیون تومان است و سفره عقد نیز بسته به سبک چیدمان از 30 میلیون تومان شروع می‌شود. از براورد حداقلی هزینه‌های منوی غذا و سفره عقد در این عمارت، رقمی حدود 620 میلیون تومان به دست می‌آید.

محدوده غرب تهران

با بررسی چند باغ تالار و عمارت در محدوده غرب تهران نیز متوجه شدیم که در این محدوده نیز مجموعه‌های با رنج قیمتی متفاوت وجود دارد. در این محدوده هم تالارهایی با قیمت نسبتا معمولی پیدا می‌شود و هم باغ و عمارت‌هایی با قیمت‌های سنگین.

منوی غذا در یک تالار نسبتا معمولی از 500 هزار تومان شروع می‌شود. همچنین حداقل ورودی این دسته از تالارها 20 میلیون تومان و حداقل هزینه اتاق عقد نیز حدود 15 میلیون تومان است. با براورد هزینه‌های این تالار نیز به رقم 200 میلیون تومان می‌رسیم.

همچنین نحوه قیمت‌گذاری در باغ‌های تجملاتی این محدوده کم کم یک میلیون و هفتصد هزار تومان است و اتاق عقد نیز از 25 میلیون تومان شروع می‌شود. هزینه ورودی نیز حداقل 30 میلیون تومان است. بنابراین رزرو این باغ برای 300 مهمان، کم کم 570 میلیون تومان هزینه دارد.

محدوده جنوب تهران

با بررسی تصادفی چند تالار در محدوده جنوب تهران متوجه اختلاف قیمت زیاد با سایر مناطق تهران شدیم. بسیاری از تالارهای این محدوده ورودی ندارند و ورودی‌ برخی دیگر حداقل 7 میلیون تومان است. همچنین منوی غذای این تالارها نیز از 400 هزار تومان شروع می‌شود و اتاق عقد نیز حداقل 10 میلیون تومان است. بنابراین هزینه رزرو تالارهای محدوده جنوب برای 300 نفر مهمان کم کم 140 میلیون تومان هزینه دارد که نسبت به سایر محدوده‌ها کمتر است.

چند راه برای کاهش هزینه‌های تالار

1.    اجرای موسیقی و فیلمبردار مراسم را از خارج تالار رزرو کنید چرا که هزینه خدمات تالارها گران‌تر از حد معمول است

2.    سعی کنید تاریخ مراسم را در زمان‌هایی خارج از مناسبات و ایام پیک تالارها انتخاب کنید

3.    از چندین تالار در محدوده‌های مختلف بازدید کنید و با اولین تالار قرارداد نبندید

4.    مراسم عروسی خرج‌های پنهان بسیاری دارد بنابراین سراغ تالارهایی با قیمت مناسب بروید

5.    هزینه تالار در روزهای هفته نسبت به آخر هفته کمتر است بنابراین می‌توانید مراسم خود را در روزهای وسط هفته رزرو کنید