تبیان، دستیار زندگی
بیشتراوقات سئوالات زیادی درباره نحوه آموزش تغذیه صحیح و سالم به كودكان، وجود دارد. بچه ها با نگاه كردن به بزرگترهایشان، اعمال و رفتار آنها را تقلید می كنند، بنابراین اگر بزرگسالان تغذیه خوب وسالمی داشته باشند، آن را یاد می گ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه سالم كودكان (1)

بیشتراوقات سئوالات زیادی درباره نحوه آموزش تغذیه صحیح و سالم به كودكان، وجود دارد. بچه ها با نگاه كردن به بزرگترهایشان، اعمال و رفتار آنها را تقلید می كنند، بنابراین اگر بزرگسالان تغذیه خوب وسالمی داشته باشند، آن را یاد می گیرند.

این تغذیه ی سالم شامل:

1- مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها.

2- مصرف دانه های كامل تصفیه نشده به جای محصولات دانه ای تصفیه شده مثلاًمصرف آرد سبوس دار به جای آرد گندم سفید تصفیه شده.

3- محدود كردن مقدار مصرف شكر و روغن های افزودنی به غذا.

موقع صرف غذا با یكدیگر جنگ و جدل نكنید. مصرف تنقلات در بیرون از خانه، اشكالی ندارد. به فرزندان كوچك خود امكان انتخاب غذا را بدهید. بر سر دوست داشتن یا نداشتن یك غذا، با كودكان خود بحث نكنید.

بهترین روش این است كه بگذارید كودكتان خودش آگاه شود و با آنها درباره رژیم غذایی مناسب، مجادله نكنید زیرا وقتی شما، چیزی را به اجبار به آنها می گویید آنها بدون آگاهی ، آن را اجرا می كنند. به عنوان مثال اگر كودكتان از شما بپرسد( چرا آن چیزی را كه فلان بچه می خورد ، ندارم؟) همانطوریكه اگر سر مسائل دیگر مثل مسائل اعتقادی، اخلاقی ، نژادی  و... اختلافی بین شما به وجود آید ، معقولانه با او برخورد كنید و بگوئید:( مااینگونه در خانه مان عمل می كنیم مثلاً فلان غذا را می خوریم یا كمتر می خوریم و...)

كودكان بیرون از خانه؛ در مدرسه، منزل دوستانش، پارك و یا هر جای دیگر، هر چیزی را كه دیگران می خورند، خواهند خورد و شما نمی توانید عملی انجام دهید. پس بر سرآنچه كه بیرون ازخانه اتفاق می افتد، بحث نكنید. اما وقتی بزرگتر شوند، فرزندان خود را تربیت كنند و در مورد سلامتی خودشان آگاهی پیدا كنند، آنچه را كه پدر و مادرشان به آنها می گفتند و انجام می دادند، به خاطر خواهند آورد.

مسائل مربوط به غذا را به طرزی جالب و دوستانه ای به آنها بگویید كه می تواند شامل موارد زیر باشد:

- این غذا از كجا به وجود می آید؟

- چگونه آماده می شود؟

- بازدید از مزارع و باغ همراه با كودكتان، اجازه دادن به آنها برای كمك در آماده سازی غذا، آموختن دروس آشپزی و ....

ادامه دارد...

نیره ولدخانی - کارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.