واكسن‌ آلرژی؛ گران و كم‌اثر

هنوز خواب صبحگاهی از چشم‌هایت بیرون نرفته است كه خارش‌های شدید گلو همراه با كهیرهای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واكسن‌ آلرژي؛ گران و كم‌اثر

هنوز خواب صبحگاهي از چشم‌هايت بيرون نرفته است كه خارش‌هاي شديد گلو همراه با كهيرهاي پوستي، آبريزش بيني و عطسه‌هاي پشت سر هم شروع مي‌شود.

شدت عطسه و سرفه، آب به چشمانت مي‌آورد و خارش گلو امانت را مي‌بُرد. شنيده‌اي كه آنتي‌هيستامين براي کاهش عطسه‌ مفيد است، پس يك عدد مي‌خوري و منتظر مي‌نشيني تا خوب شوي.

اما صبر بي‌فايده است، نه عطسه‌هايت قطع مي شود و نه از شدت كهيرها كم مي‌گردد. دست به تلفن مي‌بري و شماره يكي از دوستانت را مي‌گيري. او حالت را مي‌داند و مي‌گويد كه شنيده است در برخي مراكز، از افراد تست پوستي مي‌گيرند و به آنها واكسن آلرژي تزريق مي‌كنند.

پس تو هم شال و كلاه مي‌كني و  به يكي از اين مراكز مي‌روي. كارَت دو سه روزي طول مي‌كشد و پول زيادي هم خرج مي‌کني تا حاصل تلاش‌هايت، يك ورقه كاغذ شود كه روي آن نوشته شده است: از گردوغبار، دود سيگار، قارچ‌ها و كپك‌هاي هوايي، گرده گل، خربزه و انگور پرهيز كن.

معلوم است به اين چيزها آلرژي داري. براي همين پزشك واكسن را برايت تجويز مي‌كند و مي‌گويد اگر 4 سال تزريق را ادامه دهي، حتما خوب مي‌شوي.

شايد اين مراحل را خيلي از آدم‌هايي كه به گونه‌هاي مختلف آلرژي مبتلا هستند، تجربه كرده‌اند، همان راهي كه طي كردنش هزينه‌هاي زيادي مي‌خواهد، اما بهبودي افراد را تضمين نمي‌كند.

البته تاثير کم يا بي‌اثر بودن واكسن‌هاي آلرژي موجود در بازار، چيزي نيست كه فقط بيماران مبتلا به حساسيت از آن گله‌مند باشند، زيرا شكور اميدي، دكتراي تخصصي ايمونولوژي و عضو گروه تحقيقات واكسن آلرژي كشور نيز همين عقيده را دارد.

او در گفتگو با «جام‌جم» مي‌گويد: واكسن‌هاي موجود در بازار كه در برخي كلينيك‌ها تزريق مي‌شوند نه مورد تاييد هستند و نه ثمري دارند ، زيرا اين واكسن‌ها وارداتي هستند و تركيبات آنها با ساختار آلرژي‌‌هاي موجود در ايران متفاوت است. مثلا در يكي از انواع اين واكسن‌ها عصاره درخت بيد از كشور كانادا وارد ايران مي‌شود، در حالي كه بيد ايران و بيد كانادا با هم تفاوت‌ اساسي دارند. در واقع آلرژن‌هايي (مواد حساسيت زايي) كه از طريق اين واكسن‌ها وارد بدن مي‌شود، مخصوص ايران نيست، به همين دليل در بهبودي آلرژي افراد تاثيري ندارد.

اين عضو گروه تحقيقات واكسن آلرژي كشور به ساخت واكسن آلرژي توسط محققان كشورمان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: گروه تحقيقاتي ساخت اين واكسن موفق به توليد واكسني شده است كه بدون توجه به اين كه فرد به چه نوع ماده‌اي حساسيت دارد، آلرژي‌اش كنترل مي‌شود.

به گفته دکتر اميدي، اين واكسن نياز به تزريق مكرر ندارد و 90 درصد آسم كودكان و 85 درصد آسم بزرگسالان را درمان مي‌كند.

او در خصوص ساختار اين واكسن مي‌گويد: واكسن آلرژي ايراني، از ماده‌اي ساخته شده که توليد ماده IGE كه مسبب ايجاد آلرژي است را مسدود مي‌كند، طوري كه فرد ديگر علائم حساسيت را ندارد. اين در حالي است كه واكسن‌هاي خارجي موجود در بازار تنها ايمونوتراپي يا حساسيت‌زدايي مي‌كنند، زيرا واكسن چيزي است كه فرد را بعد از تزريق مقاوم مي‌كند، ولي اين واكسن‌ها تاثيري در بهبود آلرژي ندارند.

وي با بيان اين جملات به تعريف آلرژي مي‌پردازد و براي بيماران توصيه‌هايي را ارائه مي‌دهد.

دکتر اميدي مي‌گويد: آلرژي واكنش بيش از حد بدن در مقابل ورود برخي مواد حساسيت‌زا يا آلرژن ها است كه بخشي از آن پايه ژنتيكي دارد.

پس وقتي يك عامل حساسيت‌زا وارد بدن مي‌شود، IGE ترشح مي‌شود و روي آن بخش از سلول‌هاي بدن كه در مكانيسم توليد آلرژي نقش دارند قرار مي‌گيرد و علائم فرد شروع مي‌شود.

اين استاد دانشگاه معتقد است كه آلرژي با دارو درمان نمي‌شود، زيرا مواد آلرژي‌زا بسيار زيادند. اين در حالي است كه پزشكان فقط قرص آنتي‌هيستامين يا كورتون را تجويز مي‌كنند كه آنتي‌هيستامين كل آلرژي را پوشش نمي‌دهد و كورتون براي بدن مضر است.

دکتر اميدي، آلرژي را به دو دسته ايمونولوژيك (كه در آن IGE توليد مي‌شود)‌ و غير ايمونولوژيك (كه ربطي به IGE ندارد و با عواملي چون ضربه و فشار ايجاد مي‌شود)‌ تقسيم مي‌كند و مي گويد:

به دليل اينکه آلرژي در آينده تبديل به آسم مي‌شود، رعايت برخي موارد، براي افراد مبتلا ضروري است. نخستين گام براي افراد مبتلا به آلرژي، پرهيز از عوامل حساسيت‌زاست.

اين در حالي است كه افراد بايد بدانند كه آيا آلرژي آنها فصلي است يا ژنتيكي. بعد از اين مرحله، وضعيت فرد از نظر نوع علائم بايد بررسي شود و IGE بدنشان اندازه‌گيري گردد. ريشه‌يابي آلرژي نيز گامي بسيار موثر است، به ويژه در آلرژي‌هايي كه زمينه ارثي دارند.

به گفته اين استاد دانشگاه، حضور در محيط‌هاي شلوغ و آلوده مثل تهران، نگهداري گل و گياه و حيوانات، استفاده از اشياي پشمالو، قرار گرفتن در معرض گردوغبار و دود سيگار و خوردن غذاهاي حاوي فلفل از جمله مواردي است كه افراد مبتلا به آلرژي بايد به شدت از آنها پرهيز كنند.

 

جام جم

*مطالب مرتبط:

حرف‌هاي ضد آلرژي

آلرژي هاي پاييزي

چه عواملي باعث آلرژي مي شوند

انواع بيماري آلرژي (حساسيت)

آغاز آلرژي‌ها در پاييز

سرماخوردگي، آنفلوآنزا يا آلرژي؟

آنفلوآنزا و واكسيناسيون (قسمت اول) و (قسمت دوم)

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت