تبیان، دستیار زندگی
كهیر از جمله عارضه هایی محسوب می شود که در طول دوران زندگی ممکن است برای هر شخصی پیش آید. این بیماری که در بعضی مواقع بسیار سطحی بوده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خارش کهیر آزار دهنده است

کهیر

كهیر از جمله عارضه هایی محسوب می شود که در طول دوران زندگی ممکن است برای هر شخصی پیش آید.

این بیماری که در بعضی مواقع بسیار سطحی بوده و به مرور زمان می تواند درمان شود، گاهی شدت زیادی می یابد و تنها با داروهای تجویزی از سوی پزشک درمان خواهد شد.

به طور کلی کهیر عبارت‌ است‌ از نوعی اختلال‌ آلرژیك‌ كه‌ مشخصه‌ آن‌ وجود نواحی‌ برآمده‌ روی‌ پوست‌ همراه‌ با قرمزی‌ و خارش‌ است‌.

این‌ اختلال‌ می ‌تواند در هر جای‌ پوست‌ از جمله‌ پوست‌ سر، صورت، لب ‌ها، كف‌ دست‌ و پا و ... رخ‌ دهد.

علایم‌ شایع‌ کهیر

در بیشتر مواقع نمی توان نشانه های مشخصی را نام برد تا به وسیله آن ها از بروز این عارضه مطلع شد، اما به طور کلی پزشکان با انجام مطالعات فراوان توانسته اند علایمی را برای این بیماری نام ببرند.

در کهیر، نواحی از پوست متورم‌ ( شبیه تاول) و قرمز رنگ‌ می ‌شود و خارش و سوزش زیادی دارد. این‌ ضایعات‌ كهیری‌ حاشیه‌ كاملا مشخص‌ دارند و مسطح‌ هستند که قطر آنها به 1 تا 5 سانتی‌ متر هم می رسد.

ضایعات‌ كهیری‌ به سرعت به‌ یكدیگر می ‌پیوندند و پلاك‌ های‌ بزرگ‌ و مسطحی به‌ رنگ‌ پوست‌ تشكیل‌ می ‌دهند. این‌ ضایعات‌ كهیری‌ یا پلاك‌ها مرتبا تغییر شكل‌ می ‌دهند و ممكن‌ است‌ در عرض‌ چند دقیقه‌ یا چند ساعت‌ ناپدید شده‌ و دوباره‌ ظاهر شوند. تغییراتی‌ به‌ این‌ سرعت،‌ مشخص کننده ی‌ كهیر است.

کنترل خارش و سوزش پوست

در اکثر موارد این عارضه به خودی خود بهبود می‌یابد، ولی آنچه در این بین آزاردهنده است احساس سوزش و دردی است که این تاول‌های قرمز رنگ در فرد ایجاد می‌کنند. از جمله راه‌های موثر و تثبیت شده از سوی پزشکان جهت کنترل درد این تاول‌های قرمز رنگ، عبارتند از:

* استفاده از آنتی هیستامین‌ها که می‌توانند نقش موثری در کاهش حس خارش کهیر داشته باشند.

* استفاده از محلول‌های طبی و ضدعفونی کننده که به سبب ایجاد حس سرما در پوست، از شدت سوزش و درد کهیر کم می‌کند.

*استفاده از کمپرس‌های آب سرد. البته در صورتی که کهیر در بیشتر قسمت‌های بدن شما دیده می شود، دوش گرفتن زیر آب سرد می‌تواند نقش موثری در روند بهبود این عارضه داشته باشد.

*از دوش‌گرفتن زیر آب گرم جلوگیری کنید، چرا که باعث شدت سوزش تاول‌ها می‌شود.

* از لباس‌های راحت (نه تنگ و چسبان) استفاده کنید.

علل‌ بروز کهیر

کهیر می تواند با علل و عوامل مختلفی بروز کند که در این میان، رها شدن هیستامین، مهم ترین عامل محسوب می شود. رها شدن‌ هیستامین گاهی‌ بدون‌ دلیل‌ مشخص‌ بروز می کند.

موارد زیر شایع ‌ترین‌ دلایل‌ رهاسازی‌ هیستامین‌ هستند:

*داروها: تقریبا تمام‌ داروها توانایی‌ ایجاد كهیر را دارند، از جمله‌ آسپیرین

*گزش‌ حشرات‌: عفونت‌ های‌ ویروسی‌، بیماری ‌های‌ خود ایمنی، دیس‌ پروتئینمی ‌ها (وجود پروتئین‌ های‌ غیرطبیعی‌ به‌ مقدار زیاد در خون)

*سرطان‌ها، به‌ خصوص‌ سرطان‌ خون‌

*مواجهه‌ با حیوانات‌، خصوصا گربه ‌ها

*خوردن مواد غذایی حساسیت زا مثل‌ تخم ‌مرغ‌ و آجیل‌‌

*رنگ‌ های‌ افزودنیغذایی‌ و نگهدارنده ‌ها

*عفونت‌ ها (باكتریایی‌، ویروسی‌، قارچی)

عوامل تشدید كننده بیماری

بیماری کهیر با عوامل یاد شده می تواند ایجاد شود و فرد را در برخی مواقع با مشکلات عدیده ای مواجه کند. اما به هر حال اگر توجه نداشته باشیم، برخی عوامل می توانند این عارضه را شدت بخشند. مهم ترین این عوامل شامل استرس‌، سایر آلرژی‌ ها یا سابقه‌ خانوادگی‌ آلرژی‌ است.

پیشگیری‌ از کهیر

اگر شما دچار كهیر می‌شوید و علت‌ را شناسایی‌ كرده ‌اید، هر چه سریع تر از عامل ایجاد کننده این بیماری پرهیز کنید. اگر علایم‌ شدیدی‌ در شما بروز كرده‌ است‌، یك‌ كیت‌ حاوی‌ داروهای‌ ضد شوك‌ آلرژیك‌ را همیشه به‌ همراه‌ داشته‌ باشید.

کهیرها معمولا غیر قابل‌ پیش‌ بینی‌ هستند و بستگی‌ به‌ علت‌ بروز این بیماری دارند. اگر علت‌ كهیر، یك‌ دارو یا عفونت‌ حاد ویروسی‌ باشد، كهیر معمولا در عرض‌ چند ساعت‌ یا چند روز ناپدید می ‌شود. البته‌ در بعضی‌ از موارد، كهیر مزمن‌ شده‌ و ممكن‌ است‌ تا ماه ها یا سال‌ ها، ضایعات‌ كهیری‌ دیده شوند. به هر حال این طور که کارشناسان دریافته اند در بیشتر‌ موارد، كهیر غالبا خود به‌ خود فروكش‌ می ‌كند، حتی‌ اگر علت‌ آن‌ مشخص‌ نباشد.

ابتلا به کهیر می تواند تورم‌ حنجره‌ و ایجاد مشكل‌ در تنفس‌ را نیز به همراه داشته باشد. این عارضه ممكن‌ است‌ اولین‌ علامت‌ شوك‌ آلرژیكی‌ باشد كه‌ در این صورت جان‌ بیمار را در معرض‌ خطر قرار می‌ دهد.

در این‌ حالت‌، پس‌ از كهیر علایمی‌ چون‌ آشفتگی‌، خس‌ خس‌ سینه‌ به‌ علت‌ بسته‌ شدن‌ راه ‌های‌ هوایی‌، كرختی‌، تپش‌ قلب‌، عرق‌ سرد و یا پایین‌ افتادن‌ فشار خون‌ رخ‌ می ‌دهند و بدون‌ انجام‌ درمان‌ فوری، ممكن‌ است‌ فرد به‌ اغما فرو رود و دچار ایست‌ قلبی‌ شود.

درمان کهیر

درمان‌ فوری‌ در موارد واكنش‌های‌ شدیدی‌ كه‌ جان‌ بیمار را به‌ خطر می‌اندازد، بهترین روشی است که به نظر می رسد.

بررسی‌ های‌ تشخیصی‌ ممكن‌ است‌ شامل‌ آزمایش‌ خون‌، آزمایش‌ ادرار، سرعت‌ رسوب‌ گلبول ‌های‌ قرمز و عكس برداری‌ از قفسه‌ سینه‌ برای‌ رد واكنش‌ التهابی‌ ناشی‌ از عفونت‌ باشند. توجه داشته باشید که درمان‌ با هدف‌ پیشگیری‌ از مواجهه‌ با عوامل‌ ایجادكننده‌ كهیر صورت‌ می ‌پذیرد. در این میان آزمون‌ پوستی‌ برای‌ آلرژی‌ و تزریقات‌ برای‌ حساسیت ‌زدایی‌ لازم است.

داروهایی‌ كه‌ فرد نسبت به آنها حساسیت دارد، نباید استفاده شوند.

اگر بیمار متوجه شده که به چه ماده غذایی حسایست دارد، نباید آن را بخورد.‌ فرد مبتلا باید از مصرف‌ قهوه‌ یا سایر نوشیدنی ‌های‌ كافئین ‌دارخودداری‌ كند.

اگر متورم‌ شدن‌ لب‌ها، تنگی‌ نفس‌ یا خس‌ خس‌ سینه‌، احساس‌ سفتی‌ یا گرفتگی‌ و خفگی‌ در گلو، هرگونه‌ علایم‌ شوك‌ آلرژیك‌ و ... به‌ هنگام‌ كهیر رخ‌ دهند فرد باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کند. در این میان اگر دچار فرد مورد نظر توجه علایم‌ جدید و غیر قابل‌ توجهی‌ شد، داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.

هموطن آنلاین

*مطالب مرتبط:

راه های درمان کهیر چیست؟

 علل ایجاد کهیر در بدن

 كهیر چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.