تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال به این موضوع فكر كرده‌اید كه سرماخوردگی ‌های رایج، حساسیت‌ های مختلف و غذاهای مملو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه بینی دچار آبریزش می شود؟

آبریزش بینی

آیا تا به حال به این موضوع فكر كرده‌اید كه سرماخوردگی ‌های رایج، حساسیت‌ های مختلف و غذاهای مملو از ادویه چگونه موجب راه افتادن آب از بینی می ‌شوند؟

عموما پرده‌ های غشایی كه در بینی وجود دارند، مایع لزج مخاطی تولید می ‌كنند كه برای سلامتی بدن بسیار سودمند است و از نفوذ عوامل بیماری زا و عفونی از محیط خارجی به داخل بدن جلوگیری می کند.

برآورد شده است كه بینی، روزانه تا یك لیتر آب تولید می‌ كند. اما برخی عوامل می ‌توانند این میزان را افزایش دهند، به عنوان مثال هنگام سرماخوردگی حجم بیشتری از این مایع تولید می ‌شود تا بدن از آن به عنوان سلاحی مطمئن جهت مقابله با ویروس‌ها استفاده كند.

آب و هوای سرد نیز باعث آبریزش بینی می شود. آب و هوای سرد تاثیر مخربی بر ریز مجراهایی به نام مژک دارد. مژ ک ها مانند گیاه پیچك در حفره‌ های بینی منتشر شده‌ اند. به طور طبیعی این ریز مجراها، مایع مخاطی و لزج تولید شده در بینی را به قسمت پایینی حلق منتقل می‌ كنند، اما زمانی كه هوا سرد می ‌شود، این مجراها مسدود شده و در نتیجه آب بینی از سوراخ های بینی خارج می ‌شود.

غذاهای حاوی ادویه زیاد، طی فرآیند متفاوتی به جاری شدن آب از بینی كمك می‌ كنند. در این ادویه‌ ها به خصوص در فلفل، عاملی وجود دارد كه موجب رقیق تر شدن آب بینی می‌ شود.

ترجمه: مهدی كیا

منبع: Focusmagazine

* مطالب مرتبط :

آلرژی بینی

پولیپ بینی

چگونه از شر خارش خلاص ‌‌شویم؟

چرا سرخ می شویم؟

چرا بدنمان سوزن سوزن می شود؟

چرا پلک ‌ها می ‌پرند؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.