چگونه پوست را در هوای سرد، نرم نگه داریم؟

در فصول پاییز و زمستان، استفاده از وسایل گرما‏زا در منزل، محل کار و ... و هوای سرد بیرون...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه پوست را در هواي سرد، نرم نگه داريم؟

در فصول پاييز و زمستان، استفاده از وسايل گرما‏زا در منزل، محل کار و ... و هواي سرد بيرون، باعث از بين رفتن رطوبت پوست مي‏شود.

براي اينکه پوست تان در طي فصول سرد سال، سالم و طبيعي باقي بماند، بايستي يک برنامه مراقبت از پوست را در پيش بگيريد که بر اساس استفاده از مواد تميز کننده‏ي ملايم و مرطوب کننده‏ها باشد.

استفاده از مواد تميز کننده، لايه‏بردار و مرطوب کننده، سه روش اصلي براي مرطوب و درخشان نگه داشتن پوست در هواي سرد هستند.

متن زير را بخوانيد تا بدانيد که چگونه بايد پوست خود را مرطوب نگه داريد و از مواد و کارهايي که پوست را خشک مي‏کنند، پرهيز کنيد:

1) زياد آب بنوشيد. حفظ رطوبت و تغذيه مناسب محيط داخلي بدن، نخستين روش جلوگيري از خشکي پوست، به خصوص در هواي سرد است. لذا آب و مايعات زيادي بنوشيد و از مصرف زياد قهوه و کولا (مواد حاوي کافئين) پرهيز کنيد. به همين منظور نوشيدن 6 تا 8 ليوان آب در روز توصيه مي‏شود.

2) بدن خود را با کيسه حمام بشوييد. يک بار در هفته، موقع حمام کردن، کيسه بکشيد. اين کار باعث مي‏شود سلول هاي مرده پوست از بين بروند و پوستتان نرم و تميز و شاداب شود.

شما مي‏توانيد موقع کيسه کشيدن، مقداري هم سفيداب روي آن بماليد تا سطح تماس بين کيسه و پوست شما خشک شود و پوست بهتر پاک شود.

ابتدا کيسه خود را با آب خيس کنيد و بعد، تمام بدن خود، به جز صورتتان را کيسه کنيد. مي‏توانيد کمي سفيداب به کف دست‏هاي خود بماليد و با آن صورت خود را بشوييد. البته دقت کنيد که خيلي محکم و سفت کيسه نکشيد، چون پوستتان را خراشيده و زخم مي‏کند.

3) از آب داغ استفاده نکنيد. شستن پوست با آب داغ و صابون باعث از بين رفتن چربي طبيعي آن مي‏شود و پوست را خشک مي‏کند. لذا موقع حمام کردن يا شست‏وشوي دست و صورت از آب ولرم استفاده کنيد. همچنين سعي کنيد مدت زمان حمام کردن شما، کوتاه باشد، خصوصاً در فصل زمستان.

4) از صابون‏هاي شيميايي قوي استفاده نکنيد، بلکه سعي کنيد نوع صابون شما ملايم باشد، مثل صابون‏هايي که داراي روغن و عصاره گياهي سالم هستند.

همچنين لازم نيست در هر بار حمام کردن (اگر فواصل بين حمام کردن‏ها کم باشد) تمام بدن خود را با صابون بشوييد، بلکه فقط مي‏توانيد قسمت‏هايي را که خيلي عرق مي‏کنند و کثيف مي‏شوند با صابون بشوييد. اين قسمت‏ها  شامل زير بغل، کشاله‏ران، دست‏ها و پاهاي شماست.

5) بعد از حمام کردن يا شستن دست و صورت، با يک نرم‏کننده‏ي مناسب پوست خود را مرطوب کنيد. آلوئه‏ورا، روغن نارگيل و روغن کنجد داراي اثرات نرم‏کنندگي فوق‏العاده‏اي هستند. شما مي‏توانيد شب‏ها از کرم و روزها از لوسيون استفاده کنيد.

6) به دست‏هايتان، نرم‏کننده بزنيدو قبل از بيرون رفتن از خانه، دستکش بپوشيد. 

شب‏ها نرم‏کننده را به پاهايتان بماليد و قبل از رفتن به رختخواب جوراب ببوشيد. پاهاي شما صبح روز بعد احساس تازگي و نرمي خواهند کرد.

7) لب‏هاي خود را نيز چرب کنيد. پوست لب‏ها کمتر از ساير قسمت‏هاي بدن، رطوبت را در خودش نگه مي‏دارد.

براي حفظ رطوبت و نرمي لب‏ها، از يک کرم مخصوص لب‏ استفاده کنيد. اگر لب‏هاي شما خيلي خشک است، از يک کرم دارويي مخصوص لب، تحت نظر پزشک استفاده کنيد که داراي مقدار زيادي مواد نرم‏کننده است. وازلين طبي هم نرم‏کننده‏ي خوبي است.

8) خيلي مراقب پوست صورت خود باشيد، شست و شوي زياد صورت با آب و صابون، پوست را خشک مي‏کند. پس تنها يک بار در روز مي‏توانيد صورت‏تان را با صابون بشوييد. سعي کنيد هر شب با يک کرم مخصوص تميز کننده، آلودگي‏هاي صورت خود را برطرف کنيد (مثل شيرپاک کن) و سپس به آن نرم‏کننده بزنيد. صبح روز بعد، صورت خود را با آب ولرم خالي (بدون صابون) بشوييد. اين کار از بين رفتن چربي پوست، به خصوص در فصل سرما جلوگيري مي‏کند.

براي حفظ تازگي و شادابي پوست درسرتاسر روز، مي‏توانيد کمي گلاب به پوست خود بماليد. گلاب، ماده‏ي مفيدي براي حفظ سلامتي پوست است، ولي سعي کنيد در مصرف آن زياده‏روي نکنيد و به مقدار متعادل از آن استفاده کنيد.

موقع خريد نرم‏کننده به ياد داشته باشيد که کرم‏هاي قوي و سنگين (خيلي چرب) بهتر است در شب استفاده شوند و لوسيون‏هايي که حاوي ضد آفتاب هستند، براي استفاده در روز بهترند.

هشدار:

از مصرف مواد سفت کننده (جمع کننده) پوست (toners) در طي فصول سردسال خودداري کنيد، زيرا اين مواد باعث از بين رفتن چربي پوست و تشديد خشکي آن مي‏شوند.

نيره ولدخاني – سايت تبيان

* مطالب مرتبط:

خشکي پوست در هواي سرد

خشکي لب‌ها

پوست خشك، ارمغان پاييز

چه نوع پوستي داريد؟

خشکي پوست، چرا؟

عوامل خشکي پوست در زمستان

خشكي و خارش پوست در زمستان

سرما و خشكي دست ها

چرا پوست خشک مي شود؟

خشکي پوست و درمان آن(1) و (2)

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت