تبیان، دستیار زندگی
هوای سرد و خشك در زمستان به خصوص همراه با وزیدن باد می تواند باعث خشك شدن پوست و حساس شدن آن شود. در فصل زمستان باید به شكل زیر از پوست مراقبت كرد: 1- در فصل زمستان استفاده از وسایل گرم كننده، به همراه بسته بودن در و پنجره ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقبت از پوست در فصل زمستان


هوای سرد و خشك در زمستان به خصوص همراه با وزیدن باد می تواند باعث خشك شدن پوست و حساس شدن آن شود.در فصل زمستان باید به شكل زیر از پوست مراقبت كرد:

1- در فصل زمستان استفاده از وسایل گرم كننده، به همراه بسته بودن در و پنجره های منزل، می تواند باعث خشك شدن هوا شود. لذا باید از یك مرطوب كننده مثل دستگاه های بخور استفاده كرد. با مرطوب كردن هوای خانه به خصوص در طول شب و حین خواب می توانید تا حد زیادی از خشكی پوست جلوگیری كنید.

2- پس از تمیز كردن صورت و استفاده ازیک محلول پاک کننده، بلافاصله مرطوب كننده روی پوست خود بمالید. حتی پوست های چرب نیز در زمستان نیاز به یك مرطوب كننده خوب دارند. برای اثر بهتر می توانید كرم مرطوب كننده را ابتدا در دست خود كمی گرم كرده و سپس روی پوست بمالید. روغن بادام یك مرطوب كننده و نرم كننده موثر است. از یك كرم مرطوب كننده با پایه چرب استفاده كنید، تا رطوبت پوست دیرتر از دست برود.

3- از نور آفتاب اجتناب كنید. در حال حاضر تقریباً همه از مضرات آفتاب و لزوم اجتناب از آن اطلاع دارند، ولی معمولاً در فصل زمستان آن را فراموش می كنند. حتی در هوای ابری و هوای سرد استفاده از یك ضد آفتاب خوب  روزانه لازم است.


قبل از خروج ازمنزل كارهای زیر را انجام دهید:

از یك لایه ضخیم ضد آفتاب وسیع الطیف با SPF معادل 15 یا بیشتر روی صورت و دست ها استفاده كنید. زیرا انعكاس نور آفتاب در فصل زمستان، 17درصد در هوای آفتابی و 80 درصد در هوای برفی بیش از فصول دیگر است. برای انتخاب ضد آفتاب خود می توانید، از یك پزشك متخصص پوست كمك بگیرید. ازدستكش نیز استفاده كنید.

حتی در هوای ابری و هوای سرد استفاده از یك ضد آفتاب خوب روزانه لازم است.


سرمازدگی:

سرما زدگی به معنی یخ زدن پوست و بافت زیر آن است و در دمای پائین تر از 15- درجه سانتیگراد اتفاق می افتد. در سرمازدگی سطحی، پوست به رنگ زرد خاكستری در می آید، بدون درد و بی حس است و در صورت گرم كردن آن قسمت، درد زیادی ایجاد می شود. در سرما زدگی عمقی بافت سفت، سفید و كاملاً یخ زده است.

كودكان بیش از بزرگسالان در معرض خطر سرمازدگی هستند، زیرا كودكان سریع تر از بزگسالان حرارت بدن را از طریق پوست از دست می دهند.

معمولاً مناطقی از بدن مثل گونه ها، بینی، گوش ها، انگشتان و پنجه ی پا بیشتر در معرض سرمازدگی هستند. علائم پیش از سرمازدگی كامل در پوست، به صورت سفید شدن و بی حس شدن است. در صورت بروز این علائم باید اقدامات زیر را انجام داد:

1- فوراً كودك را به داخل منزل بیاورید.

2- همه ی لباس های خیس را از تن كودك در آورید.

3- قسمت های سرمازده ی بدن را درون آب گرم (نه آب داغ) فرو ببرید تا حس این اعضا برگردد.

در سرمازدگی كامل، پوست به رنگ سفید در می آید، حالت مومی دارد و بی حس و سفت است.


سرمازدگی یك مورد اورژانسی است و به اقدامات زیر نیاز دارد:

1- فرد سرمازده را به داخل خانه بیاورید.

2- لباس های او را عوض كرده و لباس خشك و گرم بپوشانید.

3- فوراً بیمار را به بیمارستان برسانید.

4- تا رسیدن به بیمارستان مایعات گرم به او بخورانید.

5- اعضاء سرمازده را درون آب گرم با دمای حدود 100درجه فارنهایت فرو ببرید یا به مدت 30 دقیقه كمپرس گرم كنید. اگر آب گرم در دسترس نیست، او را به آرامی در یك پتوی گرم بپیچانید.

6- از گرمای مستقیم روی اعضای سرمازده مثل كیف آب جوش و نزدیك شدن به آتش خودداری كنید.

7- پوست سرمازده را ماساژ ندهید و برف روی پوست نمالید.

8- گرم كردن پوست ممكن است، فرد را دچار احساس سوزش كند، ممكن است پوست تاول بزند و ورم كند، یا به رنگ قرمز، آبی یا بنفش درآید. وقتی پوست به رنگ صورتی درآمد و بی حسی برطرف شد، سرمازدگی در حال بهبود است.

9- پوست سرمازده را پانسمان استریل كنید و در مورد انگشتان دست و پا، بین انگشتان را پانسمان كنید و در صورت وجود تاول، به تاول ها دست نزنید.

10- اعضاء سرمازده را با پوششی مثل پتو بپیچید تا دوباره دچار سرمازدگی نشود.

دکتر محمد علی نیلفروش زاده- متخصص پوست، مو و زیبایی


* مطالب مرتبط در این سایت :

خشكی و خارش پوست در زمستان

سرما و خشکی دست ها

حفاظت از پوست

حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

بهترین رژیم غذایی برای پوست شما

پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان ها

بهداشت پوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.