تبیان، دستیار زندگی
آیا تا کنون توجه کرده‌اید صابونی که خریداری می‌کنید مناسب پوست شما هست یا نه؟ ترکیبات آن گیاهی است یا شیمیایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه صابونی، برای چه پوستی؟

انواع صابون

آیا تا کنون توجه کرده‌اید صابونی که خریداری می‌کنید مناسب پوست شما هست یا نه؟ ترکیبات آن گیاهی است یا شیمیایی؟ و آیا وجود ترکیبات شیمیایی اثرات مخربی روی پوست شما می‌گذارد یا خیر؟ بهتر است ابتدا تاریخچه پیدایش صابون را بدانید.

به احتمال زیاد صابون را اولین بار مصریان در دره نیل ساختند. حدود 600 سال پیش از میلاد، ملوانان فنیقی، فن‌ صابون‌سازی را به سواحل مدیترانه بردند.

در قرن اول میلادی، بهترین صابون از چربی بز و خاکسترهای به دست آمده از چوب درخت آلش به دست ‌آمد. تا پایان قرن 18 صابون را از چربی حیوانی و خاکستر چوب تهیه می‌کردند. در همان موقع معلوم شد که می‌توان به جای خاکستر چوب از سود سوزآور که قلیای حاصل از نمک خوراکی می‌باشد، استفاده کرد. در همین زمان روغن‌های گیاهی نظیر روغن زیتون ، روغن نخل، روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن سویا جانشین چربی‌های حیوانی شد.

نمک سدیم یا پتاسیم، اسیدهای چربی هستند که از هیدرولیز اسیدهای چرب در محیط قلیایی به دست می‌آیند.

قدرت تمیزکنندگی صابون به دلیل این است که این ماده یک امولسیفایر خوب است، یعنی چربی روی پوست که گرد و غبار و آلودگی هوا را به خود می‌‌گیرد، در شرایط عادی با آب مخلوط نمی‌شود، اما صابون‌ کاری می‌کند که چربی در آب حل شده و شسته شود.

چه صابونی مناسب پوست شماست؟

شستن دست ها با صابون

در صورتی که شما پوستی خشک دارید، به این معنی است که روی پوست‌تان به اندازه کافی سبوم (چربی طبیعی پوست) وجود ندارد. بهترین و سازگار‌ترین صابون برای شما، صابون‌های ملایم و آب‌رسان است. این ‌گونه افراد هرگز نباید از صابون‌های سخت که حاوی مقدار زیادی مواد معدنی و شیمیایی هستند، استفاده کنند.

افرادی که پوست چرب دارند، یعنی پوست‌شان بیش از حد سبوم تولید می‌کند و مستعد بروز آکنه (جوش) است، می‌توانند از یک صابون آنتی‌باکتریال (ضدباکتری) استفاده کنند. صابون‌های دارویی ضد آکنه نیز برای افرادی که پوستشان مستعد آکنه است، مفید است، البته به طور کلی بیش از دو بار شستشو در روز توصیه نمی‌شود.

امروزه استفاده از شوینده‌های غیرصابونی به دلیل ایجاد خشکی کمتر در پوست، رواج بیشتری یافته است.

در صورتی که پوستی معمولی دارید، می‌توانید از صابون‌های صنعتی استفاده کنید. استفاده از صابون‌های مخصوص پوست‌های خشک یا چرب برای شما مناسب نیست.

صابون‌هایی که حاوی ذرات ریزی هستند، ممکن است باعث آسیب و خراش پوست شوند. صابون‌‌های دارای PH بسیار بالا یا بسیار پایین و صابون‌های تجاری بدون مجوز ساخت، برای شستشوی صورت مناسب نیستند.

استفاده از صابون‌های عطری به دلیل خاصیت تحریک‌کنندگی پوست، مخصوصا در افرادی که پوست حساس دارند، مناسب نیست.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده - متخصص پوست و مو

رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک

*مطالب مرتبط:

با دستکش کار کنید

نكاتی براى داشتن پوستى لطیف

دست‌ها را واقعا باید شست

پوست دست، فدای شستن ظرف!

خشکی پوست و درمان آن (قسمت اول) و (قسمت دوم)

پوستی نرم و بدون چروک

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

هشدارهای خانگی درباره مواد شوینده

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.