با قرآن آشنا شویم

ثواب خواندن پیامبر اسلام (صلی‏الله علیه واله وسلم) فرموده‏اند: «هر کس این سوره را بخواند خداوند از او راضی می‏شود، شایسته خواهد بود که پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) او را شفاعت کند و به عدد هر یتیم و نیازمندی که به آنها کمک کرده خداوند ده پاداش به او
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با قرآن آشنا شويم

ثواب خواندن

پيامبر اسلام (صلي‏الله عليه واله وسلم) فرموده‏اند: «هر کس اين سوره را بخواند خداوند از او راضي مي‏شود، شايسته خواهد بود که پيامبر (صلي‏الله عليه واله وسلم) او را شفاعت کند و به عدد هر يتيم و نيازمندي که به آنها کمک کرده خداوند ده پاداش به او مي‏دهد.»

نکته‏ي جالب در اين سوره اين است که دانشمندان گفته‏اند، اين سوره و سوره‏ي انشراح يک سوره حساب مي‏شوند و در نماز بايد هر دو را با هم خواند.

 

سوره‏ي «انشراح»

نود وچهارمين سوره‏ي قرآن، سوره‏ي «انشراح» است. اين سوره 8 آيه و 27 کلمه دارد و دوازدهمين سوره‏ي قرآن است که در شهر مکّه بر پيامبر (صلي‏الله عليه واله وسلم) نازل شده است. اين سوره به نام «شرح» و «آلم نشرح» نيز ناميده شده است. همه‏ي اين نام‏ها از اولين‏ آيه‏ي آن گرفته شده است. در اولين آيه چنين مي‏خوانيم: «الم نشرح لک صدرک» , «اي پيامبر (صلي‏الله عليه واله وسلم)، آيا سينه‏ات را برايت گشاده نکرديم؟»

محتواي سوره

دانشمندان گفته‏اند: اين سوره بعد از سوره‏ي «ضحي» نازل شده است و همان‏طور که در توضيح سوره‏ي «ضحي» گفتيم اين دو سوره مانند يک سوره‏اند و در نماز بايد هر دو را با هم خواند.

اين سوره مانند سوره ضحي درباره‏ي بخشش‏هاي بزرگ خداوند به پيامبر (صلي‏الله عليه واله وسلم) است. در سوره‏ي ضحي سه نعمت بزرگ، و در اين سوره نيز سه نعمت بزرگ ديگر شمرده شده که خداوند به پيامبر (صلي‏الله عليه واله وسلم) بخشيده است. بنابراين مي‏توانيم محتواي اين سوره را در سه بخش خلاصه کنيم:

1- توضيح نعمت‏هاي سه گانه؛ يعني گشادگي سينه، صبر و حوصله، برداشتن بار سنگين از دوش پيامبر (صلي‏الله عليه واله وسلم) و بلندآوازه کردن نام پيامبر(صلي‏الله عليه واله وسلم).

2- به پيامبر (صلي‏الله عليه واله وسلم) بشارت مي‏دهد که به زودي مشکل‏هاي او از بين مي‏رود، بهتر مي‏تواند مردم را به دين اسلام دعوت کند و به ياد مي‏آورد که با هر سختي، آساني است.

3- به پيامبر (صلي‏الله عليه واله وسلم) دستور مي‏دهد که به خداوند يگانه توجه کند و بيشتر به عبادت او بپردازد.

ثواب خواندن

پيامبر اسلام (صلي‏الله عليه واله وسلم) فرموده‏اند: «هر کس اين سوره را بخواند پاداش کسي را دارد که اندوه پيامبر (صلي‏الله عليه واله وسلم) را برطرف کرده است.»

سوره‏ي تين (انجير)

نود و پنجمين سوره‏ي قرآن مجيد، سوره‏ي «تين» است. اين سوره 8 آيه و 34 کلمه دارد و بيست و هشتمين سوره قرآن است که در شهر مکه بر پيامبر اسلام (صلي‏الله عليه واله وسلم) نازل شده است. خداوند در اولين آيه‏ي اين سوره به «تين» و «زيتون» سوگند ياد کرده و نام اين سوره نيز از همين آيه گرفته شده است.

دانشمندان در معناي اين دو کلمه چند احتمال داده‏اند:

1- تين به معناي انجير خوراکي است؛

2- مسجد شهر دمشق؛

 3- کوهي مقدس در کشور «شام»که به زبان سرياني به آن «طور تينا» مي‏گويند و در دامنه‏ي آن درخت‏هاي انجير و زيتون مي‏رويد.

در معناي زيتون نيز سه احتمال داده شده است:

1- زيتون خوراکي؛

2- مسجد بيت‏المقدس؛

 3- «طور زيتا» که کوهي مقدس است، در شام قرار دارد و در دامنه‏ي آن زيتون مي‏رويد.

 

محتواي سوره

اين سوره با سه سوگند در سه آيه‏ي ابتداي آن آغاز مي‏شود، آنگاه به مومنان يادآوري مي‏کند که انسان با بهترين شکل و نظام آفريده شده است؛ اما همين انسان با اين همه استعدادهاي بزرگ، اگر در راه خداوند قدم نگذارد، به صورت وحشتناکي به پايين‏ترين درجه‏ها سقوط مي‏کند. اين سوره پس از شمردن کارهايي که انسان را خوشبخت مي‏کند، معاد روز قيامت را به ياد مي‏آورد و تمام مي‏شود.

ثواب خواندن

پيامبر اسلام (صلي‏الله عليه واله وسلم) فرموده‏اند: «هر کس اين سوره را بخواند خداوند تا زماني که در ديناست دو نعمت سلامت و يقين را به او مي‏دهد، و هنگامي که از دنيا برود به تعدادي کساني که اين سوره را خوانده‏اند ثواب يک روز روزه به او مي‏بخشد.»

 

محمدحسين فکور

پوپک

تنظيم: بخش کودک و نوجوان

*************************************

مطالب مرتبط

اينجا بهشت،آنجا بهشت، همه جا بهشت!

بخشش بزرگ خدا به پيامبر

عروس قرآن

سوره فاتحه و بهشت

سوره‌ي غاشيه (قيامت)

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه : شان نزول
آخرین مطالب سایت