تبیان، دستیار زندگی

آموزش درس اول ریاضی کلاس اول دبستان

تصویر جلد کتاب ریاضی کلاس اول دبستان،کندو و زنبور عسل است که بچه های کلاس اولی این کتاب را به نام کتاب زنبوری می شناسند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریاضی اول
کتاب ریاضی یا زنبوری یکی از کتابهایی است که بچه های کلاس اولی باید آن را در دوره کلاس اول خود بخوانند.در این کتاب تلاش شده است تا دانش آموز با روش های آموزشی جدید به فکر کردن، تشویق شود و مهارت هایی را بیاموزد که توانایی آن‌ها را در حل مسئله تقویت می‌کند.
در کتاب ریاضی اول دبستان چند نگاه متفاوت وجود دارد. از طرفی ریاضیات یک هنر است که باید از لحاظ زیبایی‌شناسی و حقیقت‌نمایی ارزش‌های خود را آشکار کند.

همچنین ریاضیات مقدمه‌ای است برای آموزش مجردات که الهیات را به یاد ما می‌آورد و به معارف بالا شباهت دارد.

اهداف کتاب ریاضی اول دبستان


 هدف از این کتاب این است که دانش آموز شمارش اشیا را با انجام تمرینات جذاب آموزش ببیند، با نمایش‌های مختلف یک عدد آشنا شود و اینکه بتواند تعداد هر دسته از اشیا را بدون شمردن، بگوید.
مفهوم اضافه کردن دو شی را درک کند و بتواند الگوهای شطرنجی راتشخیص ادامه دهد.
همچنین توانایی دانش‌آموزان در نوشتن صحیح نماد عدد سه و چهار رابالا ببرد.
الگو و رسم الگوی تکرارشونده، اندازه‌گیری طول با استفاده از اشیاء را بتواند انجام دهد.
همچنین دانش آموز با مفهوم جمع و تفریق و نمایش آن‌ها با استفاده از ابزار مختلف آشنا شوند.

 کتاب ریاضی یا زنبوری یکی از کتابهایی است که بچه های کلاس اولی باید آن را در دوره کلاس اول خود بخوانند.در این کتاب تلاش شده است تا دانش آموز با روش های آموزشی جدید به فکر کردن، تشویق شود و مهارت هایی را بیاموزد که توانایی آن‌ها را در حل مسئله تقویت می‌کند.


در این مطلب می خواهیم بخش اول از کتاب ریاضی اول دبستان را آموزش دهیم:

بخش اول:
بخش اول کتاب ، تصویری از یک خانواده را نشان می دهد که در منزل خود دور میز صبحانه نشسته اند و اعضای خانواده ازجمله پدر ، مادر ، دو خواهر مشغول خوردن صبحانه هستند و پسر این خانواده در آشپزخانه در حال آوردن ظرف میوه است. پدر این خانواده با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم ، شروع به خوردن صبحانه می کند. در این صفحه ،چیزهایی را که دانش آموز می بیند ، از او می خواهیم که به ما بگوید.
بر روی میز 5فنجان و نعلبکی ،نان، قند، شیر ،کره، مربا ،5 قاشق که دوتای آنها سفید و سه تای آنها خاکستری است، دیده می شود.سفره ی روی میز، سفید با خط های مربعی شکل قرمز رنگ است.
تعداد صندلی های  میز غذا خوری 5 تا است که روی 4 تای آنها اعضای خانواده نشسته اند و یک صندلی خالی است و تعداد میزهم یکی است.
 رنگ صندلی ها سیاه و رنگ میز غذاخوری قهوه ای می باشد.
در طرف دیگر اتاق، قفسه ی کتاب قرار گرفته است که تعداد آنها 9 تاست به رنگبنفش . تعداد کل کتاب هایی که در قفسه کتاب وجود دارد، 10 تاست که هر کدام رنگ های متفاوتی دارند.(رنگ هر کتاب در این قسمت از دانش آموز پرسیده می شود)
رنگ و طرح  فرش این خانه به رنگ های سبز کمرنگ و سفید که طرح های مثلثی زرد رنگ و دایره ای آبی رنگ در آن دیده می شود.
 تعدادی تابلو روی دیوار این منزل دیده می شود که هر کدام طرح ها و رنگ های متفاوتی دارد.در زیر این تابلوها ،آکواریوم شیشه ای قرار دارد که رنگ پایه های آن سبز است و در آن ماهی های قرمز رنگ وجود دارد.
روی قفسه کتاب، گلدان قهوه ای رنگ با گل آن قرار دارد.
حالا بریم توی اشپزخانه تا ببینیم در آنجا چه وسایلی قرار گرفته است.در آشپزخانه ، پسر خانواده ، علی کوچولو را می بینیم که ظرف میوه را می خواهد جابه جا کند. در این ظرف میوه های سیب قرمز ، گلابی زرد، و آلو زرد قرار گرفته است.رنگ ظرف میوه هم سفید رنگ می باشد. در کنار این ظرف، درون یک بشقاب یک تکه از هندوانه هم است و در طرف دیگر ظرف میوه، جعبه دستمال کاغذی که به رنگ صورتی است دیده می شود.
روی کابینت های بالایی آشپزخانه، طرحهایی ازجمله 2 عدد مثلث قرمز رنگ، 3 عدد ستاره ی مشکی و 4 عدد دایره ی سفید دیده می شود.
 رنگ کابینت ها هم سبز رنگ است که در پایین هر کابیت سه عدد مثلث کشیده شده است.
زیر یکی از کابیت های هود قهوه ای رنگ وجود دارد که در زیر هود گاز قرار گرفته و که 4 شعله دارد و روی گاز هم دو عدد قابلمه به رنگهای آبی و قرمز دیده می شود.
در کنار گاز و روی دیوار سه کفگیر و ملاقه قرار گرفته وچیز دیگری که در آشپزخانه دیده می شود، سینک ظرفشویی ، شیر آب می باشد.
بخش اول کتاب ریاضی

رنگ دیوار اتاق ، سبز و رنگ دیوار آشپزخانه، نارنجی است.
 تا اینجا هر چیزی را که در صفحه اول از کتاب را دیدم ، گفتیم. در صفحه بعد از دانش آموز می خواهد که تعداد ماهی ها و چیزهایی را که می بیند را بگوید.
صفحه دوم:
در بالای این صفحه سه عدد ماهی زرد رنگ و 5 عدد ماهی بنفش ، یک عدد اختاپوست، 4 تا ماهی  دور نگ نارنجی وزرد ، دو تا خرچنگ  و سه تا هم جلبک دریایی می بینیم.
صفحه سوم:
صفحه سه از این کتاب تعدادی اشکال هندسی را کشیده و از دانش آموز می خواهد تا به تعداد هر شکل خانه روبروی آن را با هر رنگی که مشخص کرده، رنگ کند.
شکل های پنج گوشه، دایره، مربع و مثلث دیده می شود .
یک عدد پنج گوشه به رنگ نارنجی ،چهار عدد دایره به رنگ سبز، سه عدد مربع به رنگ آبی و پنج عدد مثلث به رنگ قرمز دیده می شود.
صفحه چهارم:
در این صفحه نوآموز باید الگوهای شکل ها را با رنگ رکدن خانه ها نشان دهد.
 مانند نمونه ای که خود کتاب نشان داده است خانه زیر پرتقال نارنجی ، خانه زیر سیب ، قرمز ، دوباره نارنجی ، دوباره قرمز و همین طور تا اخر ادامه دارد.
در قسمت بعدی فنجان های سبز و صورتی کشیده شده که دوتا خانه سبز ، دوتا صورتی ، دوتا سبز، دوباره دوتا صورتی رنگ می شود.
در قسمت پایین قوری های آبی و قرمز کشیده شده ، دوتا خانه آبی، یک خانه  قرمز ،دوباره دوتا آبی ، یکی قرمز رنگ می شود.
صفحه پنجم:
دو مورد از نوآموز خواسته شده است.در قسمت اول باید دور دسته ای را که یک الگوی مشخص دارد را خط بکشد.
در قسمت اول دو دسته ماهی کشیده شده که دسته ی اول دو ماهی زرد یک صورتی، یک زرد و یک صورتی دیده می شود که این دسته هیچ الگویی مشخصی ندارد ولی در دسته ی دوم یک ماهی صورتی ، یک نارنجی ، دوباره یک صورتی ، یک نارنجی کشیده شده و الگو در این دسته مشخص شده است.
در قسمت دوم ؛ هم دو دسته ماهی با رنگ های آبی و سبز کشیده شده که گروه اول یک ماهی آبی ، دو تا سبز ، دوباره یکی ابی و دوتا سبز  است که الگو مشخص شده است  و در دسته دوم سه تا سبز ، یکی آبی ، یکی سبز و یکی آبی که می بینیم ترتیب درستی ندارند.

در مورد بعد از نو آموز می خواهد که الگو را مشخص کند و تعدادی شکل زیر الگو کشیده و می خواهد که این شکل ها را بر اساس رنگ الگوی مشخص شده؛ رنگ کند.

 بر روی میز 5فنجان و نعلبکی ،نان، قند، شیر ،کره، مربا ،5 قاشق که دوتای آنها سفید و سه تای آنها خاکستری است، دیده می شود.سفره ی روی میز، سفید با خط های مربعی شکل قرمز رنگ است.


در قسمت اول یک ماهی بنفش ، یک ماهی قرمز ، دوباره یک ماهی بنفش ، یک ماهی قرمز کشیده شده که این الگو مشخص و به ترتیب است و ماهی های زیر هم باید بر اساس این رنگ ، رنگ آمیزی شوند.

در قسمت بعدی هم یک ماهی آبی ، یک قرمز ، یک آبی ، یک قرمز  و دو ماهی آبی کشیده شده که الگو مشخص نیست ولی در کنار آن دسته دیگری از ماهی ها قرار دارند که یکی آبی ، دوتا قرمز ، دوباره یکی آبی و دوتا قرمز کشیده شده و ماهی های زیر هم بر اساس این الگو باید رنگ شوند.
 صفحه ششم:
 در صفحه شش از این کتاب از نوآموز می خواهد تا دسته هایی که تعداد آنها با هم یکی هست را با خط کش به هم وصل کند.
 مثلا یک نیمرو دیده می شود که باید به یک فنجان وصل شود،دوتا لیوان دیده می شود که باید به دوتا بطری شیر وصل شود، سه تا دونات باید به سه تا کیک یزدی وصل شود، چهار تا پرتقال باید به چهار تا سیب وصل شود و همچنین پنج تا قاشق ، به پنج تا چنگال وصل می شود.
صفحه هفتم:
در صفحه هفتم که آخرین صفحه از بخش اول می باشد ، باز هم دو مورد از نو آموز خواسته شده، یکی اینکه تعداد انگشتان هر دست را بگوید و او هم نشان دهد ، که در این قسمت نحوه نشان دادن عدد با انگشت ، از اهمیت خاصی برخوردار است که ایا نوآموز می تواند با روش های مختلف اعداد را با انگشت نشان دهد.
 در مورد بعدی از نوآموز خواسته می شود که الگو را ادامه دهد و شکل ها به همان صورت که رنگ شده اند ، او هم رنگ کند.
 مثلا یک دایره سبز ، یکی آبی و همین طور تا آخر ادامه دهد و یا یک مثلث قرمز دوتا نارنجی ، دوباره یک قرمز ، دو نارنجی ادامه دهدو در شکل آخر هم یک مربع قرمز ، سه تا آبی ، دوباره یک قرمز و سه تا آبی و همین را تا آخر ادامه دهد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .