تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با کتاب علوم اول دبستان

فراگیری علوم به کودکان کمک می کند تا دنیای اطراف خود را بهتر بشناسند. مثلا متوجه این موضوع شوند، گیاهی که در کنار پنجره بوده ، بهتر رشد کرده ولی گیاهی که در سایه تاریکی بوده، پژمره شده است. کودک نیاز دارد تا دلایل اینها را بداند و علوم تجربی می تواند او را در این زمینه کمک کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب علوم تجربی
کتاب علوم تجربی کلاس اول ، اولین کتاب تجربی است که کودکان با آن سروکار دارند. این کتاب از چهارده بخش تشکیل شده است: زنگ علوم،سلام به من نگاه کن ، سالم باش، شاداب باشف دنیای جانوران، دنیای گیاهان، زمین ،خانه ی ر آب ما ، زمین خانه ی سنگی ما،چه می خواهم بسازم ، زمین خانه ی خاکی ما، در اطراف ما هوا وجود دارد،دنیای سرد و گرم، از خانه تا مدرسه، آهن ربای من و از گذشته تا آینده.

در واقع می توان گفت که همه عرصه‌های زندگی محل فراگیری علوم است و با این شگرد می‌توان در همه جا معلم علوم فرزند خود بود.

بهتر است نوآموزان یادگیری علوم را همراه با آزمایش‌ها و فعالیت‌های فردی و گروهی همراه کنند. همچنین در این زمینه از فیلم‌های آموزشی کمک بگیرند.

 در این مطلب می خواهیم درباره بخش اول کتاب علوم تجربی اول دبستان صحبت کنیم:

زنگ علوم مختص کلاس نیست و بچه ها با رفتن به پارک و جنگل و بیرون از کلاس می‌توانند چیزهای زیادی را مشاهده کنند و درباره چیزهایی که می‌بیند بیشتر دقت کنند و یاد بگیرند.


بخش اول: زنگ علوم

نوآموزان عزیز به دنیای فندقی خوش آمدید. قطعا چیزهای زیادی در اطراف ما وجود دارد که دوست داریم بهتر در مورد آنها بدانیم. در واقع توی زندگی با خیلی چیزها روبرو می شویم که بیشتر دوست داریم در مورد آنها بدانیم بدون توجه به اینکه کجا هستیم، چه در شهر باشیم ؛ چه در روستا، چه در جنگل و چه در بیابان. ما می خواهیم در دنیای اطراف خود گشتی بزنیم تا آن را بهتر بشناسیم.

زنگ علوم

همراه با فندق می خواهیم بدانیم زنگ علوم چیست؟

چند برگ را در مقابل نوآموز قرار دهید و به او نشان دهید که همه برگ ها و گیاهان شبیه هم نیستند وبا هم تفاوت هایی دارند، یا تصاویری از کوه ها و ابرها را به آنها نشان دهید تا متوجه شوند که در زنگ علوم در مورد چه موضوعاتی قرار است آنها آموزش ببینند.

البته این را هم بدانند که زنگ علوم مختص کلاس نیست و بچه ها با رفتن به پارک و جنگل و بیرون از کلاس می توانند چیزهای زیادی را مشاهده کنند و درباره ی چیزهایی که می بیند بیشتر دقت کنند و یاد بگیرند.
 این روش کمک میکند تا چیزهای بیشتری در ذهن دانش آموز بماند و در کلاس با همکلاسی و معلم خود در مورد مشاهدات خود نظر دهند واگر سوالی برای آنها پیش آمد از معلم خود بپرسند.

باز هم می خواهیم ببینیم بچه ها با فندق در کلاس علوم چه کارهایی را انجام می دهند؟
 بچه ها می توانند همراه با فندق در کلاس علوم کارهای زیادی انجام دهند. مثلا در باره موضاعاتی که برایشان پیش می آید تحقیق کنند یا در بعضی مواقع چیزهایی را آزمایش می کنند.

همچنین چیزهای زیادی در مورد خودشان، بدنشان و کارهایی را که می توانند انجام دهند، را یاد می گیرند.همین طور در مورد کسانی که در اطرافشان زندگی می کنند، مثلا دوستان ، همکلاسی ها، می توانند درباره کارهایی که انجام می دهند و توانایی های آنها و همچنین در مورد مشکلاتی که با آنها در زندگی مواجه می شوند هم چیزهایی را یاد بگیرند.
بچه ها همراه با فندق در زنگ علوم در مورد کارهایی که انسانها برای راحتتر شدن زندگی انجام میدهند ، در مورد خلقت( همه چیزهایی که خدا آفریده است)، درباره حیوانات مختلف، درباره گیاهان،درباره زمین، آسمان و ستاره ها چیزهایی را فرا می گیرند.

حتی وقتی برای تفریح به شهر بازی هم که بروند می توانند این تفریح را به زنگ علوم برای خود تبدیل کنند ، چون هم می توانند بازی کنند و هم چیزهای زیادی یاد بگیرند.در واقع بازی فرصتی برای یادگیری است.


بچه‌ها در زنگ علوم یاد می‌گیرند که همه چیز را خوب ببینند و خوب فکر کنند. بچه‌ها با رفتن به هر نقطه‌ای از کرهٰی زمین، می‌توانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و درباره‌ی آنها چیزهای زیادی را یاد بگیرند. مثلا وقتی به باغ وحش می‌روند می‌توانند چیزهای زیادی در مورد حیوانات و زندگی آنها فرا بگیرند و یا وقتی دریا بروند، در مورد موجوداتی که در دریا زندگی می کنند.

حتی وقتی برای تفریح به شهر بازی هم که بروند می توانند این تفریح را به زنگ علوم برای خود تبدیل کنند، چون هم می‌توانند بازی کنند و هم چیزهای زیادی یاد بگیرند. در واقع بازی فرصتی برای یادگیری است.

دانش آموز در زنگ علوم مدرسه هر کاری که به یادگیری او کمک کند را باید انجام دهد. مثلا گاهی از رایانه استفاده میکند یا گاهی هم ممکن است فیلم نگاه کند.
مثلا بچه‌ها همراه با فندق در یک روز آفتابی در زنگ علوم به حیاط مدرسه بروند و سایه ی خود را نقاشی بکشندو دوساعت بعد دوباره به حیاط بروند و در زیر افتاب بایستند و ببینند که چه اتفاقی می افتد.

همچنین  در این زنگ بچه ها در ظرفی پر از آب وسایلی را بیندازند و ببینند که کدام وسیله بالای آب می آید و کدام زیر آب می رود.

پس یاد گرفتیم که در زنگ علوم می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم و در مورد چیزهای اطراف‌مان بررسی و تحقیق و حتی آزمایش کنیم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .