تبیان، دستیار زندگی

گزارش

پاسخ به چند سوال مهم زائران اربعین

یکی از اصلی‌ترین سوالات زائران اربعینی درباره مرزهاست. اینکه از کدام مرزها می‌شود به کشور عراق سفر کرد؟ هر ساله این آمار بنابر شرایط دو کشور تغییر می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اربعین
اگر شما هم اربعین امسال قصد سفر به کربلا را داشته باشید احتمالا چند سوال مهم در ذهنتان وجود دارد. سوالاتی که هر روز یک خبر جدید در پاسخ به آن‌ها منتشر می‌شود و همین هم شاید شما را بیشتر گیج کند.

ما در این گزارش با توجه به جدیدترین اخبار سعی کردیم به چند سوال مهم شما درباره سفر اربعین پاسخ دهیم؛ در پایان هم یک خبر خوش برای دانشجویان و بازنشسته‌ها داریم.

اربعین

از کدام مرزها به اربعین بروم؟

یکی از اصلی‌ترین سوالات زائران اربعینی درباره مرزهاست. اینکه از کدام مرزها می‌شود به کشور عراق سفر کرد؟ هر ساله این آمار بنابر شرایط دو کشور تغییر می‌کند. برای مثال سال 98 مرز خسروی که قرار بود 24 ساعته باز باشد به خاطر ناآرامی‌ها در کشور عراق بسته شد اما خوشبختانه امسال اعلام شده که این مرز برای تردد زائران اباعبدالله (ع) باز خواهد بود.

دو مرز باشماق در کردستان و تمرچین در آذربایجان غربی هم جزو مرزهای قابل تردد امسال هستند. البته به صورت انفرادی نمی‌توانید از این مرزها عبور کنید و به دلایل امنیتی باید به صورت گروهی از آنها رد شوید. مرزهای مهران، چذابه و شلمچه هم که مشابه همه سالهای گذشته باز هستند.

اربعین

برای سربازی باید وثیقه بگذارم؟

اگر از زائرین جوان سیدالشهدا علیه السلام باشید احتمالا نگران مسئله سربازی هستید،

 اگر گذرنامه شما تاریخ انقضای بالای شش ماه دارد که لازم نیست نگران هیچ چیز باشید و با خیال راحت می‌توانید سفر کنید.

اما با توجه به اعلام سازمان وظیفه عمومی فراجا مشمولان غیرغایب متقاضی راهپیمایی اربعین حسینی، می‌توانند با ثبت درخواست خود به صورت اینترنتی و بدون وثیقه به عراق سفر کنند، البته در صورتی‌که غیبت نداشته باشند.

حتی سربازان حین خدمت هم اگر می‌خواهند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند فقط از طریق حفاظت اطلاعات یگان محل خدمت می‌توانند مجوز خروج دریافت کنند.

اربعین

قبل از خروج باید تست کرونا بدهم؟

ضمنا شما برای سفر به عراق در ایام اربعین نیازی به آزمایش PCR ندارید و تنها با همراه داشتن کارت واکسن و نسخه دیجیتال آن میتوانید سفر کنید.

البته نکته‌ای که باید بدانید این است که اگر از آخرین دوز واکسنی که دریافت کرده‌اید حداقل 6 ماه می‌گذرد پس باید پیش از خروج از کشور یک دوز واکسن یادآور دریافت کنید.

اربعین

اگر در سفر مریض شدم کجا برم؟

در مورد دریافت خدمات درمانی در صورت نیاز چه در ایران و چه در عراق هم جای نگرانی نیست. در داخل کشور سازمان اورژانس با تعداد زیادی آمبولانس و مراکز درمانی موقت خدمت رسان زائران عزیز خواهد بود.

در کشور عراق هم این امور به سازمان هلال احمر واگذار شده ضمن اینکه در صورت بروز مشکل جدی می‌توانید به این دو مرکز در شهرهای نجف و کربلا مراجعه کرده و خدمات درمانی رایگان دریافت کنید:

در نجف اشرف، خیابان امام علی (ع) ، هتل النباء و در کربلای معلی، هتل الماس شرق. اگر شما هم امسال قصد سفر به کربلای معلی در ایام اربعین را دارید بهتر است هر چه سریعتر در سایت سماح به آدرس https://samah.haj.ir/ ثبت نام کنید و با پرداخت 18 هزارتومان خود را در این سفر بیمه کنید.

اربعین

گذرنامه‌ام را باید تمدید کنم؟

و اما مهم‌ترین سوال؛ در مورد گذرنامه و ویزا هست. امسال با توجه به توافق‌های انجام شده بین دو کشور ایران و عراق دیگر برای این سفر به ویزا نیازی ندارید و تنها با گذرنامه می‌توانید به کشور عراق و زیارت اهل بیت (ع) بروید.

اگر گذرنامه شما تاریخ انقضای بالای شش ماه دارد که لازم نیست نگران هیچ چیز باشید و با خیال راحت می‌توانید سفر کنید. اما برای کسانی‌که اعتبار گذرنامه‌شان به پایان رسیده و یا کمتر از شش ماه است حرف‌هایی توسط مسئولان مختلف گفته شده مبنی بر اینکه "گذرنامه‌ها در مرز هم تمدید می‌شوند." و یا "با مهر تمدید پلیس هم می‌توانید از مرز خارج شوید".

درنهایت باید این دید این حرف‌ها چه مقدار عملی هستند و با وجود ازدحام همیشگی این ایام در مرزها آیا زیر ساخت‌های لازم برای انجام این کارها وجود دارند؟

به همین خاطر توصیه ما این است که تا فرصت دارید در شهر خودتان اقدام به تمدید گذرنامه کنید تا بدون هیچ نگرانی و با خیال راحت به این سفر معنوی بروید.

اربعین

خبر خوش

صندوق بازنشستگی کشوری به مناسبت این ایام اعلام کرد که برای بازنشسته‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است. بازنشسته‌ها می‌توانند با ثبت نام در سامانه سماح و سامانه‌ای که خود صندوق بازنشستگی به همین منظور راه اندازی کرده است از این تسهیلات استفاده کنند.

تسهیلاتی شامل برپایی موکب، فراهم کردن مکانی برای استراحت و اسکان این زائران بازنشسته و خانواده‌هایشان و برنامه‌های فرهنگی.

صندوق رفاه دانشجویی هم این خبر خوش را به دانشجویان داده که به دانشجویانی که به شکل گروهی اعزام شوند مبلغ 3 میلیون تومان وام  تعلق می‌گیرد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .