گروه های نومحافظه كار آمریكایی در حال تلاش برای كاستن از نفوذ گروه شورای ملی ایرانی - آمریكایی هستند. تلاش های نومحافظه كاران برای مبارزه با "نایاك" پس از ماه ها انتقاد ضمنی، اینك وارد مرحله ای جدید شده و این گروه مستقیما به فعالیت در راستای اهداف ایران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

AIPAC علیه NIAC 

 

آرم ایپاک و نایاک

 گروه های نومحافظه كار آمریكایی در حال تلاش برای كاستن از نفوذ گروه شورای ملی ایرانی - آمریكایی NIAC هستند. تلاش های نومحافظه كاران برای مبارزه با "نایاك" پس از ماه ها انتقاد ضمنی، اینك وارد مرحله ای جدید شده و این گروه مستقیما به فعالیت در راستای اهداف جمهوری اسلامی متهم می شود.

 به گزارش الف ،نایاك كه به عنوان بزرگترین سازمان ایرانی آمریكایی ایالات متحده محسوب می شود، از سال 2000 فعالیت خود را آغاز كرده است. این شورا كه اعضای آن عمدتا متشكل از افراد متخصص در حوزه های مختلف

حرفه ای و علمی هستند هدف خود را گسترش پیوند میان مردم ایران و آمریكا و شناساندن فرهنگ ایرانی معرفی

كرده است. سازمان مركزی این گروه در واشینگتن دی سی قرار دارد.

نایاك به صورت غیرانتفاعی اداره می شود و به عنوان یك سازمان غیر سیاسی ثبت شده است. همزمان با گسترش فعالیت هاینایاك در سال های اخیر، انتقادات به فعالیت این مجموعه نیز افزایش یافته است. این انتقادات كه عمدتا از جانب گروه های محافظه كار و نومحافطه كار عرصه سیاسی ایالات متحده مطرح می شود بر محور ارتباط احتمالی این گروه با دولت ایران متمركز شده است. تشدید فشارها بر نایاك، همزمان با افزایش تبلیغات منفی علیه شورای روابط آمریكایی-اسلامی CAIR كه به عنوان بزرگترین سازمان اسلامی آمریكا شناخته می شود، صورت می گیرد.
کمیته امور عمومی آمریکا واسراییل

در جدی ترین این تلاش ها، نشریه نیوكان فرانتپیچ ،ضمن ارائه تصویری خرابكارانه از نایاك، این سازمان را عامل

جمهوری اسلامی در آمریكا معرفی كرده و اهداف آن را تقلید وشبیه سازی یك AIPAC ایرانی در آمریكا، ارائه تصویری شهروندی از لابی خود، ممانعت و اشكال تراشی در فعالیت های اپوزیسیون ایرانی در آمریكا، نفوذ در سیستم سیاسی ایالات متحده، تابوشكنی از همكاری با ایران در بین ایرانیان مهاجر و ارائه تصویر بهتر از دولت ایران در خارج ذكر كرده است. این نشریه، حمایت فرامرز فتح نژاد مسئول سابق دفتر حفاظت منافع ایران در آمریكا و عضویت تعدادی از اعضای آن در برخی شركت های تجاری ایرانی را به عنوان مدركی بر ادعاهای خود ذكر كرده و نایاك را به تغذیه از منابع نفتی ایران متهم كرده است.

 

این ارگان نومحافظه كاران، با اشاره به كمك چندین لابیست آمریكایی - باب نی (نماینده سابق كنگره از اوهایو)، روی كافی و دیو دی استفانو - و با استناد به پرونده ای كه برای باب نی در مورد ارتباط با یك دلال سوری اسلحه در لندن تشكیل

شده است، به صورت ضمنی نایاك را سازمانی در چارچوب تلاش های ایران برای انتقال اسلحه توصیف می كند.

این نشریه همچنین اعضای نایاك را متهم كرده است كه با پیروی از دستورات تهران درباره ایجاد گروهی رقیب در مقابل IAPAC ، AIPAC - شورای اقدام سیاسی ایرانی آمریكایی - را تشكیل داده اند.

از اتهامات دیگری كه بر نایاك وارد شده است، تلاش برای لغو و جلوگیری از تمدید ILSA - قانون تحریم ایران و لیبی - است. گزارش مذكور مدعی است تریتا پارسی به عنوان رابط اصلی جمهوری اسلامی در دوران هاشمی و خاتمی و با همكاری وزارت خانه های اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاست های نظام را به این گروه منتقل می كرده است.

این ارگان نومحافظه كار نتیجه گیری می كند "از دهه 90 ایران در پی ایجاد سیستم لابی گری گسترده ای در ایالات متحده بوده است. دولت ایران منابع مالی و انسانی فراوانی را برای رسیدن به این هدف تخصیص داده است. این لابی متشكل از شبكه ای پیچیده از افراد و سازمان های همپوشان با كادر رهبری آن است كه با دولت ایران، ارتباطی مافیایی دارند".

 

لینک مطالب مرتبط:

 

سیطره لابی صهیونیسم بر آمریکا