06 جهان چه کسی مرد سال فوتبال جهان می شود؟ چند روز پیش فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، همانند سالهای گذشته اسامی نامزدهای کسب عنوان بهترین بازیکن جهان در سال 2006 را اعلام کرد که بر این اساس 30 بازیکن در این رای گیری شا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فهرست 30 نفره برترین های سال 2006 جهان

چه کسی مرد سال فوتبال جهان می شود؟


چند روز پیش فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، همانند سالهای گذشته اسامی نامزدهای کسب عنوان بهترین بازیکن جهان در سال 2006 را اعلام کرد که بر این اساس 30 بازیکن در این رای گیری شانس پیروزی دارند. کارشناسان فیفا معتقدند این بازیکنان در طول سال بهتر از سایرین بوده اند. مرد سال فوتبال جهان همچون سالهای گذشته در اواخر سال میلادی معرفی می شود. فیفا روز 27 آذر را برای این منظور انتخاب کرده است. در این صفحه به نکات مهم در خصوص این انتخابات اشاره می کنیم.

از سال گذشته فیفا تغییراتی را در نحوه گزینش برترین های جهان اعمال کرده که مهمترین تغییر مربوط به اجازه یافتن کاپیتان های تیمهای ملی برای شرکت در انتخابات است. این در حالی است که قبلاً تنها مربی های تیمهای ملی می توانستند آرای سه نفره خود را به فیفا اعلام کنند.

به جز این تغییر، فیفا از سال گذشته زمان انتخاب بهترین ها را کمی جلوتر آورد و به این ترتیب مراسم انتخاب بهترین بازیکن جهان پیش از گزینش بهترین بازیکن فوتبال اروپا که توسط مجله فرانسوی فرانس فوتبال انجام می شود، برگزار می گردد.

با این حال بسیاری معتقدند انتخابات سالانه فرانس فوتبال که جنبه تاریخی دارد و با نظرخواهی از روزنامه نگاران برجسته مجلات ورزشی اروپایی انجام می شود، اعتبار بیشتری دارد. علت این موضوع هم این است که روزنامه نگاران باشگاه حرفه ای به این مساله نگاه می کنند. آنها در تمام طول سال مسابقه های متعدد فوتبال را زیر نظر می گیرند، اما مربیان ملی و کاپیتان ها بیشتر بازیکنان مورد علاقه خود را انتخاب می کنند، کما این که در انتخابات سالهای پیش بازیکنانی در فهرست آنها قرار گرفتند که در بیشتر طول فصل مصدوم و دور از مسابقه ها بودند یا این که درخشش آنها به گذشته مربوط می شد!


تفاوت ها

انتخابات امسال با سال گذشته اختلاف زیادی دارد. امسال سال برگزاری جام جهانی بود و معمولاً بازیکنانی که در جام جهانی بدرخشند، شانس زیادی در پایان سال برای انتخابات خواهند داشت. از طرف دیگر رقابت بین بازیکنان در انتخابات امسال بسیار نزدیک تر از سال گذشته خواهد بود. در سال 2005 رونالدینو با انجام بازیهای بدیع کلاس جدیدی از فوتبال را به نمایش گذاشت و در پایان سال کسی در انتخاب او تردید نداشت. این جادوگر برزیلی با اختلاف زیادی مرد سال فوتبال جهان شد. اما امسال با افت و نزول ستارگانی چون فرانک لمپارد، آدریانو، رونالدو، وین رونی، آندری شوچنکو، فرانچسکو توتی و حتی خود رونالدینیو انتخاب نفرات برتر به سختی امکان پذیر است.

با این حال درخشش چند بازیکن در جام جهانی نظرها را به سوی آنها معطوف کرده است. بازیکنانی چون جان لوئیجی بوفون، فابیو کاناوارو و آندریا پیرلو از ایتالیا، زین الدین زیدان و تیه ری آنری از فرانسه، میشائیل بالاک و میروسلاو کلوزه از آلمان از شانس داران تصاحب عنوان بهترین بازیکن جهان هستند. ضمن آن که نباید رونالدینیو را فراموش کنیم که طراح اصلی قهرمانی بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا بود، ولی ساموئل اتوئو با وجود گلهای حساسی که در طول سال به ثمر رساند به علت عدم حضور کامرون در جام جهانی و نیز آسیب دیدگی اش در چند ماه پایانی سال شانسی برای انتخاب ندارد.


ایتالیا و برزیل در صدر

در فهرست فیفا جای خالی ستارگان نامداری چون دیوید بکام، زلاتان ابراهیموویچ، آلساندرو دل پیرو و رود فان نیستلروی احساس می شود. آنها در سالهای گذشته معمولاً در این فهرست جای داشتند، اما هر کدام بنا به عللی درخشش همیشگی را در طول سال نداشتند و با نظر کارشناسان فیفا در جمع 30 مرد برتر سال قرار نگرفتند.

در این فهرست دو کشور فینالیست جام جهانی، ایتالیا و فرانسه هر یک با داشتن 5 نماینده بیشترین سهم را دارند و آلمان تیم سوم جام جهانی با 4 نماینده در مکان بعدی است و جالب این که اسپانیا نماینده ای ندارد از دید باشگاهی لیگ برتر انگلستان با داشتن 12 بازیکن در این فهرست رکورددار است.در پی آنها، لیگ بحران زده ایتالیا با داشتن 8 بازیکن در رده بعدی می ایستند.

جای تعجب ندارد اگر در بین باشگاه ها تیم پرمهره و متحول چلسی با داشتن 6 بازیکن در صدر قرار گیرد. در پی تیم آبراموویچ، میلان و بارسلونا با داشتن 4 بازیکن در رده دوم هستند. لازم به اشاره است باشگاه بازیکنان این فهرست، باشگاه کنونی آنها است و اگر بازیکنی در آغاز سال در تیم دیگری بازی کرده، در این فهرست منظور نشده است.


مرد دروازه ها

معمولاً در چنین انتخابی نیروهای تهاجمی و هافبک ها بیشتر در دید هستند و مدنظر قرار می گیرند، در سالهای گذشته هرگز یک دروازه بان به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب نشده است، اما شاید امسال شاهد یک سنت شکنی باشیم و بهترین دروازه بان کنونی جهان را در صدر بازیکنان جهان ببینیم. جان لوئیجی بوفون دروازه بان تیم ملی ایتالیا به قدری در جام جهانی عالی بازی کرد که ثابت کرد فاصله اش با بهترین رقیبش پترچک هنوز زیاد است.

بوفون که 2 بار پیاپی در سالهای 2003 و 2004 به عنوان بهترین دروازه بان جهان برگزیده شده، در سال 2005 به دلیل آسیب دیدگی این مقام را به چک واگذار کرد، او سال گذشته بار دیگر بازگشت و نه تنها در قهرمانی نافرجام یونتوس در فصل گذشته، بلکه در لیگ قهرمانان اروپای فصل قبل بازیهای کم فراز و نشیبی را به نمایش گذاشت. با وجود این که در فصل جدید بوفون حاضر شده در سری B بازی کند، اما در دور انتخابی یورو 2008 ارزشهایش را کماکان به نمایش می گذارد.


نامزدها

فابیو کاناوارو مدافع کلیدی لاجوردی پوشان دیگر بازیکنی است که کارشناسان شانس زیادی برایش قائل هستند. کاناوارو ستون اصلی دفاعی قهرمان جهان بود ودر یوونتوس نیز خط دفاع مستحکمی را به وجود آورده بود. او در فصل جدید هم موفق شده خط دفاع متزلزل رئال مادرید را به دفاعی مستحکم تبدیل کند.

به غیر از او آندریا پیرلو هم با توجه به نقش برجسته ای که در جام جهانی داشت، از شانس داران محسوب می شود، اما مشکل او فراز و نشیب بسیار در میادین مختلف است.

میشائیل بالاک هافبک برجسته تیم ملی آلمان برخلاف پیرلو در جام جهانی آنچنان ندرخشید، اما در طول سال یکنواخت تر و موثرتر بازی کرد تا او هم شانس خود را در این انتخابات جستجو کند. از آلمان میروسلاو کلوزه هم با توجه به آقای گلی جام جهانی، جزو بخت داران است. البته مشکل کلوزه این است که تماشاگر پسند بازی نمی کند.

زین الدین زیدان کاپیتان فرانسه که بهترین بازیکن جام جهانی شد هم، از جمله بخت داران است، اما نباید فراموش کنیم که او در 6 ماهه پایانی سال به علت خداحافظی از فوتبال، به میدان نرفت. حتی اگر زیدان انتخاب نشود، هرگز چیزی را از دست نداده است چون او قبلاً به اندازه کافی عناوین انفرادی را در ویترین افتخاراتش قرار داده است. زیدان سه بار در سالهای 1998، 2000 و 2003 به این افتخار بزرگ نایل شده است.

مطابق معمول، تیه ری آنری نیز از جمله بخت داران تصاحب عنوان بهترین بازیکن سال جهان است، اما درخشش او در طول سال در حدی نبوده که بتوانیم او را به عنوان نفر اول تصور کنیم.

در جمع برزیلی ها و آرژانتینی ها هم با توجه به حذف در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی نمی توانیم شانس زیادی برایشان جستجو کنیم، اما رونالدینیو با توجه به محبوب بودن در بین تمام فوتبال دوستان باز هم بخت زیادی برای انتخاب دارد. وی که در 2 سال گذشته مرد سال فوتبال جهان بوده، در جام جهانی سایه ای از رونالدینیوی فصل گذشته در پیراهن بارسلونا بود و در فصل حاضر هم بنا به اظهارنظر کارشناسان کمتر از حد انتظار بوده است، ولی فراموش نکنیم که او رونالدینیو است.

و بالاخره به کاکا ستاره میلان می رسیم که با وجود بازیهای در خور توجهش در پیراهن روسونری چوب عدم کسب عنوان قهرمانی در بازیهای امسال را می خورد. او در آینده می تواند به فکر تصاحب چنین جایزه با ارزشی باشد، اما امسال نه.

به جز بازیکنان نامبرده، بازیکنان ارزنده ای چون جان تری، لیلین تورام، استیون جرارد، پاتریک ویرا، دیدیه دروگبا، کریستانو رونالدو و ... در طول سال بازیهای به یاد ماندنی و زیبایی را به نمایش گذاشتند و میتوانند در انتخابات امسال جایی در بین 3 نفر پایانی جستجو کنند.


فهرست نامزدهای تصاحب عنوان مرد سال فوتبال جهان در سال 2006

جانلوئیجی بوفون، فابیو کاناوارو ، آلساندرو نستا ، آندریا پیرولو و جنارو گتوزو (ایتالیا)

لیلین تورام، پاتریک ویرا ، فرانک ریبری ، تیه ری آنری و< زین الدین زیدان (فرانسه)

آدریانو ، رونالدینیو و کاکا (برزیل)

کریستیانو رونالدو ، دکو و فیگو (پرتغال)

میروسلاو کلوزه، میشائیل بالاک، ینس لمن و فیلیپ لام (آلمان)

ساموئل اتوئو (کامرون)

فرانک لمپارد ، استیون جرارد و وین رونی (انگلستان)

خوان رامون ریکلمه (آرژانتین)

توماس روسیچکی و پتریک (جمهوری چک)

آندری شوچنکو ( اوکراین)

دیدیه دروگبا (ساحل عاج)

مایکل اسین (غنا)