تبیان، دستیار زندگی
اگر می‌بینید بدون احساس گرسنگی به سراغ یخچال و خوراکی‌های گوناگون می‌روید باید بدانید که تنها نیستید. در سرتاسر دنیا میلیون‌ها انسان مانند شما بدون گرسنگی به سراغ خوردن می‌روند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما به این 4 دلیل پرخوری می‌کنید


اگر می‌بینید بدون احساس گرسنگی به سراغ یخچال و خوراکی‌های گوناگون می‌روید باید بدانید که تنها نیستید. در سرتاسر دنیا میلیون‌ها انسان مانند شما بدون گرسنگی به سراغ خوردن می‌روند.

پرخوری

شکی نیست زمانی که پرخوری می‌کنید چاق شدن هم رد خورد ندارد. اصلاً هر چیزی که تا حالا راجع به اضافه وزن و چاقی شنیده یا خوانده‌اید را فراموش کنید. لُب کلام این است: شما زمانی چاق می‌شوید که کالری‌های دریافتیتان بیشتر از کالری‌هایی باشد که می‌سوزانید. در این مقاله چند دلیل پرخوری را عنوان و راه حل‌هایی برای مقابله با آن‌ها را مطرح می‌کنیم. با ما باشید.

پرخوری با شما عجین شده است

پرخوری خیلی زود تبدیل به عادت می‌شود. یعنی خیلی از مردم به زیاد خوردن عادت کرده‌اند. این افراد امشب کمی زیاده‌روی می‌کنند، فردا شب کمی دیگر و رفته رفته این کار هر شب و روزشان می‌شود. این افراد از روی عادت نه نیاز پرخوری می‌کنند. دلایل زیادی وجود دارد که مردم به پرخوری عادت می‌کنند اما معمولاً این عادت از کودکی کسب می‌شود. در این حالت سیگنال‌های سیری زمانی ارسال می‌شود که طرف بیش از نیاز خود خورده باشد.

راه حل

بدانید که زیاد خوردن یک عادت است که در طول سال‌ها به طور ناخودآگاه کسب شده است و امروز زمان آن شده است که به این عادت نادرست پایان دهید. زمانی که به این نتیجه برسید شما بیش از نیاز خود می‌خورید بیشتر راه را رفته‌اید. یعنی راحت‌تر می‌توانید با این پرخوری بجنگید. درست است که می‌گویند ترک عادت مرض است اما شما می‌توانید از شر این عادت نادرست خلاص شوید.

شما نمی‌دانید چند کالری دریافت می‌کنید

گاهی وقت‌ها پرخوری نتیجه‌ی ناآگاهی ما است. بیشتر مردم نمی‌دانند بیش از آنچه که می‌سوزانند کالری دریافت می‌کنند. آن‌ها نمی‌دانند حین ورزش چند کالری می‌سوزانند، با خوردن غذا چند کالری دریافت می‌کنند و اصولاً هر روز باید چند کالری دریافت کنند. به عنوان مثال یک آب میوه یا نوشیدنی حاوی 170 کالری را در نظر بگیرید. شما باید بیش از 40 دقیقه پیاده روی کنید تا کالری‌های دریافتی از این نوشیدنی بسوزد. البته به احتمال زیاد شما تصور می‌کردید چیزی نخورده‌اید. حالا چند قلپ آب میوه که به جایی نمی‌رسد.

راه حل

با وجود اینکه ورزش کردن یکی از راه های لاغری و سالم زیستن است اما بهترین راه برای مهار پرخوری این است که از ارزش غذایی و کالری‌های موجود در مواد غذایی مصرفی خود آگاه باشید. برای سوزاندن کالری‌های زیادی مجبورید ساعت‌ها در باشگاه‌های ورزشی خودتان را عذاب دهید. به جای این کار و برای حفظ تعادل انرژی روزانه ساده‌ترین راه این است که کمتر بخورید منظورمان این است که به اندازه بخورید. ورزش را برای نشاط و شادابی روح و جسمتان انجام دهید نه از روی اجبار. باید آگاه باشید که بدنتان با توجه به جنسیت و سنتان به چند کالری نیاز دارد. می‌توانید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا تمام این اطلاعات را در اختیارتان بگذارد.

بدانید احساس نشاطی که بعد از خوردن مواد غذایی شیرین یا چرب به شما

دست می‌دهد موقت و گذراست. البته منظورمان این نیست که خودتان را از هر

چی شیرینی و تنقلات است محروم کنید

غذا خوردن به شما تسلی خاطر و آرامش می‌دهد

کدامیک از شما دلش نمی‌خواهد بعد از یک روز کاری سخت یک پیاله بستنی مشدی بخورد؟ چند نفرتان بعد از یک دعوای اساسی با آقا یا خانم خانه سر یخچال نمی‌روید؟ اصولاً بعضی وقت‌ها ما سراغ مواد غذایی می‌رویم چون که خسته، عصبی یا افسرده هستیم نه اینکه واقعاً گرسنه مان است. در این مواقع خوردن بهانه ای برای تسلی خاطر و احساس آرامش است نه رفع نیاز گرسنگی. اما مشکل اینجاست کمتر کسی در این مواقع به سراغ مثلاً سبزیجاتی مانند کرفس و غیره می‌رود. همه به سراغ شیرینی‌جات، بستنی و هله‌هوله ها می‌روند. دلیلش هم این است که مواد غذایی شیرین مانند شکلات و غیره باعث می‌شود که بدن هورمون‌هایی به نام هورمون لذت (دوپامین) تولید کند و خلق و خوی افراد بهتر شود. برای همین هم هست که هم در عروسی و هم خدای ناکرده در عزا شیرینی یا حلوا می‌خورند. باید بدانید که قندها به سرعت هضم و باعث تولید نشاط فوری می‌شوند برای همین مردم در خوردن شیرینی‌جات زیاده‌روی می‌کنند.

راه حل

بدانید احساس نشاطی که بعد از خوردن مواد غذایی شیرین یا چرب به شما دست می‌دهد موقت و گذراست. البته منظورمان این نیست که خودتان را از هر چی شیرینی و تنقلات است محروم کنید. اگر به مهمانی یا رستوران می‌روید و می‌بینید سیب زمینی سرخ کرده ها به شما چشمک می‌زنند یا دسرها دلتان را آب می‌کند خودتان را عذاب ندهید و محروم نکنید. اما حواستان باشد این قبیل به اصطلاح خاصه خوری ها را به مناسب‌های خاص و ویژه محدود کنید. نگذارید مصرف شیرینی‌جات و غذاهای چرب عادت هر روزتان شود. وقتی عصبانی یا افسرده هستید راه های دیگری مانند پیاده روی، دیدن فیلم، نفس عمیق و غیره را برای بهبود حالتان انتخاب کنید نه مصرف مواد غذایی شیرین و چرب را.

تند غذا خوردن

شما جنگی غذا می‌خورید

منظورمان این است که تند غذا می‌خورید. همه‌ی مادرها به فرزندانشان توصیه می‌کنند : «آرام غذا بخور و لقمه‌هایت را خوب بجو». حق با آن‌هاست. اما کو گوش شنوا!؟ زمانی که تند و باعجله غذا می‌خورید مغز فرصت کافی برای مخابره‌ی احساس سیری را پیدا نمی‌کند. برای همین شما در دام پرخوری می‌افتید.

راه حل

خودتان را کنترل کنید. دستگاه گوارش ما 20 دقیقه زمان می‌خواهد تا به مغز خبر دهد پر شده است. زمانی که تقریباً احساس سیری می‌کنید دست از غذا بکشید. حتی اگر احساس می‌کنید کمی گرسنه‌تان است. یادتان باشد کمی طول می‌کشد تا سیگنال‌های سیری مخابره شوند. یعنی شما سیر شده‌اید فقط دستور آن از مغز مخابره نشده است. پس زودتر دست از غذا بکشید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

نقش هورمون‌ها در گرسنگی و سیری

غذاهایی که گرسنگی را مهار می‌کند

8 ماده‌ی غذایی برای کاهش اشتها

می‌خواهید اشتهای تان کم شود؟

کنترل اشتها

11 توصیه برای کاهش اشتها

کاهش اشتها با روغن زیتون

بهانه‌های پُرخوری

تفاوت کنترل اشتها در مردان و زنان

کاهش اشتها برای لاغر شدن

جویدن آدامس، اشتها را کاهش می‌دهد

بی اشتهایی و پرخوری عصبی، ریشه روحی دارد

لذت کمتر از غذا = چاقی بیشتر

کلیپ مرتبط:

راه های درمان چاقی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.