شهاب حسینی در مراسم پایانی جشنواره فیلم‌های تلویزیونی جایزه خود را به همسر شهیدبابایی تقدیم كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کار ارزشی شهاب حسینی

گزارشی از جشنواره فیلم های تلویزیونی

کار ارزشی شهاب حسینی

شهاب حسيني در مراسم پاياني جشنواره فيلم‌هاي تلويزيوني جايزه خود را به همسر شهيدبابايي تقديم كرد.

مراسم پاياني نخستين جشنواره فيلم‌هاي تلويزيوني ديشب با حضور سيدعزت‌الله ضرغامي رئيس صداوسيما، مرتضي ميرباقري معاون سيما، عليرضا سجادپور رئيس اداره كل نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت ارشاد و جمع كثيري از هنرمندان، در سالن همايش‌هاي صداوسيما برگزار شد.

 ميرباقري: هنرمندان از ساخت فيلم‌هاي تلويزيوني حمايت مي‌كنند

بنابر گزارش خبرگزاری فارس، در اين مراسم ميرباقري از توليدكنندگان 750 فيلم تلويزيوني، مديران شبكه‌ها، گروه فيلم و سريال، مركز سيما فيلم، مراكز استانها تشكر كرد و گفت: ما در شبانه‌روز به طور متوسط حدود 4.5 ساعت ميزبان مردم هستيم و از بين آثار مختلف تلويزيون مطلوب‌ترين و متبوع‌ترين ساختار آثار نمايشي است و ما خوشبختانه با ساخت مجموعه‌هاي بلند توانسته‌ايم ارتباط وسيعي را با مخاطبان‌مان برقرار كنيم.

وي افزود: مجموعه‌هاي فصلي، مناسبتي و بيش از 15 قسمت و مناسبت‌هاي در كنار ساير مجموعه‌هاي روتين توليد شده و در اختيار هموطنان قرار مي‌گيرند. ما در جدول برنامه‌هاي خودمان را توسعه شبكه‌ها و انعطافي كه در برنامه‌ها مناسب به علائق مخاطبان ارائه كرديم تقريباً يك هزار برنامه نمايشي داريم اكنون اين يك هزار برنامه با حدود 700 برنامه 90 دقيقه‌اي جديد پخش مي‌شود و از اين 700 برنامه نمايشي 250 برنامه نمايشي براي اولين‌بار توليد و پخش مي‌شود كه از اين تعداد 200 تاي آنها توليد ايران است.

وي افزود: ما در سال‌هاي گذشته كمتر از يك فيلم تلويزيوني را در هفته پخش مي‌كرديم اما از 5 ساله گذشته كه اهتمام جدي براي توليد فيلم‌هاي تلويزيوني شده اين عدد به يك فيلم تلويزيوني در هفته رسيده است. با برنامه‌هاي راهبردي به وجود آمده و با حمايت ويژه‌اي كه رئيس سازمان صداوسيما با علائق خود داشته‌اند، امروز در موقعيتي قرار گرفته‌اند كه تمام هنرمندان كشور از اين ساختار استقبال مي‌كنند.

وي تصريح كرد: همچنين برنامه‌هاي نمايشي تك قسمتي به طور متوسط سه برابر مجموعه‌هاي خارجي بيننده دارد كه قابل مقايسه با مجموعه برنامه‌هاي ايراني نيست همچنين تله‌فيلم‌هاي تك قسمتي ميزان بينندگان را بسيار افزايش داده و انتظار ديگري از اين توليدات مي‌رود. نقطه عطف معيارها و ايجاد فضاي رقابتي مؤثر است كه باعث مي‌شود اين ساختار به سمت رشد بيشتر حركت كند.

ميرباقري گفت: برگزاري اين جشنواره نقطه مهمي با فضاي رقابتي مهم است و ما ساختارهاي اين حوزه را فراهم و بيشتر خواهيم كرد.

 

ضرغامی: برنامه های گفتگو محور رکورد می شکنند

 ‌در اين مراسم سيدعزت‌الله ضرغامي در سخناني گفت: اگر جشنواره‌اي براي فيلم‌هاي تلويزيوني برگزار شده بايد از پديدآورندگان اين عرصه مهم نمايشي تقدير كنيم كه در رأس همه آنها مردم فهيم، خوب و هنردوست ما هستند كه ما را به راه صواب و درست هدايت مي‌كنند و اين فضا را ايجاد مي‌كنند تا رسانه ملي مسير درست خود را طي كند. بعد از آن هم هنرمندان، برنامه‌سازان و همه صنوف ارزشمندي كه در حوزه توليد قرار دارند قابل سپاسگزاري هستند، چرا كه در اين مسير سخت قدم گذاشتند و آن را فتح كردند.

او گفت: در واقع توليدات ويدئويي امروز به عنوان يك واقعيت ملموس و حقيقت موجود جلوي چشم همه هنرمندان است. امروز از صحبت سر اين توليدات عبور كرده‌ايم هم به لحاظ كيفي و هم به لحاظ كمي در نسبت و تطبيق با ساير حوزه‌ها كار موفقي بوده است و امروز فيلم‌هاي تلويزيوني يك نياز مسلم جامعه است.

رئيس رسانه ملي اظهار داشت: تحقيقات ما نشان مي‌دهد كه مردم به ساختارهاي نمايشي اقبال بيشتري نشان مي‌دهند البته اگر ساختارهاي ديگر نيز ويژگي‌هاي خود را داشته باشند موفق خواهند بود و حتي گاهي يك برنامه گفت‌وگو محور، ركورد برنامه‌هاي نمايشي را مي‌شكند، مانند مناظرات هرچند برخي مناظرات خاطرات تلخي را در ذهن ما ايجاد مي‌كند، اما اگر چنين برنامه‌هايي به مسير درستي هدايت شوند، مي‌توانند ركورد بينندگان را بشكنند. البته در همه جاي دنيا برنامه‌هاي نمايشي بينندگان بيشتري دارند زيرا به خاطر ماهيت سرگرمي فرصت بيشتري ايجاد مي‌كنند تا خانواده‌ها لحاظ بيشتري را كنار هم سپري كنند.

ضرغامی: گاهي يك برنامه گفت‌وگو محور، ركورد برنامه‌هاي نمايشي را مي‌شكند، مانند مناظرات هرچند برخي مناظرات خاطرات تلخي را در ذهن ما ايجاد مي‌كند، اما اگر چنين برنامه‌هايي به مسير درستي هدايت شوند، مي‌توانند ركورد بينندگان را بشكنند

وي ادامه داد: اين ساخته‌ها آرام آرام ما را به سمت توليد آثار تلويزيوني برد و تا تصور آثار توليد نمايشي تك قسمتي ايجاد شده به مرحله تطبيق رسيد. و يك كار داستاني مستقل با مديوم ويديويي جايش خالي بود. همچنين ما فعاليت‌ها در حوزه توليدات سينمايي را متوقف كرديم. زماني كه من تازه به رياست صداوسيما منصوب شده بودم، برخي ايراد مي‌گرفتند كه صداوسيما سالي چند توليد سينمايي دارد چرا آنها را متوقف مي‌كنيد. اما چنين فيلم‌هايي كه با تمام پشتيباني‌ها، سرمايه‌گذاري‌هاي هنگفت و ايجاد برخي روابط ساخته مي‌شدند خيلي‌ هم تكان‌دهنده نبودند، به همين دليل توليد آنها متوقف شد و در اختيار سينماگران قرار گرفت.

ضرغامي تصريح كرد: كار در مديوم تلويزيون بايد توسط هنرمندان و حرفه‌ايي‌هايي انجام مي‌شد كه با روشن شدن ابعاد و نياز جامعه ساخته مي‌شدند آن هم با ويژگي‌هاي سرعت، ارزاني، قابليت و انعطاف توانستند جاي خود را باز كنند.

وي ادامه داد: برخي از همكاران ما كه تله‌فيلم‌ها را نقطه ضعف مي‌دانند مي‌گويند كه چرا برخي از اين كارها دو ماهه ساخته مي‌شوند مگر ايراد دارد؟ چه اشكالي دارد؟ حتماً سرعت و ارزاني و ميانگين كارهاي سينمايي زير 100 ميليون تومان است و آقاي سجادپور كه پايش در سينما خيس شده مي‌داند كه هزينه توليد فيلم‌هاي سينمايي حدود 400 الي 500 ميليون تومان است. ما به خاطر هدايت افكار عمومي وظيفه داريم فيلم‌هاي تلويزيوني را توليد كنيم و آنها بايد به‌روز و براساس مسائل و نيازهاي روز مردم توليد شوند.

رئيس سازمان صداوسيما با بيان اين كه امروز ما به مرحله بلوغ فيلم‌هاي تلويزيوني‌ رسيده‌ايم، عنوان داشت: سال گذشته 200 فيلم تلويزيوني پخش شده و الان مخاطبان بسياري را به دست آورده است. در نظرسنجي‌هاي ما، ميانگين مخاطبان كارهاي سينمايي از سريال‌ها بسيار پايين‌تر است و زير 10 درصد است در ابتداي كار توليد فيلم ويدئويي‌ نيز درصد مخاطبان پايين بود اما كار كه اوج گرفت ميزان رضايت‌مندي رشد كرده و به نقطه مطلوبي رسيده است.

ضرغامي ادامه داد: اين تله‌‌فيلم‌ها مي‌توانند ذائقه‌سازي كنند و كار موفق به جلو رود. ما به افزايش كيفيت بايد فكر كنيم كه در همه بخش‌ها مورد توجه قرار گيرد و اول از همه آنها، فيلمنامه خوب است. خيلي‌ها خيال مي‌كنند قصه خوب پيدا نمي‌شود. چرا پيدا نمي‌شود؟ به زندگي روزمره خود نگاه كنيد و ببينيد چقدر ايده وجود دارد. همين شهادت دادستان خوي كه آن تشييع جنازه باشكوه برايش برگزار شد و داستان كسي كه مبارزه‌گر با زمين‌خوارها و رانت‌خوارها بود و به شهادت رسيد، اگر مورد بررسي قرار گيرد، پرونده‌‌ها تورقي شود و بررسي شود كه تهديداتش از چه دست تهديداتي بوده و شهادت او و حق‌طلبي مردم، يك سوژه واقعي و مطلوب است. يا اين كه دوربين‌ها را در دادگاه‌ها بگذاريد... مانند برنامه آژير كه برهمين اساس شكل گرفته. متهمان كه همه حرف مي‌زنند، همه داستان است. موقعي كه متهم حرف مي‌زند قصه‌اش بسيار جذاب است و مخاطب ديگر شبكه را عوض نمي‌كند.

©

وي تصريح كرد: ما موظف به تقويت فرهنگ بومي هستيم. ديده‌ام برخي مي‌گويند ما قصه‌هايمان تكراري شده كه من قبول ندارم. اين همه سوژه خوب وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار بگيرد. من پيشنهاد مي‌كنم كه باشگاه فيلمنامه‌نويسان جوان توسط معاونت سيما زودتر راه‌اندازي شود. اين افراد بايد زودتر جمع‌آوري و تشويق بشوند براي نوشتن داستان‌هاي تك‌قسمتي. بنابراين فيلمنامه‌ بايد يك حركت متحولي داشته باشد. اين كار در حوزه سريال‌ها سخت است اما اگر آموزش خوب صورت بگيرد دست ما پر خواهد بود. قيمت پرداختي به فيلمنامه هم بايد افزايش پيدا كند. در دوره‌اي، آن را افزايش داديم به قيمت 4 ميليون كف رسانديم. فيلمنامه جان توليدات تله‌فيلم ماست و ما بايد جذابيت‌هايي را به سمت متن نو هدايت كنيم و قيمت‌ها بايد بالا برود. همچنين كارگردان‌هاي خوب به اين عرصه توليد تله‌فيلم‌ها زياد آمده‌اند. پاي بسياري از كارگردان‌هاي جوان و خلاق هم به اين عرصه باز شده كه در اين مسير شناخته خواهند شد. اين وظيفه بزرگ برعهده سيماي جمهوري اسلامي ايران است كه استعدادهايش را كشف و پرورش بدهد و چهره‌هاي جديدي را ارائه بدهد. در حوزه كارگرداني هم مي‌توان كار تيمي انجام داد و بايد اين كار را هم امتحان كنيم.

ضرغامی: ما زماني كه مي‌خواستيم سريال "يوسف پيامبر " بسازيم، وقتي به خواب آن حضرت رسيديم نفهميديم كه كدام گاوها لاغر بود و كدام چاق بود. كدام، كدام را خورد

ضرغامي تصريح كرد: توان ما در جلوه‌هاي ويژه كلاً در كشور پايين است. بگذاريد يك اعتراف كنيم. ما هر قدر در چهره‌پردازي قوي هستيم، در جلوه‌هاي ويژه بسيار ضعيف هستيم. اگر الان بخواهيم سريال حضرت يونس و ايوب را بسازيم، بيچاره مي‌شويم و نمي‌توانيم توليد كنيم چون در كارهاي بيروني كه توان ساخت جلوه‌هاي ويژه را نداريم و كارهاي رايانه‌اي هم در حد مطلوبي نيست و بايد جلوه‌هاي ويژه را تقويت كنيم و همه بايد با كامپيوتر و رايانه ساخته شوند. در اين حوزه بايد هزينه كنيم و به طور جدي‌تري سرمايه‌گذاري كنيم. البته اين كار متعلق به جوانان و نوجوانان است و پيرترها حوصله كار با كامپيوتر و ساخت چنين چيزهايي را ندارند.

ضرغامي گفت: جوانان را بياوريد تا شركت بزنند و اين كارها را بسازند و بعد هم كارگردان به آنها كمك كند و در سمت مديريتي در برخي از آنها نيز كمك بخواهد. ما زماني كه مي‌خواستيم سريال "يوسف پيامبر " بسازيم، وقتي به خواب آن حضرت رسيديم نفهميديم كه كدام گاوها لاغر بود و كدام چاق بود. كدام، كدام را خورد. حتي برخي مي‌توانند كارگرداني كنند و بخش‌هايي كه به آثار ويدئويي مربوط مي‌شوند بايد تقويت شوند. اگر مي‌خواهيم هزار فيلم بسازيم با اقبالي كه مردم به فيلم‌هاي ايراني دارند، كيفيت بايد همراه كميت بالا برود.

ضرغامي تصريح كرد: توجه به داستان‌ها و توليدات استان‌ها نيز بايد جدي گرفته شود و فضاي پاك بومي را خوب منتقل كنند و هر كدام خواستند مثل كارهاي تهران سريال‌ بسازند، با آنها برخورد كنند. مثلاً از اردبيل سريالي آمده بود كه در آن مدام به كافي‌شاپ مي‌رفتند! در صورتي كه بايد ويژگي‌هاي طبيعي و فرهنگي ما در اولويت باشند. مطمئنم با همين مسيري كه داشته‌ايد، حتماً در آينده نه چندان دور كيفيت خيلي بالاتر خواهد رفت. الان خيلي قابل قبول است اما مدام نگران كيفيت هستيم كه اميدوارم شاهد رشد فيلم‌هاي تلويزيوني باشيم. 

 

برگزيدگان نخستين جشنواره فيلم‌هاي تلويزيوني معرفي شدند

به گزارش فارس، برندگان نخستين جشنواره فيلم‌هاي تلويزيوني به شرح زير و در بخش‌هاي مختلف معرفي شدند:

- جايزه بهترين چهره‌پردازي ، به آقاي بابك شعــاعي براي فيلم "تنهـايـي " و خانم مريم دوستي براي فيلم "آخرين گره خورشيد "

- جايزه بهترين جلوه هاي ويژه به آقاي جواد شريفي براي فيلم "عمليات پايتخت "

- جايزه بهترين طراحي صحنه به آقاي محسن نوروزي براي فيلم "لرزش زندگي "

- جايزه بهترين طراحي لباس به آقاي داريوش پيرو براي فيلم "تنهايي " و "خواب زمين "

- جايزه بهترين موسيقي به آقاي عليرضا كهن‌ديري براي فيلم "عبور از شب "

- جايزه بهترين صداگذاري به آقاي مهدي صادقي براي فيلم "لرزش زندگي " / لوح تقدير به آقاي آرش قاسمي براي فيلم عبور از "شب "

- جايزه بهترين صدابرداري به آقاي امير پرتوزاده براي فيلم "لرزش زندگي "

- جايزه بهترين نورپردازي به آقاي رضا رخشان براي فيلم "مهمانخانه‌اي در برف "

- جايزه بهترين تصويربرداري به آقاي سهيل نوروزي براي فيلم "آخرين گره خورشيد "

- جايزه بهترين تدوين به آقاي علي ژكان براي فيلم "تصادف "

- جايزه بهترين بازيگر نقش دوم مرد به آقايان: سعيد پورصميمي و مالك سراج براي بازي در فيلم "آخرين گره خورشيد " / لوح تقـدير اين بخش به آقاي شاهين غلامرضايي براي فيلم "عمه ماه منير " / لوح تقدير ديگر اين بخش به هنرمند پيشكسوت آقاي سعدي افشار براي حضور در فيلم "به جا مانده "

- جايزه بهترين بازيگر نقش دوم زن به خانم‌ها ژاله صامتي براي فيلم "دماغ " و شهره سلطاني براي فيلم "زني از كوچه پشتي "

- جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد به آقاي مهدي هاشمي براي بازي در فيلم "وقت اضافه " و شهاب حسيني براي بازي در فيلم "تنهايي "

- جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن به خانم‌ها: رويا تيموريان براي بازي در فيلم "تنهايي " و پريوش نظريه براي فيلم "فراموشي " / لوح تقدير به خانم‌ها نيلوفر پورمهدي براي فيلم "روجا " و سهيلا گلستاني براي فيلم "دمـاغ "

جايزه ويژه هيات داوران به‌خاطر موضوعِ نگاه به مسئله ملي:

 از حواشي مراسم پاياني جشنواره فيلم‌هاي تلويزيوني مي‌توان به پخش كليپ "ايران ايران " با صداي رضا رويگري اشاره كرد كه در ادامه پخش آن، ضرغامي به خاطر اجراي ترانه اين كليپ با اهداي لوح يادبود و هدايايي از رويگري قدرداني كرد.

- عليرضا بذرافشان، سارا خسرو آبادي و حسين تراب‌نژاد براي فيلمنامه "لرزش زندگي "

- فلورا سام براي فيلمنامه "حماسه ماندگار "

- چيستا يثربي براي فيلمنامه "ماه از روي سكو "

- محمد سلطاني براي فيلمنامه "عمليات پايتخت "

- آقاي رضا بهشتي و پريسا عشقي براي فيلمنامه "قهوه اسپرسو "

- عليرضا محمودي و همايون اسعديان براي فيلمنامه "آخرين گره خورشيد "

- جايزه ويژه هيأت داوران به مدير فيلم‌هاي تلويزيوني شبكه يك سيما آقاي مسعود صباح به خاطر توليد 120 فيلم تلويزيوني در 3 سال و بيشترين نامزد در جشنواره.

- جايزه بهترين كارگرداني به آقايان فرزاد موتمن براي فيلم "دماغ " و اسماعيل فلاح‌پور براي فيلم "عبور از شب "

- جايزه بهترين فيلم تعلق مي‌گيرد به آقاي اكبر تحويليان براي فيلم "لرزش زندگي " و آقاي بهروز مفيد براي فيلم "در همين نزديكي "

- جايزه بهترين فيلمنامه به آقايان: عليرضا محمودي و همايون اسعديان براي فيلمنامه "آخرين گره خورشيد "

* حاشيه:

به گزارش  فارس، از حواشي مراسم پاياني جشنواره فيلم‌هاي تلويزيوني مي‌توان به پخش كليپ "ايران ايران " با صداي رضا رويگري اشاره كرد كه در ادامه پخش آن، ضرغامي به خاطر اجراي ترانه اين كليپ با اهداي لوح يادبود و هدايايي از رويگري قدرداني كرد.

در بخش ديگري از مراسم شهاب حسيني كه در سريال "شوق پرواز " در نقش شهيد بابايي ايفاي نقش مي‌كند، هديه خود را براي ايفاي نقش در تله‌فيلم "تنهايي " به عنوان بهترين بازيگر مرد، به همسر شهيد بابايي اهدا كرد.

اين حركت با استقبال حاضران در سالن روبه‌رو شد و جمعيت حاضر چند دقيقه‌اي ايستاده به تشويق "شهاب حسيني " پرداختند


تنظیم از گروه هنری تبیان