آیا قرآن بخت و اقبال را قبول دارد؟
در پاسخ به سوال یاد شده چند نكته قابل توجه است:
1. قانون عمومی "علیت" مورد تصدیق قرآن كریم است یعنی تمامی پدیدههای این عالم، معلول علت و یا علتهای گوناگونی می باشند; البته این مطلب، از آیات بسیاری كه در موارد مختلف وارد شده استفاده میگردد، مثلاً آیاتی كه دلالت دارد بر حركت ابرها بر اثر وزش باد، ریزش باران به وسیله ابرها و زنده شدن زمین بر اثر باران و روئیدن گیاهان و روزی گرفتن انسان در اثر آن میفرماید: "خداوند كسی است كه بادها را فرستاد تا ابرهایی را به حركت در آورند; سپس ما این ابرها را به سوی زمین مردهای راندیم و به وسیلة آن زمین را پس از مردنش زنده میكنیم; رستاخیز نیز همین گونه است."(ملاحظه كنید آیاتی نظیر: یونس، 22; حجر، 22; روم، 46و48.)(فاطر، 9) همچنین است حركت كشتیها به وسیله جریان باد و یا روشنی جهان به وسیله خورشید و نظیر این موضوعات، كه هر كس اطلاعات مختصری از قرآن داشته باشد، این آیات را دیده و قانون عمومی علیت را تصدیق می كند.
2. زمام علیت تمام علل به دست خداست، و به هر طرف كه بخواهد، بنابر حكمت خویش آن را میبرد. یعنی از روابط حقیقی موجودات و علل واقعی آن تنها خداوند خبر دارد، و این مطلب را میتوان از آیات "قدر" نیز استفاده كرد، میفرماید: "و خزائن همه چیز، تنها نزد ماست; ولی ما جز به اندازه معین، آن را نازل نمیكنیم." (حجر، 21) و یا در آیهای دیگر میفرماید: "هیچ مصیبتی (ناخواسته) در زمین و نه در وجود شما روی نمیدهد، مگر اینكه همة آنها قبل از آنكه زمین را بیافرینیم در لوح محفوظ ثبت است، و این امر برای خدا آسان است."(تفسیر المیزان، علامه طباطبائی;، ج 1، ص 74، انتشارات اسماعیلیان / ر.ك: ترجمة المیزان، ترجمة آیةالله مكارم شیرازی، ج 1، ص 92، بنیاد علمی و فكری علامه طباطبائی.)(حدید، 22)
3. دنیا دار اختیار است، و در این جهان، سعادت حقیقی انسان جزء از راه اختیار بدست نمیآید، خود انسان باید موجبات سعادت و نیكبختی و یا زیان و بدبختی خود را فراهم آورد، و هر یك از این دو را كه اختیار كند، خداوند متعال همان را برای او امضا میكند; چنانكه میفرماید: "ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاكر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس"(انسان، 3) همچنان كه فرمود: "وَأَن لَّیْسَ لِلاْ نسَـَانِ إِلآ مَا سَعَیَ # وَ أَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَیَ ;(نجم،39و40) و این كه برای انسان بهرهای جز سعی و كوشش او نیست و اینكه تلاش او بزودی دیده میشود." پس آدمی را حاصلی جز نتیجة تلاش و عملش نیست.(تفسیر المیزان، همان، ج 7، ص 293 / ر.ك: ترجمة المیزان، ترجمة سیدمحمدباقر موسوی همدانی، ج 7، ص 32 / تفسیر نمونه، آیتالله مكارم شیرازی و دیگران، ج 12، ص 537، دارالكتب الاسلامیة.)
نتیجه این نكات این كه: نظام هستی، نظام علت و معلول است و چیزی از روی بخت و اقبال و یا شانس و اتفاق نه پدید میآید و نه از بین میرود و در این جهان هر رویدادی محتاج به علت فاعلی است و علت نهایی همه علل، خداوند متعال و قدرت اوست كه حاكم بر همه جهان است; ولكن چون اصولاً انسان نمیتواند در برابر علل حوادث بیتفاوت بماند، سرانجام باید برای هر حادثهای علتی را جستجو كند، حال اگر خداپرست و موحّد باشد و علل حوادث را به ذات پاك او كه طبق حكمتش همه چیز را روی حساب انجام میدهد، بازگرداند و تكیه بر علم او كند، مشكل او حل شده است و گرنه یك سلسله علل خرافی و موهوم كه هیچ اساسی ندارد را برای آنها میتراشد كه مسئله موهوم "بخت"، "شانس" و یا "طالع" و "فال"، یكی از روشنترین آنها است و در قرآن در موارد بسیاری این مطلب مطرح شده است كه مشركان خرافی در برابر پیامبران الهی به این حربه و علل واهی متوسل میشدند ولی قرآن كریم در یك جمله میفرماید: "طَائرُكُمْ عِندَ اللَّهِ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُون;(نمل،47) فال (نیك و) بد شما نزد خداست (و همه مقدرات به قدرت او تعیین میگردد); بلكه شما گروهی هستید فریب خورده."
آری بخت و شانس و طالع، پیروزی و شكست و ناكامی، همه نزد خداست خدائی كه حكیم است و مواهبش را بر طبق شایستگیها تقسیم میكند، شایستگیهایی كه بازتاب ایمان و عمل و كردار خود انسانها است.(ر.ك: تفسیر نمونه، همان، ج 15، ص 491.)
تنظیم برای تبیان: شکوری
عدد زیر را وارد کنید
خیلی ها میگن که کسانی که عقل دارن موفق میشن اما همون عقل رو هم خداباید بده یانه
پاسخ کاربران به این نظر
منم میگم شانس وجود داره...بخاطر یه اشتباه زیادی تاوان پس دادم حتی هنوز نتونستم ازدواج کنم ...ولی همه فامیلا که 5 سالم از من کوچکترن ازدواج کردن بچه دار شدن فقط دوسه نفر که اونام بدبختن....ناشکری نمیکنم ولی من میتونستم به خیلی چیزا دست بیابم نشد به مامانم میگم میگه حسودی اخه یکی بیاد جاشو با من عوض کنه اعصابم خرده فقط دوست دارم از باعث بانیش انتقام بگیرم...بخدا به خواسته ام تو این دنیا نرسم که ازدواج حقمه تا لحظه اخر عمرم باعثتش اه نفرین میکنم نفرینم هرچقدر سر داشته باشه که باشه خدا هم ازم اگه گلایه کرد میگم چیزهایی که حق من بود ندادی...تازه خدا دلش واسه بدبختا بسوزه متاسفانه بی حیاها خیلی زودتر میرسن
پاسخ کاربران به این نظر
هرچه خدا بخواهد همان میشود
پاسخ کاربران به این نظر
خود خدا در ازدواج طرف را در مسیر آدم قرار میده و خودش راه آدمو باز میکنه و اگر هم گره ای هست و بستگی هست خود خدا اینگونه خواسته ولی ما فکر میکنیم سحر شدیم و دنبال رمال ها می رویم نه اقبال ما اینگونه بوده و با تلاش نمیشه اقبال خوب به وجود آورد ناخواسته وارد بازی سرنوشت می شویم
پاسخ کاربران به این نظر
خیر عزیزم تو خود خود قرآن سحر و جادو حقیقت دارد و ...هایی وجود دارند که از روی حسادت به آدم جادو و طلسم میکنند حتی سحر و جادو در حق پیغمبر هم اتفاق افتاده بود برای همه ی ساحرها آرزوی مرگ فجیع و قطع نسل میکنم به شخص و همچنین از خداوند میخواهم هرگز به روی آنها نگاه نکند هرگز
پس اگر همه چی به تلاشه چرا بعضی ها تو بخت آزمایی،صاحب،میلیارهاپول میشوند،بدون اینکه،تلاشی کرده باشند شاید،همون آدم ایمان درست حسابی نداشته باشه
پاسخ کاربران به این نظر
درباره ازدواج فقط زرنگ بازی و شانس دختر دخیل است چه بسا دختران نجیب و پاکدامن که شانس ازدواج ندارند ولی دختران فاسد و زرنگ حتی با جوانان مذهبی هم ازدواج می کنند پس عدالت خدا چیست
پاسخ کاربران به این نظر
با سلام ولی ما عملا می بینیم که شانس و اقبال وجود دارد
پاسخ کاربران به این نظر
واقعا موافقم بخدا طرفم میشناسن کوچیکترین زحمتی نکشیده پدرش بهش مغازه خونه ماشین داده ولی من شب و روز زحمت میکشم ولی هیچی ب هیچی باور کنید خودم دلم واسه خودم کبابها
یه سری خصلتها هست که تو داری ولی اون طرف که میگی نداره. توی وجودت پیداشون کن.بعد میبینی خدا بهت کم نداده.
اللهی به امیدتو
پاسخ کاربران به این نظر
الهی توکلت علی الله
پاسخ کاربران به این نظر
عالی بود ، من یقین دارم همه چی دست خداست
پاسخ کاربران به این نظر