جانوران و صنعت داروسازی (2)

برای مثال اپی‏نفرین، دارویی که برای بیماری‏های قلبی کاربرد دارد را از غدد فوق کلیوی گربه می‏گیرند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جانوران و صنعت داروسازي (2)

اغلب داروهاي هورموني را از غدد حيوانات تهيه مي‏کنند. براي مثال اپي‏نفرين، دارويي که براي بيماري‏هاي قلبي کاربرد دارد را از غدد فوق کليوي گربه مي‏گيرند. به اين دارو آدرنالين نيز مي‏گويند. اين دارو در سال 1904 کشف شد و براي بيماران مبتلا به آسم نيز تجويز مي‏شود.

تيروکسين نيز دارويي است که درمان بيماري‏هاي تيروئيدي کاربرد دارد و از غدد تيروئيد گربه گرفته مي‏شود. انسولين، داروي اصلي بيماران ديابتي، را از ترشحات پانکراس گاو تهيه مي‏کنند.

با زهر مارها، نوعي پادزهر تهيه مي‏کنند که براي مقابله با نيش زدگي کاربرد دارد. از زهر بعضي از مارها نيز داروهايي براي بيماران قلبي تهيه مي‏کنند.

بسياري از واکسن‏ها از جانوران گرفته مي‏شوند. براي مثال، واکسن‏ فلج اطفال (پوليو) را از ويروس کليه‏هاي ميمون مي‏گيرند.

بيماري‏هايي مانند هاري، آبله، مالاريا، تيفوئيد و ديفتري از جمله بيماري‏هايي هستند که تنها از طريق مطالعه حيوانات شناسايي،کشف و مهار شده‏اند

ادواردجنر، پيشگام واکسيناسيون (مايه کوبي) نيز در سال 1790 ميلادي از عامل بيماري آبله گاوي به عنوان واکسن آبله استفاده کرد و ثابت کرد که اين واکسن افراد سالم را از ابتلا به آبله نجات مي‏‏دهد.

غير از تهيه دارو، جانوران کاربردهاي ديگري نيز در پزشکي دارند. براي مثال، تاثير يا خطرزايي داروهاي جديد را ابتدا روي حيوانات آزمايش مي‏کنند. به کمک چنين آزمايش‏هايي، بسياري از ويروس‏ها و باکتري‏ها شناسايي و قابل کنترل شده‏اند. بيماري‏هايي مانند هاري، آبله، مالاريا، تيفوئيد و ديفتري از جمله بيماري‏هايي هستند که تنها از طريق مطالعه حيوانات شناسايي، کشف و مهار شده‏اند.

 

برگرفته از کتاب: 365 پرسش‏ و پاسخ علمي براي بچه‏ها

تنظيم براي تبيان: خرازي

*************************

مطالب مرتبط

غذاها کجا مي‌روند؟

مرواريدهاي سفيدي به نام دندان

بدن شما چه کارهايي انجام مي‌دهد؟

آيا مي دانستي؟

آيا مي دانيد بيماري چيست؟

باکتريها

ميکروبها را مي شناسي

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت