از موانع عبور کنید

هنگامي كه انسان موفق بر زمين مي‌افتد، فورا بر ميخيزد، ازشكست خود درس مي‌گيرد، ضربه را از ياد مي‌برد و به سمت جايگاهي بلندتر حركت مي‌كند. اگر زندگي مشاهير بزرگ دنيا را از نظر بگذرانيد، متوجه مي‌ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از موانع عبور کنيد!

هنگامي كه انسان موفق بر زمين مي‌افتد ، فورا بر مي خيزد ، از شكست خود درس مي‌گيرد ، ضربه را از ياد مي‌برد و به سمت جايگاهي بلندتر حركت مي‌كند. اگر زندگي مشاهير بزرگ دنيا را از نظر بگذرانيد ، متوجه مي‌شويد كساني كه به موقعيت‌هاي بزرگ دست يافته‌اند ، زير فشار ضربات شكست ، استخواني خرد كرده‌اند.

امكان ندارد بدون وجود مخالفت، مشقت و موانع به موقعيت‌هاي بزرگ دست پيدا كنيم. ولي امكان آن وجود دارد كه از موانع براي پيشبرد اهداف خود استفاده كنيم. هنگامي كه از مساله‌اي ضربه مي‌بينيم، غالبا چنان در آغاز دچار احساسات مي‌شويم كه نمي‌توانيم از آن تجربه‌اي بيندوزيم. ما مي‌توانيم شكست ها را به پيروزي تبديل كنيم.

يعني درسي بگيريم، آن را به كار ببنديم و بعد به شكستي كه پشت سر گذاشته ايم نگاه كنيم و لبخند بزنيم. از هم اكنون تصميم بگيريد از هر مانعي كه در سر راهتان سبز مي‌شود ، چيزي به غنيمت بگيريد. بار ديگري كه در محيط كار يا منزل با مشكلي روبه‌رو مي‌شويد ، بر اعصابتان مسلط شويد و بكوشيد علت آن را پيدا كنيد.

 

از اين راه مي‌توانيد جلو اشتباه‌هاي مجدد ‌‌را‌ بگيريد. ضربه خوردن تجربه با ارزشي است، در صورتي كه بتوانيم از آن درسي بگيريم. ما انسان ها موجودات عجيب و غريبي هستيم، خيلي سريع براي پيروزي‌هاي خود اعتباري تمام عيار قائل مي‌شويم. هر‌وقت به موقعيتي مي رسيم ، مي‌خواهيم همه عالم و آدم را خبر كنيم. طبيعتا دوست داريم همه ما را به يكديگر نشان دهند و بگويند: «او را مي‌بيني؟ چنين و چنان كرده است.»

با وجود اين، عادت داريم به همان سرعت ديگر افراد را به خاطر بروز هر مانع كوچكي مقصر بدانيم. وقتي فروش كم مي‌شود ، فروشنده‌ها به طور طبيعي تقصير را گردن مشتري‌ها مي‌اندازند. وقتي كارها از دور خارج مي‌شود ، مديران اجرايي به طور طبيعي كارمندان يا ديگر مديران را سرزنش مي‌كنند.

بعيد نيست در اين دنيا كساني بخواهند به ما ضربه بزنند ، ولي در بيشتر موارد ، خودمان باعث سقوط خود مي‌شويم. شكست‌هاي ما در اثر بي‌كفايتي فردي يا اشتباه‌هاي خودمان است.

واقع گرا باشيد. خودتان را در يك لوله آزمايش بگذاريد و از ديد يك شخص ثالث و بيطرف به خودتان نگاه كنيد. ببينيد آيا داراي ضعفي هستيد كه پيش از اين، هرگز متوجه آن نشده‌ايد؟ اگر ضعفي داريد ، براي اصلاح آن دست به كار شويد. بيشتر مردم آنقدر به خودشان عادت مي‌كنند كه توانايي ديدن راه هاي اصلاح نفس را از دست مي‌دهند.

خود را مورد نقد و ارزيابي قرار دادن تاثير سازنده‌اي دارد. به انسان كمك مي‌كند كه كارآيي و قدرتي را كه لازمه موقعيت است، به دست آورد. مقصر دانستن ديگران تاثيري ويرانگر دارد. از اثبات كردن اين‌كه ديگري دارد اشتباه مي‌كند، مطلقا هيچ سودي عايدتان نمي‌شود. به گونه‌اي سازنده خود را مورد نقد و ارزيابي قرار دهيد.

از ناتوانايي‌ها و بي‌كفايتي‌هاي خود فرار نكنيد. معيارهاي بالاتري را در نظر بگيريد. و مانند افراد موفق، كاستي‌ها و ضعف‌هاي خود را جستجو و سپس آنها را اصلاح كنيد.

يك انسان شكست‌خورده كسي است كه با وجود اشتباه‌هاي احمقانه‌اي كه مرتكب شده است، نميتواند تجربه‌اي بيندوزد

اعتقاد به رسم روزگار، هيچ تجربه‌اي در پي ندارد و آمادگي بيشتري براي رويارويي با مشكلي كه قبلاً در شرايط مشابه داشتيم، به ما نمي‌دهد.

به جاي مقصر دانستن بخت و اقبال، موانع را بررسي ‌كنيد. هرگاه مغلوب شديد ، درس بگيريد. بسياري از افراد خسته و رنجور از زندگي، محروميت خود را با عبارات بخت بد، بخت شوم و بخت شور، توصيف مي‌كنند.

مشكل اصلي اين است كه بيشتر مردم وقتي به مانع سختي در كار بر مي‌خورند، فقط شكست را در نظر مي‌آورند و به اين ترتيب مغلوب مي‌شوند.

وقتي يقين پيدا مي‌كنيد كه راهي هست، به طور خودكار انرژي منفي را (كنار بكشيم، برگرديم عقب) تبديل به انرژي مثبت مي‌كنيد (ادامه بدهيم، جلو برويم.) تنها زماني يك مساله يا يك مشكل غير قابل حل مي‌شود كه فكر كنيد غيرقابل حل است. با ايمان داشتن به امكان وجود راه‌حلي براي مشكلات، راه‌حل ها را جذب مي‌كنيد. به خودتان حتي اجازه صحبت يا فكر درباره ناممكن بودن راه‌حل ها را ندهيد.

 

منبع:جام جم

تهيه شده: داوودي

 

مقالات مرتبط :

پرواز را به خاطر بسپار

خطر کنيد ولذت ببريد!

راهکارهايي براي تقويت اراده

آينده را دگرگون کنيد

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت