تبیان، دستیار زندگی
ادراكی كه از خودتان دارید، تاثیر بسیار زیاد و شگفت‌ انگیزی بربرداشت دیگران نسبت به شما دارد. تعبیر شما از خودتان یك واقعیت است؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرواز را به خاطر بسپار        

پرواز

آیا تا به حال آرزو كرده‌اید كه ای كاش اعتماد به نفس و خودباوری بیشتری داشتم؟

آیا منتظرید كارهای خاص، مشخص و از قبل تعیین شده‌ای را در زندگی خود به انجام برسانید تا بعد از آن احساس اعتماد به نفس و خودباوری كنید؟ آیا به هیچ كاری دست نمی‌زنید یا با بی‌علاقگی و بی‌میلی كارهایتان را انجام می‌دهید، به این امید كه روزی اعتماد به نفس و خودباوری به طرزی معجزه‌آسا به سراغتان بیاید؟ اغلب ما فكر می‌كنیم كه اعتماد به نفس یعنی اینكه به توانایی‌های خود اعتماد و ایمان داشته باشیم اما با این نوع نگرش، شما زمانی احساس اعتماد به نفس می‌كنید كه كاری را بدون ایراد و هیچ عیب و نقصی انجام دهید؛ حال آنكه اعتماد به نفس واقعی آن است كه روی آگاهی و توانایی‌های ما نیز تاثیر بگذارد.

اعتماد به نفس احساس ترسی است كه شما از انجام كاری دارید، اما به‌رغم آگاهی از این ترس به انجام آن اقدام می‌كنید. ادراكی كه از خودتان دارید، تاثیر بسیار زیاد و شگفت‌ انگیزی بربرداشت دیگران نسبت به شما دارد. تعبیر شما از خودتان یك واقعیت است؛ هر چه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، احتمال موفقیت شما نیز بیشتر خواهد شد. راه هایی وجود دارد كه شما می‌توانید با آگاهی از آنها، پایه‌های اعتماد به نفس خود را بنا كنید. به وسیله این راهكار شما می‌توانید تاثیر ذهنی‌ای را كه برای دستیابی به این پتانسیل نیاز دارید، به دست آورید.

خوب لباس بپوشید: اگر چه نوع لباس انسان برای او شخصیت نمی‌آورد و انسانیت آدم‌ها به نوع پوشش آنها نیست اما نوع پوشش انسان در چگونگی احساس او نسبت به خودش موثر است. هیچ‌كس نمی‌تواند بیش از آنچه از ظاهر شما می‌بیند از شما شناخت و آگاهی داشته باشد. هنگامی كه ظاهر شما خوب به نظر نمی‌رسد، طرز تلقی شما را نسبت به خودتان تغییر می‌دهد و باعث می‌شود همین تاثیر را بر دیگران نیز بگذارید. با مراقبت و رسیدگی به وضع ظاهرتان از این مزیت خود بهره‌مند شوید.

در واقع اعتماد به نفس  نتیجه باور قلبی و درونی شماست به توانایی‌ها و قابلیت‌هایتان؛ حتی اگر از پس كاری برنیایید و شكست بخورید.

تند بروید: یكی از آسان‌ترین روش‌های گفتن اینكه یك شخص چه احساسی نسبت به خودش دارد، امتحان راه رفتن اوست. آیا آهسته راه می‌رود؟ راه رفتن او ناشی از خستگی است و آیا با زحمت و پردردسر به نظر می‌رسد یا پرانرژی و با عزم و  اراده است؟ افرادی كه اعتماد به نفس بالایی دارند، تند راه می‌روند؛ آنها هدف مشخصی را در نظر دارند كه به سوی آن گام برمی‌دارند؛ قرار ملاقات و كار مهمی برای انجام دادن دارند. حتی اگر شما برای رسیدن به مقصد خود عجله ندارید، می‌توانید اعتماد به نفس خود را با برداشتن گام‌هایی با عزم و اراده نشان دهید؛ 25 درصد تندتر راه رفتن باعث می‌شود شما مهمتر به نظر برسید.

قرار گرفتن در حالتی خوب و راحت:‌ راه رفتن هر شخص برای خود داستانی به همراه دارد؛ افرادی كه شانه‌های افتاده‌ای دارند و بی‌حال حركت می‌كنند، افرادی هستند كه فاقد اعتماد به نفس هستند. آنها نسبت به كاری كه انجام می‌دهند علاقه‌مند و پرشور و شوق نیستند و از  نظر دیگران نیز مهم به نظر نمی‌رسند. به وسیله تمرین كردن قرار گرفتن در حالت و وضعیت خوب، شما خود به خود از احساس اعتماد به نفس بیشتری برخوردار خواهید شد؛ به طور مستقیم و ثابت بایستید، سرتان را بالا نگه دارید و با چشمانتان با دیگران ارتباط برقرار كنید. بدین گونه، شما تاثیر مثبتی بر دیگران می‌گذارید و خودتان نیز متعاقبا احساس هوشیاری و قدرت و اختیار بیشتری دارید.

تبلیغ شخص: یكی از بهترین راه‌های ساختن اعتماد به نفس گوش دادن به سخنان الهام‌بخش و انگیزه‌دهنده است. متاسفانه فرصت گوشت دادن به حرف‌های یك سخنران بزرگ بسیار محدود و كم است. شما می‌توانید آن را با یك تبلیغ ساده جبران كنید؛ 30 تا 60 ثانیه از یك گفتار انرژی‌بخش، نكات برجسته و اهداف خود را بنویسید. سپس جلوی آینه بایستید و هر چه را كه می‌دانید به افزایش اعتماد به نفس شما كمك می‌كند، با صدای بلند برای خود تكرار كنید.

سپاسگزاری و قدردانی: وقتی شما بر چیزی كه می‌خواهید بیش از اندازه تمركز كنید، ذهن شما دلایلی برای نداشتن آن خلق می‌كند. این باعث می‌شود كه ذهن شما هوشیارتر شود. بهترین راه، تمركز همیشگی بر حق‌شناسی و سپاسگزاری است. در طول روز وقتی را اختصاص دهید تا از كسانی كه شایسته سپاسگزاری هستند، قدردانی به عمل آورید. موفقیت‌های گذشته را به یاد آورید؛ مانند مهارت‌های خاص و ویژه، لحظات مثبت. شما تعجب خواهید كرد كه چطور این قدرشناسی بیشتر، باعث می‌شود كه در راه موفقیت گام بردارید.

تعریف كردن از دیگران: هنگامی كه ما درباره خودمان احساس منفی داشته باشیم، اغلب نسبت به دیگران نیز احساساتی بی‌پایه و اساس، ناشی از توهین و بی‌احترامی داریم. این چرخه معیوب را بشكنید. عادت كنید از دیگران تعریف و تمجید كنید و بگذارید كه این عادت در شما نهادینه شود. از بدگویی و توهین پشت‌سر دیگران خودداری كرده و سعی كنید از اطرافیانتان تعریف و تمجید كنید؛ بدین ترتیب احساس خوبی خواهید داشت و پایه‌های اعتماد به نفس خود را پی‌ریزی خواهید كرد . با جست‌وجوی بهترین‌ها در وجود دیگران، شما مستقیما بهترین‌ها را در وجود خود نیز كشف خواهید كرد.

در ردیف جلو بنشینید: در مدرسه، محل كار و محافل عمومی در گوشه و كنار دنیا، مردم همیشه تلاش می‌كنند كه ردیفی را در انتهای اتاق برای نشستن انتخاب كنند. بیشتر مردم ترجیح می‌دهند در ردیف‌های عقبی بنشینند زیرا آنها از اینكه مورد توجه واقع شوند، هراس دارند. این واكنش ناشی از عدم اعتماد به نفس است. با این تصمیم كه بعد از این ردیف‌های جلویی را برای نشستن انتخاب كنید، شما می‌توانید با غلبه براین ترس‌های نامعقول، اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. همچنین شما به عنوان افرادی مهم كه ردیف‌های جلو را انتخاب كرده‌اید، بیشتر مورد توجه و گفت‌وگو قرار خواهید گرفت.

بلند صحبت كنید: بسیاری از مردم در طول بحث‌های گروهی هرگز بلندصحبت نمی‌كنند زیرا می‌ترسند دیگران فكر كنند آنها چه حرف‌های بی‌ارزشی می‌زنند. این ترس در واقع به حق و سزاوار نیست.

به طور كلی مردم همان تصویری را كه ما از خود داریم، می‌پذیرند و مبنای رفتار بیشتر آنها نیز با ما دقیقا براساس همان ترس‌های ما خواهد بود.

منبع: همشهری

مقالات مرتبط

فرمول اعتماد به نفس برای خانم ها

افزایش اعتماد به نفس در دو مرحله

اعتماد به نفس آری، خودپسندی هرگز

هیچ چیز بدست نمی آید مگر در سایه تلاش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.