تبیان، دستیار زندگی

گزارشی از فیلم‌هایی که براساس پرونده جنایی ساخته شدند

جنایت روی پرده سینما

در چند سال اخیر سینمای ایران به سوژه متفاوت و قابل اعتنایی پرداخته که می‌توان بدون اغراق گفت برای مخاطب هم جذابیت زیادی دارد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 سینمای ایران ، فیلم‌های جنایی ، جشنواره فیلم فجر ، فیلم ، جنایت روی پرده سینما،
در چند سال اخیر سینمای ایران به سوژه متفاوت و قابل اعتنایی پرداخته که می‌توان بدون اغراق گفت برای مخاطب هم جذابیت زیادی دارد!

در آخرین دوره جشنواره فیلم فجر (چهل‌دوم) فیلم بی‌بدن که درباره به قتل رسیدن دختر توسط پسری که عاشقش بود اکران شد و در حال حاضر در سینماها مخاطبان می‌توانند به تماشای آن بنشینند این فیلم به گفته عوامل فیلم براساس چند پرونده جنایی ساخته شده است ولی با دیدن فیلم بیشتر ذهن سمت پرونده غزاله و آرمان می‌رود که یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌ها بود که حتی حاشیه‌های آن به فضای مجازی هم کشیده شده بود.

طلاخون

پیش از بی‌بدن فیلم‌هایی دیگری در سینمای ایران ساخته شدند که برداشت‌ها و اقتباسی از پرونده جنایی هستند که در ادامه از آن‌ها می‌گوییم.

فیلم «طلا خون» برداشتی آزاد از شخصیت زنی است که به جرم قتل‌های سریالی سال ۸۹ اعدام شد. اثری سینمایی طلاخون براساس داستانی است که زنی خانه‌دار و صاحب دو فرزند هشت زن را به قتل می‌رساند این زن که زندگی کاملا معمولی داشته به ذهن هیچکس خطور نمی‌کرده او هشت زن را به قتل برساند.

داستان این فیلم واقعی و درباره زنی به نام «مهین قدیری» است که سال 1387 در قزوین با انگیزه مالی، با قتل چند زن مسن از آن‌ها سرقت کرد و پس از ناکامی در ارتکاب آخرین جنایت، دستگیر شد. درباره‌ ماجرای این جنایت، مستندی به نام «مهین»، هم ساخته شده که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بوده است.

خشم و هیاهو

فیلم خشم و هیاهو به کارگردانی هومن سیدی  داستان خواننده‌ای است که پس از آشنایی با زنی جوان از طرفدارانش زندگیش درگیر مسائل پیچیده ای می‌شود... خیلی داستان این فیلم رازآلود را شبیه روایت قتل همسر ناصر محمدخانی و اعدام زن صیغه‌ای او، شهلا جاهد می‌دانند. البته خالی از لطف نیست بدانید که نام و شیوه روایت این فیلم، برگرفته از رمان خشم و هیاهو نوشته ویلیام فاکنر است.

علفزار

داستان این فیلم الهام‌گرفته از ماجرای واقعی و تجاوز گروهی در خمینی‌شهرِ اصفهان در سال ۱۳۹۰ خورشیدی است. در این پرونده ۶ مرد به صورت غیرقانونی وارد یک مراسم خانوادگی در باغی می‌شوند و پس از حبس کردن مردان، به زنان تجاوز می‌کنند.

فیلم سینمایی علفزار با کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان تولید شده است، پژمان جمشیدی، سارا بهرامی و ستاره پسیانی بازیگران اصلی فیلم علفزار هستند.

لانتوری

لانتوری یک داستان اسیدپاشی را روایت می‌کند که توسط پسر جوانی به نام «پاشا»، سردسته باند تبهکارانه‌ای به نام لانتوری انجام می‌شود. گروه لانتوری از سه مرد و یک زن تشکیل شده که کار آنها دزدی و زورگیری است.

عنکبوت

فیلم «عنکبوت» داستان مرد چهل ساله‌ای به نام سعید است که پس از اتفاقی که برای همسرش می افتد، قدم به مسیر ناگواری می گذارد. قربانیان سعید زنانی هستند که به زعم او باعث فساد و پلیدی جامعه شده‌اند. این اثر بر اساس یک داستان واقعی سعید حنایی که در سال‌های 79 تا 81 در مشهد رخ داده، ساخته شده است.

فیلم عنکبوت به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد سال 98 ساخته شده است. در این فیلم محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد بازی کرده‌اند.