به نوزاد خود خیلی استامینوفن ندهید

يک مطالعه نشان داد که دادن داروي مسکن استامينوفن به نوزادان مي ‌تواند موجب افزايش احتمال ابتلاي آنان به بيماري آسم يا اگزما در سنين 6 تا 7 سالگي شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به نوزاد خود خيلي استامينوفن ندهيد

استامينوفن، آسم کودکان را شعله ‌ور مي ‌کند

در همه خانه‌هايي که فرزند خردسال يا نوزاد وجود دارد، به‌ خصوص در فصل پاييز که احتمال سرماخوردگي بيشتر است، قطره‌ هاي استامينوفن با طعم ‌هاي متعدد پيدا مي ‌شود و پدر و مادرها گاهي با مشاهده ي کوچک ‌ترين علايم سرماخوردگي مانند آب ‌ريزش‌ بيني، آن را به کودک ‌شان مي ‌دهند، اما با توجه به مطالعات اخير به نظر مي ‌رسد بايد پدر و مادرها کمي درباره مصرف اين دارو احتياط کنند.

يک مطالعه وسيع با بررسي 205 هزار کودک زير هفت سال در بيش از 31 کشور دنيا نشان داد که دادن داروي مسکن پاراستامول يا همان استامينوفن به نوزادان مي ‌تواند موجب افزايش احتمال ابتلاي آنان به بيماري آسم يا اگزما در سنين 6 تا 7 سالگي شود.

نتايج اين مطالعه مشخص کرد کودکاني که در نوزادي از استامينوفن استفاده کرده‌اند، 47 درصد بيشتر از کودکان ديگر احتمال ابتلا به آسم دارند.

از داروي استامينوفن به‌‌ طور‌معمول در مواقع تب خفيف، دردهاي ملايم و سردردها استفاده مي‌ شود.

استفاده معمولي از استامينوفن حدود 61 درصد احتمال ابتلا به آسم را افزايش مي ‌دهد، اما مصرف دوزهاي بالا در سال اول زندگي، حتي اگر ماهي يک بار هم باشد، احتمال خطر را تا سه برابر افزايش مي‌ دهد.

استفاده معمولي از اين دارو به مصرف يک بار در سال، يا به طور متوسط چند ماه يک بار گفته مي‌ شود.

در سال‌هاي اخير نسبت به ارتباط بين اين دارو و آسم کودکان، به دليل افزايش هم‌ زمان اين بيماري و مصرف اين دارو ترديد هايي به وجود آمده بود و تحقيقات صحت اين ادعا را اثبات کرد‌ه ‌اند.

يکي از فرضيه‌ها اين است که استامينوفن ميزان آنتي ‌اکسيدان‌ها را در بدن کاهش مي ‌دهد. آنتي ‌اکسيدان‌ها از تاثيرات مضر راديکال‌ هاي آزاد بر بدن جلوگيري مي کنند و از اين نظر براي بدن مفيدند.

با کاهش آنتي ‌اکسيدان‌ها در بدن به ‌وسيله اين دارو، ريه‌ها در معرض استرس اکسيداتيو ناشي از راديکال‌ هاي آزاد قرار مي ‌گيرند و آسم به وجود مي ‌آيد.

اين نظر دکتر "بيزلي" يکي از محققان اين پژوهش است. به عقيده ايشان استامينوفن به غير از آسم، کودک را در سنين 6 تا 7 سالگي در معرض بيماري‌ هايي مانند اگزما و حساسيت فصلي (آب‌ريزش بيني، عطسه و التهاب مخاط ها) هم قرار مي‌ دهد.

با اين همه، محققان تاکيد کرده‌اند که استامينوفن همچنان بايد به‌ عنوان داروي اصلي درمان سرماخوردگي ‌هاي اطفال و بيماري‌ هاي خفيف نوزادان مصرف شود، چون تنها داروي جايگزين آن، آسپرين مي باشد که ممکن است عوارض خطرناکي مانند "نشانگان راي" (Ray  syndrome) (1) را به دنبال داشته باشد و مدت ‌هاست که مصرف آن توصيه نمي ‌شود. به همين دليل بايد از همان داروي استامينوفن اما به اندازه کافي استفاده شود.

يک نکته مهم ديگر که در جريان اين مطالعه مشخص شد، ارتباط بين حساسيت فصلي و آب ‌ريزش بيني در کودکان و احتمال ابتلا به آسم بزرگسالي در آنان است.

بررسي 6461 نفر در 14 کشور دنيا نشان داد کساني که در کودکي دچار آب ‌ريزش بيني و حساسيت و رينوره(احتقان بيني) بودند، 3/5 برابر بيشتر احتمال دارد که در بزرگسالي گرفتار آسم شوند.

اين مساله با توجه به تاثير مصرف استامينوفن در بروز آب ‌ريزش‌هاي بيني و حساسيت فصلي نشان مي ‌دهد، والديني که اين دارو را بيش از اندازه به کودک خود مي ‌دهند بايد نگران بروز بيماري‌ آسم در کودک خود و حتي در سنين بزرگسالي او باشند.

Cbnsm  :منبع

ترجمه: دکتر سيداحسان بيکايي

پي نوشت:

(1) سندرم راي معمولا کودکان و نوجواناني را گرفتار مي کند که در حال بهبودي از يک بيماري عفوني(اغلب آنفلوآنزا و آبله مرغان) مي باشند. کودکان 5 تا 15 ساله بيشتر در معرض خطر  قرار دارند.

 

*مطالب مرتبط:

ترامد ® (ترامادول)

مسکٌن قوي ‌تر از مورفين

مسموميت دارويى

مصرف بي رويه استامينوفن مسموميت زاست

ماده مخدر استامينوفن نصف شد

مسکّن نخوريد، ضرر دارد

خطر مصرف بي رويه آنتي بيوتيک ها

نکات مهمي درباره قرص سرماخوردگي بزرگسالان

خودسرانه بچه‌ها را معالجه نكنيد

از هر3 کودک، يکي آسم دارد

علائم بيماري آسم و تشخيص آن

آسم در کودکان

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت