عشق های آینه وار

زن شکایت می کرد که هیچگاه نمی تواند به شوهر خود اعتماد کند. هنگامی که از شوهر او پرسیدم که آیا این اتهام همسر خود را قبول دارد یا نه، در دفاع از خود گفت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق هاي آينه وار

انتخاب همسر (3)

در دو مقاله قبل با عنوان انتخاب همسر ايده آل يا... و انتخاب سخاوتمندان احساس در مورد دو خصيصه مهم که در مراحل انتخاب همسر بايد مد نظر قرار گيرد ، صحبت کرده و به اهميت تعهد شخصي و توانايي ابراز احساسات و چگونگي شناسايي اين دو ويژگي در افراد پرداختيم . در ادامه با ما همراه باشيد.

زن شکايت مي کرد که هيچگاه نمي تواند به شوهر خود اعتماد کند. هنگامي که از شوهر او پرسيدم که آيا اين اتهام همسر خود را قبول دارد يا نه، در دفاع از خود گفت: «من فقط وقتي دروغ مي گويم که راحت نتوانم راستش را بگويم.» قسمت وحشتناک داستان اين است که مرد واقعاً باور داشت که بي صداقتي او اصلاً اشکالي ندارد.

 

صداقت، درستي و قابل اعتماد بودن از ضروري ترين اجزاء يک رابطه ي سالم مي باشند. دانستن اين موضوع که مي توانيد روي همسر خود حساب کنيد، حس امنيت فوق العاده اي به شما خواهد داد، چرا که او در همه حال با شما صادق مي باشد. از طرف ديگر چنانچه در ترس دائمي از اينکه همسرتان به دلائلي به شما دروغ بگويد، زندگي کنيد، هرگز نخواهيد توانست که در رابطه تان بياسائيد و همواره در تنش، ترديد و انزجار بسر خواهيد برد. اثرات دراز مدت عشق ورزيدن به کسي که به او اعتماد نداريد، براي اعتماد بنفس شما و نيز رابطه تان مخرب خواهد بود. يکي از مخرب ترين راه هائي که زوجين مي توانند عشق، شور و حرارت رابطه ي خود را بکشند و صميميت را از بين ببرند، بازگو نکردن حقيقت است.

امام جعفر صادق (ع) : به روزه و نماز مردم گول نخوريد ، زيرا بسا انسان به نماز و روزه شيفته مي شود تا آنجا كه اگر ترك كند به هراس افتد ، ولي آنها را به راستگويي و اداء امانت بيازمائيد (1).

اين امکان وجود دارد که کساني که به کرات حقيقت را «دستکاري» مي کنند، نسبت به دنيا اين نگرش را داشته باشند که: «زندگي آنقدرها هم منصف نيست.» اينگونه افراد، به بي صداقتي خود تنها به عنوان يک استراتژي به منظور رسيدن به منافعشان مي نگرند. به عبارت ديگر، يقيناً اشکالي در سيستم ارزشي آنان به طور ذاتي وجود دارد. وقتي شما با يک دروغگو زندگي مي کنيد، در نهايت خواهيد ديد که دروغ هاي او را مي پوشانيد و خود نيز به مانند او به يک دروغگو مبدل مي شويد.

 

پيدا کردن همسري که درست و صادق باشد به معناي جستجوي:

کسي است که با خود صادق باشد: انسانهاي زيادي وجود دارند که به شما دروغ نمي گويند، اما به خودشان دروغ مي گويند. صداقت از خود شخص شروع مي شود. بدين معني که مي بايست از کساني که استاد خود فريبي هستند، برحذر باشيد. ممکن است به خود بقبولانيد که همسرتان انسان صادقي است، اما بياد بياوريد که او از روياروئي و پذيرفتن خيلي از مشکلات خود اجتناب مي ورزد. در اينجا موضوع اين نيست که او دروغگو است، مي توان گفت که او چندان با خودش صادق نيست.

 

آيا  همسرتان تحت عنوان معامله و تجارت به مشتريان و يا همکاران خود دروغ مي گويد؟ آيا همسرتان حقيقت را راجع به زندگي خود از خانواده اش پنهان مي کند؟ آيا همسرتان اغلب کارهائي را که شما فکر مي کنيد از روي بي صداقتي است، توجيه مي کند؟ چنانچه در صداقت  همسرتان مردد هستيد، حس احترام خود را نسبت به او از دست خواهيد داد و مشکل خواهيد توانست که به رفتار او در قبال خود اعتماد کنيد.

چه احساس فوق العاده اي است ، کسي را دوست داشته باشيم که بارها و بارها به من ثابت کرده است که مي توانم همواره به صداقت و راستگوئي او اعتماد کنم.

يک همسر صادق:

1- هيچ قسمتي از شخصيت خود را از شما پنهان نخواهد کرد.

2- اينطور نيست که به خاطر دفاع از خود، فقط آنچه را که شما دوست داريد بشنويد، به شما بگويد.

3- بدون اينکه مجبور باشيد با سياست و يا با زور حقيقت را از او بيرون بکشيد، خودش تمامي حقيقت را با شما در ميان خواهد گذاشت.

4- به دنبال همسري باشيد که در رابطه با احساسات خود رک و صادق باشد و اعمال و گفتارش با يکديگر همخواني داشته باشد.

هنگامي که همسرتان به طور دائم و هميشگي با شما صادق است، طبيعتاً به او اعتماد خواهيد کرد.

 

سؤالاتي که در رابطه با صداقت مي توانيد از همسر خود بپرسيد:

(پرواضح است که چنانچه همسرتان يک دروغگوي درمان ناپذير باشد، به سؤالات زير صادقانه پاسخ نخواهد داد. به احساسات خود اعتماد کنيد و مراقب حرکات و رفتارهايش باشيد تا که دريابيد پاسخ هايش منعکس کننده ي صداقت او هستند، و اينکه آيا مي توان به او اعتماد کرد يا خير.)

1- آيا فکر مي کنيد که زن و شوهر مي بايست در رابطه با همه چيز با يکديگر صادق باشند، يا اينکه مي توانند، چيزهائي را براي خود خصوصي نگه دارند؟ به عنوان مثال...؟

2- آيا در روابط خانوادگي کسي به شما دروغ گفته يا خيانت کرده ؟ چه اتفاقي افتاد؟ چه احساسي در شما بوجود آمد؟

3- آيا هرگز در روابط خانوادگي دروغ گفته يا خيانت کرده ايد؟ چه اتفاقي افتاد؟ آيا دوباره اين کار را انجام خواهيد داد؟

4- چنانچه بخواهيد دروغ بگوئيد، در مورد چه چيزهائي در رابطه تان دروغ خواهيد گفت؟ وضعيت شغلي، روابط با دوستان يا... .

5- اگر از اطرافيانتان بپرسيم که آيا صادق و قابل اعتماد بوديد يا خير، چه جواب خواهد داد؟ چرا؟

6- فکر مي کنيد اساساً چه کارهائي «درست» و چه کارهائي «غلط» هستند و انجام دادن چه کارهائي براي شما مسئله اي نيست (تقلب در پرداخت ماليات بردرآمد، لوازم اداره يا محل کار را به خانه آوردن، ريختن زباله و آشغال در خيابان، برداشتن پولي که پيدا کرده ايد و...)؟

7- آيا همين حالا نيز با من صادق هستيد؟ (مراقب عکس العمل چشمهاي او باشيد!)

تمام پليديها در خانه اي قرار داده شده و كليد آن دروغگويي است(2).

پي نوشت:

1- لا تغتروا بصلاتهم و لا بصيامهم ، فإن الرجل ربما لهج بالصلاة و الصوم حتي لو تركه استوحش ولكن اختبروهم عند صدق الحديث و أداء الأمانة . اصول كافي ، ج 3 ، ص 162

2- جعلت الخبائث في بيت و جعل مفتاحه الكذب. بحار الانوار ج 78 ، ص 377

 

منبع: کتاب آيا تو آن گمشده ام هستي، نوشته باربارا آنجليس- با تلخيص

 

مقالات مرتبط

بعد از انتخاب عاشقانه باش

ديدگاه دو چشمي در ازدواج موفق

ياد ايامي که عشقي داشتيم

خانه قلبت را آماده کن

مردان غير قابل تحمل

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت