برنامه‌های تابستانی تلویزیون

برنامه‌های تابستانی شبکه‌های مختلف تلویزیون امروز یکشنبه در دومین روز تابستان 87 با حضور معاون سیما و مدیران شبکه‌های یک، دو، سه، تهران، قرآن و آموزش تلویزیون برای نمایندگان رسانه‌ها تشریح شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌هاي تابستاني تلويزيون

برنامه‌هاي تابستاني شبکه‌هاي مختلف تلويزيون امروز يکشنبه در دومين روز تابستان 87 با حضور معاون سيما و مديران شبکه‌هاي يک، دو، سه، تهران، قرآن و آموزش تلويزيون براي نمايندگان رسانه‌ها تشريح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضي ميرباقري معاون سيما در ابتداي اين نشست گفت: تابستان در کشور ما فصل اوقات فراغت و کودک و نوجوان است. در جمعيت 70 ميليوني با 60 درصد زير 30 سال ما از هر جهت با تعداد زياد جوان و نوجوان و کودک سر و کار داريم. به اين ترتيب با توجه به آمار و ارقام بايد برنامه‌ريزي مناسبي براي ايام فراغت در نظر گرفته شود.

وي افزود: اين عده در تابستان حدود هشت ساعت از تلويزيون استفاده مي‌کنند و بايد برنامه‌هاي مناسب براي آنها در نظر گرفت. البته حداکثر تلاش‌هايي که در کشور براي غني‌سازي اوقات فراغت انجام مي‌شود 10 درصد است. ما سعي مي‌کنيم مجموعه ظرفيت‌هايي را که در سراسر کشور براي ساماندهي اوقات فراغت وجود دارد شناسايي و از طريق مسئولين معرفي کنيم.

معاون سيما درباره سه شبکه مجازي تابستان امسال گفت: شبکه اول مربوط به فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني، شبکه دوم در ارتباط با برنامه‌هاي کودک و نوجوان و شبکه سوم مجازي جنگ و برنامه‌هاي ترکيبي است. ما براي کودکان و نوجوانان که يکي از مخاطبان اصلي فصل تابستان به شمار مي‌روند، 24 برنامه زنده طراحي کرده‌ايم.

ميرباقري با اشاره به پخش برنامه‌هاي فني و حرفه‌اي از شبکه آموزش افزود: در حوزه کودک نوجوان در شبکه مجازي نوآوري خواهيم داشت. امسال مجموعه "بزرگمرد کوچک" يکروز در ميان از شبکه دو پخش مي‌شود و در شبکه مجازي فيلم و تلويزيون سريال‌هاي جديد "فتانه"، "ترانه مادري"، "عمليات 125" و ... از شبکه‌هاي مختلف روي آنتن مي‌رود.

وي در ادامه درباره طرح‌هاي جديد صدا و سيما گفت: امسال دو طرح جوان نمونه را در شبکه سه و شهروند نمونه را در شبکه پنج تعريف کرده‌ايم و مي‌خواهيم ابتدا طرح را ميان مردم مطرح و ديدگاههاي آنها را در اين ارتباط بشنويم. اميدواريم در آينده بتوانيم بر مبناي همين طرح برنامه‌هاي متعدد در ساختارهاي متفاوت ارائه دهيم.

در ادامه اين نشست مجيد رجبي معمار درباره برنامه‌هاي شبکه تهران گفت: در برنامه‌هاي کودک شبکه تغييراتي به وجود آمده و انيميشن‌هاي مرکز صبا هر روز صبح به نمايش درمي‌آيد. در پخش فيلم‌هاي داخلي و خارجي هم سعي کرديم آثاري غيرتکراري نشان دهيم. ضمن اينکه پخش برنامه‌هاي "نردبان" و "مثلث شيشه‌اي" نيز ادامه خواهد داشت.

حسين ساري مدير شبکه قرآن نيز گفت: ما امسال علاوه بر نمايش فيلم‌هاي ديني، انيمشن‌هاي صبا را نيز در کنار برگزاري مسابقات قرآني پخش مي‌کنيم. طرح فراگير 1442 دومين سال است که برپا مي‌شود و امسال براي اين طرح به دلايلي سوره يوسف انتخاب شده است.

وي درباره شبکه مجازي قرآن افزود: شبکه مجازي قرآن با عنوان "1442 تا ماه" از شبکه سوم سيما ساعت 10، شبکه چهار ساعت 10:30، شبکه يک ساعت 12:30، شبکه دو ساعت 13:30، شبکه تهران ساعت 16 و شبکه قرآن از ساعت 17 تا 19:30 هر روز برنامه ويژه دارند.

عليرضا برازش نيز در اين نشست درباره برنامه‌هاي شبکه يک گفت: شبکه در نظر دارد در کنار برنامه‌هاي خود، برنامه‌هايي با موضوع کمبود آب و برق توليد کند. سال گذشته نيز ما با اين عنوان برنامه‌هايي ساختيم که وزير نيرو از شبکه يک قدرداني کرد. برنامه‌هاي تابستان امسال عبارتند از مسابقه "کليد" و "عطش".

علي‌اصغر پورمحمدي هم درباهر برنامه‌هاي شبکه سه گفت: علاوه بر پخش برنامه‌هاي صبحگاهي از تهران و شهرستان‌ها، "خانه من، خانه تو" با طرح جديد ارائه مي‌شود و ديگر برنامه‌هاي شبکه نيز در بسته‌بندي‌هاي جديد به نمايش درمي‌آيد. البته بعد از مسابقات يورو 2008 پخش يک سريال 50 قسمتي روتين از ساعت 23 آغاز خواهد شد.

مهدي فرجي مدير شبکه دو در بخش ديگر نشست برنامه‌هاي تابستاني تلويزيون گفت: ما در کنار جشنواره فيلم‌هاي سينمايي، برنامه "خانه‌اي با طرح نو" را با عنوان جديد "امشب" با اجراي رامبد جوان هر شب ساعت23:30 پخش مي‌کنيم. "تصوير زندگي" هم با طرح جديد از ديروز آغاز شده و "سفره ايراني" با رويکرد جديد با اجراي رويا نونهالي پخش مي‌شود.

پس از تشريح برنامه‌هاي شبکه آموزش، معاون سيما درباره تاسيس شبکه کودک و نوجوان گفت: در کشورهاي همسايه بيشتر برنامه‌هاي کودک تاميني و برنامه‌هاي ما توليدي است. با اين رويکرد راه‌اندازي شبکه کودک برنامه‌ريزي مدون مي‌خواهد. البته قصد داريم به لحاظ ساختاري، مفهومي و محتوايي شبکه‌هاي مختلفي را در آينده نزديک ايجاد کنيم.

وي درباره مجموعه‌هاي ماه رمضان و احتمال تغيير آنها افزود: کار توليد دو سريال ما سال 86 شروع شد. "گل‌هاي گرمسيري" شبکه يک و "مثل هيچکس" شبکه دو تلويزيون از جمله مجموعه‌هايي هستند که مقدمات ساخت آنها از سال قبل آغاز شده و هم اکنون رو به پايان هستند.

ميرباقري ادامه داد: هر دو شبکه در کنار ساخت اين دو مجموعه دو پيشنهاد ديگر نيز داشتند که قرار شد هر کدام اين پيشنهادها را تا زمان پخش دنبال کنند. البته شبکه دو قرار شد "مثل هيچکس" را براي ماه رمضان امسال آماده کند و طرح پيشنهادي را به سال آينده موکول کرد. اما شبکه يک در اين زمينه جديتر عمل کرد و هر دو طرح را به پيش برد.

فرجي مدير شبکه دو درباره ساختار ضعيف فيلم‌هاي تلويزيوني گفت: ما بايد فيلم تلويزيوني را با فيلم‌هاي 35 که در سينما داخل توليد مي‌شود مقايسه کنيم. در سينما نيز سالي 60 تا 70 فيلم توليد مي‌شود که به زحمت از ميان آنها 20 اثر را مي‌توان پيدا کرد که با ساختار خوب ارائه شده باشند. من تصور مي‌کنم ما نسبت به سينما زياد ضعيف نيستيم و آثار خوب هم توليد مي‌کنيم.

ميرباقري نيز در پايان درباره توليد فيلم‌هاي تلويزيوني خاطرنشان ساخت: براي توليد فيلم‌هاي تلويزيوني بين شبکه‌ها تقسيم کار شده است. ما از لحاظ ساختاري در جايگاهي قرار داريم که در بضاعت‌مان است. اما بايد در مضامين و پيام‌هاي فيلم تغييراتي حاصل شود و با رويکرد جديد به آنها نگاه کنيم.

 

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت