اوج و فرودهای موسیقی پاپ

موسیقی پاپ در مدت زمان حیات خود پس از انقلاب به دلیل حساسیت های موجود با اوج و فرودهای مکرری مواجه بوده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوج و فرودهاي موسيقي پاپ

موسيقي پاپ در مدت زمان حيات خود پس از انقلاب به دليل حساسيت هاي موجود با اوج و فرودهاي مکرري مواجه بوده است... .

به گفته بسياري از هنرمندان و کارشناسان فعاليت اين نوع موسيقي در دو سال اخير با تغييرات کمي و کيفي فراواني مواجه بوده است ...نبود الگو سازي و نداشتن سقف حمايتي جهت ساماندهي فعالان موسيقي پاپ از جمله مهمترين مسائل و مشکلات موجود در زمينه موسيقي پاپ به شمار مي رود که به گفته بسياري از صاحبان فن تشکيل کانوني مشخص براي انجام فعاليت هاي اين نوع موسيقي ضرورتي انکار ناشدني است.

کانون موسيقي امروز ايرانيان

قاسم افشار خواننده موسيقي پاپ در دو سال اخير به ضرورت تشکيل اين کانون اشاره کرده و معتقد است که با تشکيل کانون هاي تخصصي و نظارت استادان صاحبنظر مي توان روند آشفته موسيقي پاپ را ساماندهي کرد.از همين رو طي دو سال اخيراين نهاد با عنوان " کانون موسيقي امروز ايرانيان " به همت فريد سلمانيان کارشناس موسيقي براي ساماندهي فعاليت هنري جوانان و الگوسازي مناسب در حوزه موسيقي پاپ طراحي و پايه گذاري شده است.

کم و کيف برگزاري کنسرت هاي موسيقي پاپ در تهران و شهرستان ها و چگونگي اعطاي مجوز به اين نوع کنسرت ها از جمله مسائلي است که اجراي صحنه اي اين گروهها را تحت الشعاع قرار داده است به نحوي که برخي از گروههاي موسيقي و افراد شاخص از اين عرصه کنار رفته و يا بعضا در گروههاي ديگر مشغول به فعاليت هستند. حسين زمان خواننده پاپ از جمله فعالان موسيقي پاپ بود که آخرين کنسرت خود را آبان ماه سال 84 در تهران و برخي شهرستانها چون شيراز و اصفهان برگزار کرد. اين خواننده دليل کند شدن روند برگزاري کنسرت هاي پاپ در دو سال اخير را در بي ثباتي و فضاي مسموم عرصه موسيقي پاپ مي داند و معتقد است که هنرمند معتقد به اصول، در چنين شرايطي " خانه نشين " مي شود.  

با کند شدن روند برگزاري کنسرت هاي موسيقي پاپ در دو سال اخير برخي از گروهها و خواننده هاي موسيقي پاپ بيکار ننشسته و با برگزاري کنسرتهايي در برخي از کشورهاي عربي به فعاليت خود ادامه داده اند. برهمين اساس قاسم افشار نخستين کنسرت خارج از کشورش را در سال 84 به مناسبت عيد فطر در امارت متحده عربي برگزار کرد و پس از آن مجيد اخشابي به فاصله يک ماه بعد کنسرتي را در دوحه قطر برگزار کرد و گروه موسيقي "آريان "هم کنسرت هاي متعددي رادر برخي از کشورهاي عربي اجرا کرد .

در اين بين خشايار اعتمادي و عليرضا عصار از جمله خواننده هايي هستند که با اقبال بيشتري از سوي مخاطب مواجه شده اند. استقبال از کنسرت هر يک از اين خوانندگان مبين اين مطلب است که آنها مخاطبان خاص خود را پيدا کرده اند. به عنوان نمونه کنسرت بزرگ عصار در سالن ميلاد يکي از اجراهاي پر بيننده اين گروه موسيقي بود که پس از سه شب اجرا ديگر تکرار نشد و پس از آن عصار حاضر نشد به طور مستقل و يا در بخش ويژه اي که به موسيقي پاپ در بيست و سومين جشنواره موسيقي فجر اختصاص داده شده بود کنسرت دهد و به گفته خشايار اعتمادي مدير اجرايي موسيقي پاپ در جشنواره از تمام گروههاي خوب موسيقي پاپ براي حضور در اين جشنواره دعوت شده بود اما عصار به دليل آماده نبودن گروه انصراف خود از اجرا اعلام کرد.

تازه از راه رسيده هاي موسيقي پاپ

از سوي ديگر با وجود رکودي که در نوع فعاليت گروههاي موسيقي پاپ به وجود آمده بود برخي از گروههاي پاپ شکل گرفتند و جسته و گريخته فعاليتهاي خود را آغاز کردند. به عنوان مثال گروه موسيقي پاپ "ارکيده " ويژه بانوان نخستين گروهي بود که به سرپرستي و خوانندگي ارکيده حاجي وندي تشکيل شد و کنسرتهايي تلفيقي  پاپ - سنتي و پاپ را در تالار وحدت اجرا کردند و پس از آن گروه "اوج پرواز" به سرپرستي ساناز ميلاني تشکيل شد. البته ناگفته نماند که در اين بين برخي از گروههاي موسيقي شبه پاپ مانند گروه "سيمين غانم " ويژه بانوان به مناسبت هاي مختلف کنسرت هايي را اجرا کرده و همان قطعاتي را که در حافظه مخاطب از کنسرت هاي اين خواننده شکل گرفته بود در کنسرت هاي مختلف خود تکرار کردند .   

جشنواره بيست و سوم موسيقي فجر و حضور گروه هاي پاپ

بيست و سومين جشنواره موسيقي فجر فرصت مناسبي براي حضور مجدد گروههاي موسيقي پاپ بود که به گفته معاون امور هنري ارشاد اين بخش از موسيقي با توصيه وزير ارشاد مبني بر اينکه اصل براي ما جايگاه والاي موسيقي است ترتيب داده شد .

مجموع گروههاي موسيقي پاپ در دو بخش جنبي و رقابتي در بيست و سومين دوره از جشنواره موسيقي فجر حضور پيدا کردند و 10 گروه موسيقي پاپ در بخش رقابتي با نام هاي "آرشاما"به سرپرستي آرش فناييان " گروه موسيقي "آکسان" به سرپرستي بهرنگ بهادر زاده ،"اکسير" به سرپرستي محمدرضا سمندر،"باربد" به سرپرستي روزبه پهلواني ، گروه موسيقي "بهراد شجاعي "،"پاپ صحنه "به سرپرستي حسن خرسندي،"درخشش "به سرپرستي محمدرضا قاسمي نژاد"،گروه موسيقي علي شمس" حضور داشتند و همچنين گروه موسيقي پاپ "ارکيده" به سرپرستي ارکيده حاجي وندي و "اوج پرواز"به سرپرستي ساناز ميلاني ويژه بانوان در بخش رقابتي حضور داشت.

گروه موسيقي "خشايار اعتمادي"،"حميد عسگري"،"آريان" ، "مجتبي کبيري "، "گپ"،"ماني رهنما" و"ريوگلسرخي" از جمله گروههاي موسيقي بودند که در بخش جنبي و غير رقابتي بيست وسومين دوره از جشنواره موسيقي فجر حضور داشتند و "آريان" تنها گروه موسيقي بود که در دو شب با استقبال فراوان مخاطبان روبرو شد.

موسيقي پاپ در سال جاري

اجراي کنسرت "حميد عسگري " 6 ارديبهشت ماه در تالار وزارت کشور آغازگر اجراهاي گروه موسيقي پاپ در سال جاري بود اين کنسرت قرار بود در سه شب اجرا شود که به دليل همزماني با دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي تنها يک شب اجرا شد و دو اجراي بعد در هفته بعد انجام شد.

گروه موسيقي "آراز" به سرپرستي رحيم شهرياري از ديگر گروههاي موسيقي بود که برخي قطعات فولکلور آذري را در تاريخ 12 ارديبهشت در تالار کشور اجرا کرد و قرار است 28 خردادماه در دو نوبت اجراي ديگري را برگزار کند، احسان خواجه اميري از ديگر خواننده هايي است که آبان ماه سال جاري در تالار کشور کنسرت مي دهد و همچنين عليرضا عصارکه هم اکنون مشغول ضبط تازه ترين آلبوم خود پس از "پنهان مکن" است در زمستان کنسرت خود را برگزار مي کند.

و اما اجراي گروه موسيقي "آريان" با همراهي "کريسيتي برگ " خواننده ايرلندي يکي از جنجال برانگيزترين خبرهايي است که در نميه دوم سال گذشته شنيده شد و تا به امروز نيز ادامه دارد چراکه اين خبرکه بيشتر به شايعه هاي دهان به دهان شبيه بود رنگ حقيقت به خود گرفته و قرار است کريستي برگ تابستان امسال همراه با گروه آريان کنسرتي را در تهران اجرا کند ، البته ناگفته نماند که شنيده ها حاکي از آن است که اين خواننده ايرلندي تنها يک آهنگ با نام " صلح " را به مدت سه دقيقه با اين گروه اجرا خواهد کرد.

منبع : مهر

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت