همه به استقبال روز فردوسي می روند

اين نشست در روز چهار‌شنبه 25 ارديبهشت‌ماه با سخنراني غلامحسين ابراهيمي‌ ديناني، اصغر دادبه و جلال‌الدين كزازي برگزار مي‌شود كه به ترتيب درباره‌ي «فردوسي و سهروردي ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه به استقبال روز فردوسي مي روند .

شب‌هاي فردوسي، در ستايش فردوسي و كودك و شاهنامه

«در ستايش فردوسي»

نشست «در ستايش فردوسي» به مناسبت روز بزرگداشت اين شاعر برگزار مي‌شود.

اين نشست در روز چهار‌شنبه 25 ارديبهشت‌ماه با سخنراني غلامحسين ابراهيمي‌ ديناني، اصغر دادبه و جلال‌الدين كزازي برگزار مي‌شود كه به ترتيب درباره‌ي «فردوسي و سهروردي»، «عجم زنده ‌كردن بدين پارسي» و «تأملي در داستان رستم ‌و سهراب» سخنراني مي‌كنند.

نشست «در ستايش فردوسي» ساعت 16 در شهر كتاب مركزي برگزار مي‌شود، كه در هزارمين سال تولد فردوسي، مجموعه درس‌گفتارهايي را درباره‌ي فردوسي در روزها چهارشنبه با حضور شاهنامه‌پژوهان برگزار مي‌كند كه اين درس‌گفتارها از دي 1386 آغاز شده و تا پايان سال 1387 ادامه دارد.

برنامه‌هاي سمينار «كودك و شاهنامه»

برنامه‌هاي سمينار «كودك و شاهنامه» اعلام شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين سمينار، شش سخنران به بحث درباره كودكان و شاهنامه خواهند پرداخت. همچنين از دو نفر نويسندگان فعال كه بيش‌ترين و بهترين بازنويسي‌ها را از شاهنامه براي كودكان ‌و نوجوانان منتشر كرده‌اند، تقدير خواهد شد.

مصطفي رحماندوست درباره‌ي «قصه‌گويي و شاهنامه‌خواني در خانه»، محمدرضا يوسفي‌ درباره‌ي «كودكان در شاهنامه»، فرزانه اخوت‌ درباره‌ي «مقايسه ‌بازنويسي‌هاي شاهنامه و مثنوي براي كودكان»، منوچهر اكبرلو درباره‌ي «ظرفيت‌هاي نمايش شاهنامه براي كودكان»، آتوسا صالحي درباره‌ي «تجربه‌هاي بازنويسي شاهنامه براي كودكان‌ و نوجوانان» و مريم كريم‌زاد درباره‌ي «بازنويسي‌هاي شاهنامه براي كودكان از آغاز تا امروز» به سخنراني خواهند پرداخت.

سمينار «كودك و شاهنامه» همزمان با برنامه‌هاي جشنواره‌ «كودك و شاهنامه» از سوي ماهنامه شهرزاد 27 ارديبهشت‌ماه از ساعت 10:30 تا 13 در سالن سينماي كاخ موزه نياوران برپا خواهد شد.

«شب‌هاي فردوسي» برگزار مي‌شوند

شب‌هاي فردوسي به‌مناسبت روز بزرگداشت حكيم توس برگزار مي‌شوند.

به‌ گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مجيد سرسنگي - سرپرست معاونت هنري سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران - اعلام كرد: به‌منظور بزرگداشت مقام حكيم ابوالقاسم فردوسي توسي، همزمان با روز بزرگداشت اين حماسه‌سراي بزرگ ايراني ويژه‌برنامه‌هايي با عنوان «شب‌هاي فردوسي» برگزار مي‌شوند.

سرسنگي افزود: اين برنامه‌ها كه شامل نمايشگاه و فروشگاه كتاب و محصولات فرهنگي، نمايشگاه آثار هنري، پرده‌خواني، نقالي، شاهنامه‌خواني، نمايش‌نامه‌خواني، نمايش فيلم‌هاي مستند، داستاني و انيميشن، اجراي آيين‌هاي زورخانه‌يي، اجراي موسيقي و سخنراني‌ است، از 24 تا 26 ارديبهشت در فرهنگسراي هنر اجرا مي‌شود.

سرپرست معاونت هنري سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران همچنين در تشريح جزييات شب‌هاي فردوسي گفت: ويژه‌برنامه‌هاي شب‌هاي فردوسي از بخش‌هاي مختلفي تشكيل شده است؛ در بخش نمايشگاه آثار هنري كه همه‌روزه از ساعت 9 تا 22 ميزبان شهروندان خواهد بود، آثار نقاشي و نقاشي قهوه‌خانه‌يي، نگارگري، صنايع ‌دستي و مجسمه‌ با موضوع فردوسي و شاهنامه به نمايش درمي‌آيد. غالب آثار اين نمايشگاه انتخاب شده‌اند؛ اما در صورتي كه هنرمندان خالق آثار برجسته با اين موضوع متقاضي شركت در اين نمايشگاه باشند،‌فرهنگسراي هنر آمادگي دارد با پذيرش اين آثار مجموعه نمايشگاه‌ها را گسترش دهد. در بخش نمايشگاه و فروشگاه كتاب و محصولات فرهنگي با ناشران و توليد‌كنندگان عمده‌ي كتاب، فرآورده‌هاي صوتي، تصويري و رايانه‌يي توافقاتي به‌عمل آمده است. اما در اين بخش نيز همچنان پذيراي پديد‌آورندگان آثار مرتبط با شاهنامه و فردوسي كه تمايل به عرضه‌ي آثار خود داشته باشند، هستيم. فعاليت اين بخش در ايام برگزاري برنامه و از ساعت 14 تا 22 پيش‌بيني شده است.

وي خاطرنشان كرد: در بخش نمايش فيلم سه ‌سالن كوچك، هنر ‌و تجربه و اصلي فرهنگسراي هنر، هر روز و در سانس‌هاي 16:30، 17 و 18 به ترتيب فيلم‌هاي انيميشن، مستند و داستاني با موضوع شاهنامه را به‌نماش مي‌گذارند و در محوطه‌ي بيروني فرهنگسرا در ساعت‌هاي 19 و 19:45 هر روز به ترتيب آيين‌هاي زورخانه‌يي و پرده‌خواني داستان‌هاي شاهنامه توسط مرشد محسن ميرزاعلي به‌اجرا درمي‌آيد.

سرسنگي در پايان افزود: هر روز نيز ويژه‌برنامه‌اي شامل نقالي، شاهنامه‌خواني، سخنراني و اجراي موسيقي به اجرا درخواهد آمد. مجريان اين برنامه، سهيل محمودي، رسول نجفيان و علي‌رضا شجاع‌پور هستند و ساعد باقري، پرويز عباسي‌ داكاني و اميرحسين ماحوذي سخنرانان اين شب‌ها خواهند بود. در بخش نقالي استاد مرشد ولي‌الله ترابي، مرشد امير صادقي، گردآفريد و چند مرشد خردسال، نوجوان و جوان به اجراي برنامه خواهند پرداخت. در بخش شاهنامه‌خواني به زبان‌هاي تركي، كردي، لري و... به ‌اجراي برنامه خواهند پرداخت و از جمله مرشد زورخانه حميد رضايي شاهنامه مي‌خواند. گروه موسيقي نامورنامه‌ي باستان نيز هر شب داستاني از شاهنامه را با موسيقي و آواز به اجرا درمي‌آورد.

منبع : ايسنا

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت