همایش بزرگداشت استاد مطهری

جایزه‌ی حكمت مطهر درباره‌ی اندیشه‌ی دینی اهدا می‌شود در آستانه‌ی سال‌روز شهادت استاد مرتضی مطهری، بزرگداشت و تجلیل از حیات فكری این شهید صبح امروز در مركز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش بزرگداشت استاد مطهری

 

جایزه‌ی حكمت مطهر درباره‌ی اندیشه‌ی دینی اهدا می‌شود .

در آستانه‌ی سال‌روز شهادت استاد مرتضی مطهری، بزرگداشت و تجلیل از حیات فكری این شهید صبح امروز در مركز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

‌ در این برنامه گزارش دیدار اعضای ستاد دبیرخانه‌ی حكمت مطهر با مقام معظم رهبری در سال 83 پخش شد.

در ادامه سیدحسن حسینی ـ رییس دانشكده‌ی صدا و سیما و رییس همایش حكمت مطهر ـ در سخنانی گفت: رسانه‌ی ملی در سال‌های گذشته فعالیت‌های مؤثری در معرفی شخصیت یگانه‌ی این شهید انجام داده است.

او سپس به برخی از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی تولیدشده، برگزاری نشست‌ها، چاپ و انتشار كتاب و نشریه‌ها با موضوع بررسی اندیشه‌ی این شهید اشاره و اعلام كرد: همچنین قرار است با حمایت صدا و سیما جایزه‌ی سالانه‌ی حكمت مطهر در حوزه‌ی اندیشه‌ی دینی برگزار شود. مجموعه‌ مقالات همایش حكمت مطهر نیز در سه جلد فارسی و انگلیسی عرضه می‌شوند.

 

 

 آیت‌الله محمدرضا مهدوی كنی - رییس دانشگاه امام صادق (ع) - نیز درباره‌ی شخصیت شهید مطهری اظهار داشت: عده‌ای از انسان‌ها با این‌كه عمر كوتاهی دارند، اما دارای آثار هزار ساله می‌شوند. مطهری از همان اول نشان داد كه در علم از همه یك سر و گردن بالاتر است. كسانی كه حوزه بوده‌اند، می‌دانند كه در آن زمان در حوزه با تغییر روش ارایه‌ی علم مخالف بودند و حوزه از این رو مطهری را نپذیرفت. او با مردم بود و نیازها و خواسته‌های واقعی مردم را شناخت. در آن عصر ورود به دانشگاه از حوزه‌ به منزله‌ی فسق بود؛ ولی كسانی همچون مطهری ایستادند و به بلوغ و رشد دیگران كمك كردند و فحش‌ها را هم به جان خریدند و زندگی سخت را تحمل كردند. به وسیله‌ی این دوستان كه در رأس آن‌ها مطهری بود، جهاد عظیمی انجام شد.

آیت‌الله مهدوی كنی یادآور شد: مطهری از فكر دیگران هم كمك می‌گرفت. اما شما نباید فكر كنید كه شهید مطهری همه‌چیز را آوردند. اگر خودش بود، چیزهای نوتر می‌آورد. او به نیازها و سؤال‌های واقعی مردم فكر می‌كرد و برای آن‌ها پاسخ عقلانی می‌یافت. بسیاری منبر او را تحریم كردند؛ اما مطهری دست از راه خود برنداشت و بی‌جهت نبود كه امام (ره) فرمودند مطهری پاره‌ی تن و محصول عمر من است. ایشان همان‌طور كه برای امام حسین (ع) گریه كردند، برای مطهری هم گریستند.

 

 

همچنین آیت‌الله سیدحسن مصطفوی در مقاله‌ای به بررسی معرفت در اندیشه‌ی ملاصدرا، شیخ‌الرییس و فلسفه‌ی غرب پرداخت و توضیح داد: ارایه و تحلیل درست نظریه‌های معرفتی از دستاوردهای علمی فیلسوف بزرگ مرحوم ملاصدرا است. بخصوص مبین این فلسفه در دوره‌ی اخیر شهید مطهری بود كه با «شرح منظومه» و آثارش بر «اسفار» ملاصدرا و «الهیات شفا»، آن‌ها را آن‌طور كه باید بیان شوند، بیان كرد، و هیچ‌كس مثل او نمی‌توانست این‌ها را مطرح كند.

وی سپس توضیح داد: فلسفه‌ی ما پویاست و تأسف می‌خورم از این‌كه دانشجویان، فلسفه‌ی اسلامی نمی‌خوانند.

در ادامه، مشفق كاشانی شعر خواند و محمد محمدیان ـ رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ـ در سخنانی گفت: شهید مطهری كه عمری برای تفسیر قرآن و تبیین آیات الهی گذاشت، خود یكی از دلایل روشن این آیه‌ی شریفه ولاتحسبن الذین ... شد. او واقعا زنده است و در جامعه‌ی ما نورافشانی می‌كند.

وی سپس به ارایه‌ی گزارشی درباره‌ی فعالیت‌های جشنواره‌ی دوسالانه‌ی حكمت مطهر پرداخت و گفت: در مجموع 35 كتاب از آثار استاد برای مسابقه‌ی كتاب‌خوانی انتخاب شد، كه این جشنواره در دو بخش دانشجویی و اساتید در دو سال گذشته فعالیت كرده است.

محمدیان گفت: شخصیت خود استاد كه ما به این بخش بیش‌تر از آثار ایشان نیاز داریم، باید مورد توجه قرار گیرد. شخصیت او چهار ویژگی داشت: عالم به تمام معنی كه دین را از سرچشمه‌ی اصلی‌اش فرامی‌گرفت و نقشه‌ی جامع دین را ترسیم كرد؛ تهذیب و تزكیه‌ی او؛ آگاهی به زمان و اطلاع از افكار روز؛ و این‌كه سنگربان و حافظ دین بود و واقعا غیرت دینی داشت.

علی مطهری نیز به‌عنوان آخرین سخنران برنامه در سخنانی گفت: شهید مطهری عالم به زمان خود بود و نبض فرهنگی جامعه همیشه در دستش بود. آینده را می‌دید و كارهایش را بر اساس دوراندیشی و یك نظام برنامه‌ریزی می‌كرد. او مرگ آگاهانه داشت و همیشه آخرین جزوات گروه فرقان، كه مدت دو سال به ایشان هشدار می‌دادند، و آخرین مقالات مجله‌های روشنفكری در منزل ما بود و همیشه جلوتر از قافله در حركت بودند؛ مثل یك دیده‌بان.

 

 

فرزند شهید مطهری یادآور شد: ایشان می‌گفتند اگر ما به عدالت اجتماعی اهمیت ندهیم، انقلاب‌مان با شكست روبه‌رو می‌شود و با واقع‌بینی، نه در توهم و خیالات، و این‌طور نبود كه بگویند در هر وضعی انقلاب ما محفوظ می‌ماند. و فكر می‌كنم تا به امروز بهتر از مجموعه‌ی ایشان درباره‌ی انقلاب كه بعد از شهادت‌شان چاپ شد، مجموعه‌ی دیگری نباشد.

در پایان همایش از استادان و هنرمندان نمونه‌ی دانشكده‌ی صدا و سیما: احمد ضابطی جهرمی، محمد عسگری، عزیز‌الله سالاری، محمدحسین تجمیدی، علی رجب‌زاده‌ طهماسبی، و نیز میریعقوب عمامه‌پیچ و حسن ریاحی و همچنین دانشجویان نمونه در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری شامل: علی‌اصغر خندان، سیدعمرالله حسینی، شریف لك‌زایی و آمنه ایمانی‌پور تقدیر شد.

اجرای موسیقی توسط گروه اركستر دانشكده‌ی صدا و سیما نیز از دیگر بخش‌های برنامه بود.

 

مطالب مرتبط:

شهادت از نگاه استاد شهید مطهری

یاد استاد

مسأله "مسأله حجاب"..!*

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت