خسته نشدن از حفظ قرآن

در انتخاب قاري نيز ذوق و سليقه شما نقش تعيين كننده اي دارد و هر صوتي كه بيشتر مورد پسند و علاقه شما واقع شد گزينش كنيد هر چند حضور در جلسات قرائت قرآن و بهره مند شدن به طور حضوري از اساتيد اين رشته و مشورت كردن با آنها نقش زياد و مؤثري در اين زمينه خواهد داشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


خسته نشدن از حفظ قرآن

 تصميم و علاقه شما به حفظ قرآن بسي مايه خوشبختي و سعادت است و لذا قبل از هر تدبيري از خدا بخواهيد كه شما را در اين راه پايدار و موفق بدارد و در قدم بعدي براي توفيق در اين امر بهتر است به چند نكته توجه داشته باشيد.
1- انگيزه عالي و خالصانه، براي اين عمل فراهم آوريد لذا با خواندن روايات مربوطه به ثواب حفظ قرآن و مانند آن سطح انگيزه خود را افزايش دهيد.
2- روخواني و روانخواني قرآن را به صورت كامل و دقيق فرا گيريد.
3- تنظيم اوقات براي كارهاي تحصيلي و اختصاص دادن وقت مناسب بعد از انجام فريضه صبح و كمي ورزش؛ مثلا هفته اي حداقل سه روز به مدت نيم ساعت تا يك ساعت به حفظ قرآن بپردازيد در ضمن سعي كنيد آرام ترين مكان را انتخاب نماييد.
4.استفاده كردن از يك نوع قرآن و بهترين نسخه‏ها و رسم الخطهاي قرآن مجيد .
5. به همراه داشتن يك قرآن جيبي از همان خط براي مرور در ايام فراغت .
6. توجه به معاني الفاظ قرآن و شروع كردن از سوره‏هاي كوتاه قرآن .
7. رعايت كردن اموري كه حافظه را تقويت مي كند، مانند: زدن مسواك ، استعمال بوي خوش، داشتن وضو، نگاه به خط قرآن ، استنشاق، پرهيز از گناه، عمل به مستحبات، خوردن كشمش و پرهيز از اموري كه حافظه را كم مي كنند؛ مانند: گناه، دروغ گفتن، گوش دادن به موسيقي، غرور، لجاجت و عصبانيت.
8. ميزان مقطع حفظ را كم و كوتاه انتخاب كنيد و اندك اندك اقدام كنيد.
9. مقدار زياد را براي حفظ بر خود تحميل نكنيد تا موجب خستگي شود.
10. همت و پشتكار شرط استمرار تا رسيدن به هدف است و بايد آن را تحصيل كنيد.
11. براي خطا نكردن در موارد مشابه بايد از نشانه گذاري‏هاي مختلف استفاده كرد. يعني، جمله متشابه را با يك مشخصه از موارد ديگر جداسازي كرده و آنها را مشخص نمود.
12. در انتخاب قاري نيز ذوق و سليقه شما نقش تعيين كننده اي دارد و هر صوتي كه بيشتر مورد پسند و علاقه شما واقع شد گزينش كنيد هر چند حضور در جلسات قرائت قرآن و بهره مند شدن به طور حضوري از اساتيد اين رشته و مشورت كردن با آنها نقش زياد و مؤثري در اين زمينه خواهد داشت.
منبع:پرسمان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت