تبیان، دستیار زندگی

چرا خرید رمان دست دوم این روزها رونق گرفته؟

از طرف دیگر ظهور پلتفرم‌ها و سایت‌های فروشگاه ساز که تا حدودی تضمین‌کننده‌ی امنیت معامله رمان‌های دست دوم بودند نیز به رواج این امر دامن زد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کتاب دست دوم
خرید و فروش کتاب دست دوم خصوصاً رمان این روزها رونق خاصی پیدا کرده و بر عده‌ی خریداران و فروشندگان روزبه‌روز افزوده می‌شود در این یادداشت سعی داریم به دلایل این اتفاق بپردازیم:

کاهش تعداد کتابفروشی‌ها در سطح شهر

جهش قیمت ارز و به دنبال آن رشد اجاره بها برخلاف خیلی از کسب‌وکارها نفس بسیاری از کتابفروشی‌ها خصوصاً در شهرهای بزرگ را گرفته است و شاهد تعطیلی سریالی و دومینووار آن‌ها هستیم، از طرفی وقوع این پدیده در شرایطی که بسیاری از شهرهای کشور از داشتن حتی یک کتابفروشی غیردرسی - دانشگاهی محروم‌اند با گرانی روزافزون کتاب همراه شد که نتیجه‌اش ایجاد تقاضا برای خرید رمان‌ دست دوم بود.

افزایش ضریب نفوذ اینترنت و رشد کاربران شبکه‌های اجتماعی

با همه‌گیری کرونا و کوچ بسیاری از کسب‌وکارها در پی محدودیت‌ها به بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی برای خریداران و فروشندگان رمان دست دوم پدید آمد تا فرصت را غنیمت شمرده و به معامله از طریق این بستر محبوب نوپدید بپردازند. از طرف دیگر ظهور پلتفرم‌ها و سایت‌های فروشگاه ساز که تا حدودی تضمین‌کننده‌ی امنیت معامله رمان‌های دست دوم بودند نیز به رواج این امر دامن زد.

افزایش قیمت کتابهای رمان

طبق آمار منتشرشده از سوی نهادهایی همچون خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه الی چهار سال اخیر به طور میانگین شاهد رشد سالانه چهل الی پنجاه درصدی قیمت کتاب بوده‌ایم همین یک گزاره می‌تواند به عنوان توضیح خوبی برای دلیل خرید رمان دست دوم در نظر گرفته شود به طوری که درحال‌حاضر بیش از ده‌هزار صفحه‌ی فروش کتاب تنها در بستر یک شبکه‌ی اجتماعی مشغول عرضه‌ی کتاب هستند.

کرونا مردم را کتاب‌خوان کرد

سال ۱۳۹۹، که سال اوج کرونا بود، پُرکاربرترین فروشگاه اینترنتی کشور کتاب را به عنوان یکی از سه کالای پُرسفارش خود معرفی کرد، موضوعی که تا حدودی قابل‌پیش‌بینی بود چرا که با برقراری محدودیت‌های کرونایی و کاهش ساعات کاری یا تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها افراد زمان فراغت بیشتری داشتند که حال می‌‌توانستند بخشی از آن را نیز به مطالعه اختصاص دهند که طبیعتاً خرید رمان دست دوم نیز قسمتی از سبد خرید این افراد را شامل می‌شد.

جذاب شدن فروش کتاب به عنوان یک کسب‌و‌کار خانگی

با سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی و نیاز به داشتن شغل دوم یا سوم یا شغلی پاره‌وقت و نیمه‌وقت فروش رمان دست دوم به عنوان نوعی کتاب محبوب میان تمامی کتاب‌خوان‌ها در کنار گرانی کتاب و ارزش پیدا کردن این کالا موجب شد بسیاری از افراد این کار را به عنوان حرفه‌ی اصلی یا فرعی خود برگزینند امری که البته به دلیل ازدیاد کسب‌وکارهای خرد در آن رقابت بسیار زیادی ایجاد شده و کسب موفقیت هم دشوار.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .