تبیان، دستیار زندگی

نگاهی به تاک شوی «عیدی HD» به تهیه‌کنندگی امیرحسین قیاسی

پیش‌بینی می‌شود «عیدی HD» با توجه به فضای شادی که دارد، زمان عید و بهار که برای پخش آن انتخاب شده و اجرای شیرین و بدون تکلفی که امیرحسین قیاسی دارد، همچنان که تا به حال خوش درخشیده، در ادامه نیز موفق به جذب بینندگان مختلف شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولد یک شومن شیرین تلویزیونی

امیرحسین قیاسی را بینندگان تلویزیون با برنامه «خندوانه» به یاد می‌آورند که به عنوان استند آپ کمدین حاضر بود، حالا باید «خندوانه» را بیش از یک برنامه شیرین و سرگرم‌کننده تلویزیونی، به عنوان یک برنامه استعدادیاب طنز در رسانه ملی معرفی کرد که تعداد زیادی از کمدین‌های جذاب از جمله امیرحسین قیاسی محصول آکادمی استعدادیابی «خندوانه» اند!

امیرحسین قیاسی پس از «خندوانه» برای نخستین بار در یک پلتفرم نمایش خانگی برنامه «نیمه شب با امیرحسین قیاسی» را اجرا کرد و حالا با همان گروه و عوامل عیدی HD را برای فیلم نت در حال پخش دارد. برنامه‌ای که با گذشت 6 قسمت توانسته در فضای مجازی بازخورد زیادی پیداکند، کلیپ‌‌هایش وایرال شود و حواشی را نیز در خصوص حضور مهمان‌ها و عوامل فیلم ایجاد کند.
عیدی hd
«عیدی HD» همانند اغلب برنامه‌های این روزهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی برنامه‌ای گفت‌وگو محور با حضور مهمان‌های مختلف و متنوع است که نوع اجرا و انتخاب مهمان‌های آن باعث تمایز آن با دیگر برنامه‌های مشابه آن شده است. مهمان‌های برنامه «عیدی HD» از مسعود فراستی و مسعود روشن پژوه تا ایرج ملکی، مهیار حسن، ابوطالب حسینی و مردان آهنین، اغلب چهره‌‌هایی هستند که یا اشخاص جنجالی و حاشیه‌‌سازی بودند، یا در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفتند و از این نظر مشهور و مورد توجه شدند. ایرج ملکی بهترین مصداق این دسته‌بندی است، فردی که تنها به واسطه حضور در اینستاگرام تا نمایندگی مجلس هم پیش رفت و به نظر می‌رسد در صورت موقعیت خوب و هدایت یک کارگردان کاربلد، می تواند چهره جذاب و همراه‌کننده‌ای در سینما نیز باشد.

نوع اجرا و تشخصی که امیرحسین قیاسی دارد، او را از مجری‌‌های کلیشه‌ای تلویزیونی و برنامه‌های مشابه فراتر برده و آن را در حد یک شومن ارتقا داده است. کمدینی که می‌تواند در کنار حامد آهنگی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین شومن‌های ایرانی تلویزیون و نمایش خانگی باشد، اتفاقی که با موفقیت و بازخوردهای اولیه برنامه «عیدی HD» آنچنان دور از ذهن نیست.

امیرحسین قیاسی در عین سادگی و شیرینی ذاتی که دارد، باهوش و زرنگ است، خیلی سریع نسبت به نظرات و واکنش‌‌های مهمان‌ها ری اکشن نشان می‌دهد و این حاضر جوابی برای یک مجری و کمدین تلویزیونی از ابتدایی‌ترین و البته مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که قیاسی نشان داده خوب از آن بهره برده است. نمونه حاضر جوابی و تیزهوشی قیاسی در برنامه مسعود فراستی قابل توجه بود جایی‌که بارها و بارها در مقابل ژست‌های منتقدگونه و اظهارات فراستی‌وار این منتقد بروز پیدا کرد و نشان داد که قیاسی علاوه بر تیزهوشی، اطلاعات خوب و مفیدی نیز از مهمان‌هایش دارد ، اطلاعاتی که محدود به نویسندگان برنامه نمی‌شود و در پیشبرد برنامه بسیار موثر بوده است.

برنامه ابوطالب حسینی و گفت‌و گوی طولانی و بانمک با این کمدین ورزشی، از مصادیق این نزدیکی و زیست شخصی با مهمان‌های برنامه است که سبب شده روند اجرای برنامه خسته کننده نشود و اطلاعات تازه‌تر و چالش‌های جذاب‌تری حول مهمان‌ها شکل گیرد. برای مثال، خاطره‌ای که قیاسی از نحوه نقد کردن فراستی بدون تماشای کامل فیلم‌ها بیان کرد از پربازدیدترین بخش‌های قسمت اول برنامه «عیدی HD» بود که سبب شد این برنامه با این مهمان جنجالی‌اش مورد توجه و به نوعی معرفی شود.
عیدی hd
عنوان برنامه یعنی «عیدی HD» که به شکل «عیدی HD» نیز نوشته می‌شود در عین حال دو ابهام دارد نخست به فرمت تماشای برنامه‌های سینمایی و نمایشی یعنی فرمت HD اشاره دارد و در برداشت دیگر به اختلال مشهور به نام ADHD اشاره کرده است؛ «اختلال نقص توجه یا بیش‌فعالی که در آن حفظ توجه برای بیمار بسیار مشکل است. برخلاف تصورها، بیش فعالی و کم توجهی تنها در کودکان سرنمی‌زند و در بزرگسالان هم دیده می‌شود. یکی از نتایج این اختلال در بزرگسالی، حساسیت نسبت به انتقاد و افزایش انتقاد از خود است.» به نظر می‌رسد شیطنت زیاد و پیش‌فعالی امیرحسین قیاسی و سازندگان این برنامه، دلیل اصلی این انتخاب و نامگذاری بوده است.

یکی از بخش‌های جانبی «عیدی HD» حضور و دعوت از چهره‌‌های میم شده مجازی است. میم در فضای مجازی به محتوا‌هایی به صورت متنی،ویدیویی،صوتی و گیفتی گفته می‌شود که محتوا‌های کوتاه و مختصر منظور را می‌رساند. میم‌ها معمولا جنبه طنز دارند. از همین رو، برنامه قیاسی به شدت روی موج این روزهای مردم ایران یعنی توسل افراط‌گونه به مجازی و به خصوص اینستاگرام سوار شده است. دعوت از چهره‌های شاخ اینستاگرامی در این 6 قسمت از جمله ابوالفضل غلامی خواننده «گل منو اذیت نکنید» از جمله بخش‌های جذاب قسمت پنجم برنامه «عیدی HD» بود که با رونمایی از ترک جدید این خواننده اینستاگرامی همراه بود.

پیش‌بینی می‌شود «عیدی HD» با توجه به فضای شادی که دارد، زمان عید و بهار که برای پخش آن انتخاب شده و اجرای شیرین و بدون تکلفی که امیرحسین قیاسی دارد، همچنان که تا به حال خوش درخشیده، در ادامه نیز موفق به جذب بینندگان مختلف شود. برنامه‌ای که سعی می‌کند علاوه بر ایده‌های نویسندگان خود، از بدا‌هه و تیزهوشی مجری و کمدین خود بهره ببرد و با دعوت از مهمان‌های ویژه که ظرفیت جنجال، چالش یا خنده و کمدی را دارند، لحظات با نشاطی را برای بییندگان خود به همراه آورد. از سویی امیرحسین قیاسی با گذشت همین 6 قسمت از برنامه «عیدی HD» در جایگاه مجری و تهیه‌کننده نوید یک مجری و شومن خلاق، باهوش و شیرین و بامزه را می‌دهد که در صورت طی ‌کردن مسیر درست و نگه‌داشتن حد شوخی‌ها و بهره‌گیری‌ از متن‌های درست، می‌تواند جایگاهی فراتر از یک مجری ساده تلویزیونی پیدا کند و کمبود و فقدان کمدین‌های مشهور و بازنشسته‌ یا قهرکرده تلویزیون یا نمایش خانگی را جبران کند.

محمد تقی‌زاده
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .