نگاهی به 5 فیلم کودک که بتازگی روی پرده رفتند

کودکانه های پاییزی

در سه ماهه سوم سال فيلم هاي قهرمانان كوچك، شكلاتي، حقه باز دم دراز، پینوکیو، عاموسردار و رییسعلی و انيمشين راز سياوش رنگ پرده ديدند و هنوز اكران برخي ادامه دارد. در اين گزراش نگاهي داريم به فيلم هاي كودك فصل پاييز.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 

قهرمانان كوچك


از معدود دفعاتی است که یک فیلم کودک در سرگروه اکران می شود. اعتماد به «قهرمانان کودک» خیلی زود جواب داد و فروش آن سیر صعودی گرفت. فیلم در نهایت به فروش 2 میلیارد و 450 میلیون تومانی دست یافت  که برای یک فیلم کودک رقم خوبی است. فیلم حسین قناعت ساده و روان است و منطبق با ذائقه کودک ایرانی ساخته شده. نکته ویژه تر فیلم تزریق حس قهرمانی و خودباوری به بچه ها است که سینمای کودک بیش از همیشه به آن نیاز دارد. قناعت چند تجربه موفق پشت سر گذاشته و حالا می داند چطور بچه ها را سرگرم کند. نباید از تلاش برزو ارجمند، بیژن بنفشه خواه، بهنوش بختیاری و دیگر بازیگران فیلم از جمله بازیگران خردسالش چشم پوشید.

حقه باز دم دراز


علی رضا محمودزاده در نخستين تجربه كارگرداني بلند، سراغ يك فيلم كودك رفت كه حاصلش شد حقه باز دم دراز. فروش 465 ميليون توماني فيلم از دو جنبه قابل بررسي است. ابتدا به ساكن، چنين فروشي نمي تواند مايه تفاخر براي يك فيلم باشد اما وقتي فروش ديگر فيلم ها را مي بينيم معترف مي شويم حقه باز دم دراز فراتر از انتظار ظاهر شده. سحر ولدبیگی تنها بازيگر مطرح اين فيلم عروسكي است. اگر كارگردان سراغ چند چهره مطرح مي رفت حتما گيشه فيلمش پررونق تر مي بود. از نظر كيفي اما علی رضا محمودزاده نمره قبولي مي گيرد؛ او فيلي سرگرم كننده براي بچه ها ساخته و حواسش به المان هاي سينماي كودك بوده است.

 شكلاتي


در حالی هفته پيش از سرگروه کنار گذاشته شد که بعد از چهار هفته، فقط سی صد و 50  میلیون تومان فروش داشته است. قبل از اکران، امید زیادی به موفقیت «شکلاتی» می رفت؛ بویژه آن که موفقیت«قهرمانان کوچک» راه را برای استقبال از این فیلم کودکانه هموار کرده بود. صاحبان فیلم،دلیل اصلی ناکامی«شکلاتی»را عدم حمایت از آن می دانند و معتقدند آموزش و پرورش می توانست با خرید بلیت به رونق گیشه فیلم کمک کند. حتما فیلم های کودکانه به چنین تمهیدهایی نیاز دارند اما در وهله اول باید کیفیت خود فیلم بالا باشد. سهیل موفق در نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند، نتوانست اثری قابل قبول ارئه دهد و «شکلاتی» از ضعف های زیادی رنج می برد. مهم ترین مشکل فیلم، قصه ضعیف آن است.

پینوکیو، عاموسردار و رییسعلی


آن ها كه فيلم پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی را در جشنواره كودك ديده اند معتقدند اثري با كيفيت است كه استاندارهاي سينماي كودك را بخوبي رعايت كرده. مي پرسيد پس چرا فيلم كمتر از سي ميليون تومان فروش داشته؟ به اين دليل كه فقط در چند شهر اكران شده و حتي در تهران سانس و سالن ندارد. پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی به کار گردانی سید رضا صافی جوایز بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم و بهترین دستاورد فنی و هنری از بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در سال 1394 و تندیس زرین بهترین فیلم بخش بین‌الملل و جایزه ویژه هیئت داوران از چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را به‌دست آورده است.

راز سیاوش


در اكران فصل پاييز دو انيمشين اكران شد كه فهرست مقدس صرفا براي بچه ها نيست اما راز سياوش براي اين گروه سني ساخته شده. فيلم بعد از يك ماه حدود 70 ميليون تومان فروش داشته است كه دليل اصلي گيشه ناموفق فيلم، اكران معدود آن است. راز سياوش را محمد ربانی ساخته و ناصر رویین تن تهيه كنندگي آن را بر عهده داشته. در این انیمیشن سینمایی شخصیت کارتونی بن تن با مشکلات ساده ای به چالش کشیده شده است و برای رفع مشکلاتش به جز کمک گرفتن از اسطوره های ایرانی که در شاهنامه هم از آن ها نام برده شده، نمی تواند کاری بکند. سیاوش، قهرمان این فیلم، همه رشته های بن تن را پنبه می کند.

مطالب مرتبط مجموعه : سينماي ايران
آخرین مطالب سایت