تلاقی انجام مستحبات با حقوق شوهر

در صورت تلاقى مستحبات با حقوق شوهر، وظيفه زن چيست؟ در چه مواردى اطاعت زن از شوهر واجب است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مهم‏ترين موارد اطاعت از شوهر در موارد زير است:
1. پاسخ مثبت و مناسب به درخواست آميزش از سوى شوهر البته چنانچه مانع شرعى و عقلى وجود نداشته باشد؛ و در مقابل، شوهر نيز مى‏بايست نيازمندى‏هاى جنسى همسر خود را برآورده سازد.
2. كسب اجازه براى خروج از منزل.
در امور مستحبى اگر حقوق شوهر با هر عمل مستحبى تزاحم پيدا كند، بايستى آن عمل ترك و حقوق شوهر رعايت گردد. البته در مورد حقوق زن نيز مسئله به همين صورت است؛ يعنى، اگر حقوق زن با هر عمل مستحبى شوهر تزاحم پيدا كند، بايستى آن عمل ترك و حقوق زن رعايت گردد.
به طور كلى هرگاه امر مستحبى با يكى از حقوق و وظايف تزاحم پيدا كند، بايد حق و وظيفه را مقدم داشت؛ چرا كه در روابط خانوادگى آنچه كه داراى اهميت بوده و اصل اولى مى‏باشد، رعايت مصلحت و استوار ساختن مبانى خانواده است. در آنجايى كه اساس خانواده در معرض تهديد قرار مى‏گيرد اسلام، زن و مرد را به گذشت از حق خويش فراخوانده مى‏فرمايد: «الصّلح خير» ؛ «صلح بهتر است»نساء 4، آيه 128. و اين مى‏رساند كه نظام اسلامى على‏رغم عنايتى كه به حقوق دارد، سعى نموده بر اين امر تأكيد نمايد كه افراد
در روابط اجتماعى و به ويژه روابط خانوادگى، اخلاق را كه موجب تلطيف روابط و پويايى كانون خانواده مى‏شود، بر حقوق مقدم بدارند، نيازها و مصالح خانواده را نسبت به منافع و حقوق خود در اولويت قرار دهند و لذا خداوند خطاب به مردان مى‏فرمايد: «حتى اگر مردى از زن خويش كراهت داشته باشد، باز هم بايد با همسر خود خوش‏رفتار باشد». 

منبع : پرسمان/ حقوق زن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت