آثار درخشان سينماي ايران محصول دوران انقلاب است

تاريخ سينماي ما قدمتي صدساله دارد که در هفتاد سال اول آثار درخشان به تعداد انگشتان دست هم نمي رسد ولي در سي سال انقلاب فيلم هايي ساخته شده که مديون ارزش هاست و بسياري از فيلمسازان بزرگ ما در طول اين دوران فيلم ساختند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار درخشان سينماي ايران محصول دوران انقلاب است


تاريخ سينماي ما قدمتي صدساله دارد که در هفتاد سال اول آثار درخشان به تعداد انگشتان دست هم نمي رسد ولي در سي سال انقلاب فيلم هايي ساخته شده که مديون ارزش هاست و بسياري از فيلمسازان بزرگ ما در طول اين دوران فيلم ساختند.


چهارمين شب کانون کارگردانان با شعار ستايش شان کارگرداني شب گذشته با اجراي داريوش فرهنگ در باغ موزه هنر ايراني (باغ امير احمدي) برگزار شد.

در اين مراسم مجيد مجيدي در صحبت هايش با اشاره به اينکه برخي دوستان کارگردان به نقد و مخالف گويي از شرايط حال سينماي ايران پرداختند گفت: مخالف گويي هميشه هم فضيلت محسوب نمي شود در حال حاضر خيلي ها نسبت به کار من نقد دارند و اين را نمي شود کتمان کرد.

وي افزود: تاريخ سينماي ما قدمتي صدساله دارد که در هفتاد سال اول آثار درخشان به تعداد انگشتان دست هم نمي رسد ولي در سي سال انقلاب فيلم هايي ساخته شده که مديون ارزش هاست و بسياري از فيلمسازان بزرگ ما در طول اين دوران فيلم ساختند. ما کارگردانيم و واقعيت ها را نبايد دفن کنيم بهتر است هر مساله را سر جاي خودش نقد کنيم و همه چيز را در هم دخالت ندهيم. اين صحبت ها ممکن است به مذاق برخي ها خوش نيايد اما وظيفه خودم دانستم که آنها را بگويم.

داريوش فرهنگ در ابتداي صحبت هاي خود گفت: اگر روزي ما با کالاهايي چون پسته، زعفران و نفت خود را به جهان مي شناسانديم الان فيلم و فيلمسازي ماست که براي کشورمان غرور و سربلندي مي آورد. کانون کارگردانان هروقت لازم بود با معاونت هاي فرهنگي تعامل داشته و تبادل نظر کرده و از اين راه به خود شخصيت و اعتبار بخشيده است چراکه کارگردانان ستون اصلي سينما هستند.

وي همچنين در ادامه صحبت هاي خود از جلال شمسيان مديرعامل شرکت نوين عرفا تشکر کرد.

در ادامه رييس کانون کارگردانان از مازيار ميري دبير اين جشن تشکر کرد و افزود: از شوراي مرکزي قبلي تشکر مي کنم که فعاليت هايشان را در جهت مسايل مسکن کارگردانان جهت بخشيدند.

همايون اسعديان اظهار داشت: امشب شب شان و منزلت کارگردان است و کارگرداني يک مفهوم است. به زودي زماني مي رسد که کانون در جايگاه واقعي خود قرار بگيرد.دوستان کانون در مقاطع مختلف مسووليت هاي ويژه اي بر عهده داشتند و هدف همه هم رشد خانه سينما بود. امروز هر چه که هست ثمره تلاش اعضاست.

کانون کارگردانان هروقت لازم بود با معاونت هاي فرهنگي تعامل داشته و تبادل نظر کرده و از اين راه به خود شخصيت و اعتبار بخشيده است چراکه کارگردانان ستون اصلي سينما هستند.

محمد مهدي عسگرپور دراين مراسم اظهار داشت: به عنوان عضوي از کانون خوشحالم که شاهد برگزاري شب چهارم هستم لازم است به نهادهاي صنفي قدرت بدهيم و تقويت شان کنيم.

بخش بعدي مراسم به تجليل پنج تن از کارگردانان دوره هاي مختلف سينماي ايران اختصاص داشت که ابتدا مهدي فخيم زاده در تعريف اولين کارگردان اظهار داشت: اين کارگردان در پنج دهه از تاريخ سينماي ايران فعاليت هاي تاثير گذاري داشته و هميشه در برنامه هاي صنفي ياريگر ساير دوستان و نظراتش براي همه حجت بود.

رسول صدرعاملي در جايي اشاره کرد که من به اين نتيجه رسيده ام که فيلم ها خيلي مهم نيستند، آدم ها مهمترند. اين فرد محمد متوسلاني است.

محمد متوسلاني پس از تعاريف فخيم زاده گفت: خوشحالم در اين راه 50ساله توانستم تاثيرگذار باشم و اميدوارم براي دوستان ديگر هم چنين مراسمي برپا شود.

در ادامه کيومرث پوراحمد براي معرفي يکي ديگر از کارگردانان بيان داشت: فيلمسازان به دو صورت وارد اين حرفه مي شوند يا از طريق حمايت هاي فاميلي يا پشتکار و ايستادن روي پاي خود. بهرام توکلي از اولين فيلم خود نشان داد که کارگرداني بلد است و ماندگار خواهد بود.توکلي هم درصحبت کوتاهي گفت: اميدوارم قدردان اين تشويق ها باشم و بتوانم راهم را ادامه بدهم.

بخش آخر اين جشن اهداي جايزه به سه کارگردان از سه دوره مختلف سينمايي بود که سيروس الوند براي اعلان کارگردان در نامه اي به معرفي عليرضا داوود نژاد پرداخت. سپس ناصر تقوايي در يک سخنراني مفصل از رخشان بني اعتماد قدرداني کرد و مجيد مجيدي هم با اشاره به کارگرداني که در فيلم هاي بومي و ملي بسيار موفق عمل کرده از رضا ميرکريمي تجليل کرد.

 در مراسم شب گذشته ويتوريو استرارو فيلمبردار ايتاليايي که هم اکنون با پروژه سينمايي "محمد(ص)" به کارگرداني مجيد مجيدي همکاري دارد نيز در اين مراسم حضور داشت و به جمله هميشگي اش در رابطه با حرفه خود مبني بر اينکه سينما نوشتن با نور است اشاره کرد .

بخش سينما و تلويزيون تبيان


منبع: خبرگزاري سينماي ايران

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت