انتصاب يار مشائي در وزارت خارجه

محمدشريف ملک زاده با اصرار محمود احمدي نژاد و با پذيرش سوال برانگيز وزير امورخارجه به عنوان معاون مالي- اداري وزارت خارجه منصوب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتصاب يار مشائي دروزارت خارجه


محمدشريف ملک زاده با اصرار محمود احمدي نژاد و با پذيرش سوال برانگيز وزير امورخارجه به عنوان معاون مالي- اداري وزارت خارجه منصوب شد.


ملک زاده معاون سابق نفر اول جريان انحرافي و يکي از اعضاي فعال اين جريان است که داراي اتهامات جدي فساد اقتصادي و اداري است که اينبار با حمايت رئيس جمهور راهي وزارت خارجه شده است.

باتوجه به پرونده قطور اتهامات فساداقتصادي وي، که هم اکنون در دستگاه قضائي درحال رسيدگي است، انتظار مي رفت وزير امور خارجه در مقابل اصرار رئيس جمهور ايستادگي کند و حاضر به امضاي حکم وي نشود.

پيش از اين الف از سابقه سازي براي ملک زاده در وزارت امور خارجه خبر داده بود. در آن گزارش تاکيد شد که در تخلفي آشکار، سابقه اي براي آقاي ملک زاده در وزارت خارجه ايجاد شده که وجود نداشته است و انتقال وي به وزارت خارجه، به سال هاي قبل از انتقال نيز تسري داده شده است.

اما انتصاب امروز ملک زاده در اين سمت جديد نشان داد که آن سابقه سازي با  اسناد اداري غيرمتعارف با چه هدفي صورت گرفته  است. به نظر مي رسد جريان موازي سياست خارجه که زمان متکي در دفتر رياست جمهوري مستقر بود، پس از تذکر رهبرانقلاب و انتقادات گسترده، اين بار با چراغ سبز صالحي، به داخل وزارت امور خارجه منتقل شده باشد.

گفتني است تعدادي از نمايندگان مجلس به وزير امور خارجه پيغام دادند که در صورت پذيرفتن فشارهاي غيرمنطقي براي انتصاب ملک زاده، استيضاح وي در مجلس کليد خواهد خورد.

اعتراض به انتصاب يار نزديک مشايي در وزارت خارجه/ اولين همراهي صالحي باجريان انحرافي؟

علاءالدين بروجردي  در واکنش به انتصاب محمد شريف ملک زاده به عنوان معاونت اداري مالي وزارت امورخارجه گفت: به نظر مي رسد در داخل وزارت خارجه گزينه هاي مناسب تري نيز وجود دارد و با توجه به حساسيت هايي که در وزارت امورخارجه وجود دارد افرادي بايد در اين مسئوليت گمارده شوند که بدون حاشيه باشند.

وي با اشاره به سوابق ملک زاده در شوراي عالي ايرانيان و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: مجلس در خصوص انتصاب وي، فردا يکشنبه موضع گيري خواهد کرد.

بروجردي همچنين با اشاره به حساسيت نمايندگان نسبت به انتصابات در دستگاه ديپلماسي گفت: در صورت صحت اين خبر و انتصاب آقاي ملک زاده به اين سمت، نمايندگان در جلسه علني يکشنبه در اين خصوص موضع گيري خواهند کرد و اين احتمال وجود دارد که از وزير امورخارجه در اين خصوص سئوال پرسيده شود.

به نظر مي رسد جريان انحرافي دولت دهم که در ماههاي اخير زير فشار شديد سياسي است تلاش مي کند عناصر خود را همچنان در پستهاي کليدي بگمارد.از سويي تصور مي شود علي اکبر صالحي در اين زمينه هيج گونه مقاومتي از خود نشان ندهد.

علاءالدين بروجردي  در واکنش به انتصاب محمد شريف ملک زاده به عنوان معاونت اداري مالي وزارت امورخارجه گفت: به نظر مي رسد در داخل وزارت خارجه گزينه هاي مناسب تري نيز وجود دارد و با توجه به حساسيت هايي که در وزارت امورخارجه وجود دارد افرادي بايد در اين مسئوليت گمارده شوند که بدون حاشيه باشند.

انتقاد از تحميل خواسته گروه انحرافي به رئيس‌جمهور در انتصاب ملک‌زاده

رئيس کميته امنيت داخلي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تلاش جريان انحرافي براي به نفوذ به وزارت خارجه يادآور شد که جريان انحرافي دائما در حال تحميل خواسته‌هاي خود به رئيس جمهور است.

پرويز سروري در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص انتصاب محمدشريف ملک زاده به عنوان معاون اداري مالي وزارت امور خارجه گفت : با توجه به حساسيت دستگاه ديپلماسي کشور بايد دقت بيشتري در انتصابات اين وزارت خانه مهم وکليدي صورت بگيرد تا افراد حاشيه دار با سابقه مبهم سياسي و اقتصادي در اين پست ها گمارده نشوند.

قائم مقام جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش جريان انحرافي به داخل وزارت امور خارجه گفت: مطمئنا انتصاب آقاي ملک زاده در اين سطح در وزارت امور خارجه بدون هماهنگي با رئيس جمهور صورت نگرفته و اين امر بيانگر اين است که جريان انحرافي دائما در حال تحميل خواسته هاي خود به رئيس جمهور است.

سروري خاطر نشان کرد: مجلس در اين خصوص اين انتصاب سکوت نکرده وعلاوه بر موضع گيري اين احتمال وجود دارد تا از سوي نمايندگان در خصوص اين انتصاب از وزير امور خارجه سئوال پرسيده شود.

انتقادشديد از انتصاب ملک‌زاده/ تحقيق و تفحص از شوراي ايرانيان قرائت شود

رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از آنچه انتصاب فردي حاشيه‌دار به عنوان معاون اداري مالي وزير خارجه خواند از هيئت رئيسه مجلس خواست تا هر چه زودتر گزارش تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان در صحن مجلس قرائت شود. 

احمد توکلي نماينده تهران در جلسه علني روز يکشنبه در تذکري با استناد به مواد 198 و 199 آيين نامه داخلي اظهار داشت: گزارش تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان 5 آبانماه سال 89 به تصويب مجلس رسيدو  6 ماه مهلت تهيه اين گزارش به سرانجام رسيده اما گزارش هنوز به صحن مجلس نرسيده است.

توکلي بااشاره به انتصاب محمد شريف ملک زاده به عنوان معاون اداري مالي وزير خارجه گفت: اگر نتيجه زحمات هيئت تحقيق و تفحص به صحن مي آمد چنين نمي شد که کسي که صدها برگ پرونده در قوه قضائيه و جاهاي ديگر دارد به عنوان معاون وزير خارجه منصوب شود.

نماينده تهران ادامه داد: اگر در کشور من به عنوان مرکز پژوهش ها بخواهم براي يک پژوهشگر ارتقاي شغلي بگيرم بايد 6 ماه منتظر نظر حراست باشم آنگاه کسي که دهها اتهام دارد و در بين سياستمداران مشهور به کژي و انحراف است معاون وزير خارجه مي شود.

توکلي گفت: به وزير خارجه گفتم چرا اين کار را مي کنيد که گفت خيرخواهان زيادي به من تذکر دادند اما من سند ندارم که به وي گفتم برويد قوه قضائيه و وزارت اطلاعات سند بگيريد.

توکلي گفت: اگر نتيجه زحمات هيئت تحقيق و تفحص به صحن مي آمد چنين نمي شد که کسي که صدها برگ پرونده در قوه قضائيه و جاهاي ديگر دارد به عنوان معاون وزير خارجه منصوب شود.

وي خطاب به رئيس مجلس گفت: کمک کنيد گزارش اين تحقيق و تفحص در دستور جلسه قرار گيرد که اين بيچارگي ها براي کشور به وجود نيايد.

رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس خاطر نشان کرد: کساني پست مي گيرند که دلال سرمايه داران بي دين هستند براي فرزندشان ساعت 45 ميليون توماني و بنز 160 ميليون توماني مي خرند و معاون وزير مي شوند.

علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين تذکر توکلي از حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس خواست با پيگيري موضوع گزارشي ارائه کند و مسير قانوني در اين باره طي شود.

فرآوري:يوسف قاضي زاده

بخش سياست تبيان


منبع:الف/مهر/خبرآنلاين

مطالب مرتبط مجموعه : مقالات و تحلیل ها
آخرین مطالب سایت