تاثيرگذارترين ربات جهان کدام است؟

: در ميان رباتهايي که در حال کمک به انسانها و معلولين هستند سامانه داوينچي همچنان در صدر قرار دارد زيرا تاثيري که بر روند عمل هاي جراحي دارد از تمامي انواع ديگر بيشتر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثيرگذارترين ربات جهان کدام است؟


در ميان رباتهايي که در حال کمک به انسانها و معلولين هستند سامانه داوينچي همچنان در صدر قرار دارد زيرا  تاثيري که بر روند عمل هاي جراحي دارد از تمامي انواع ديگر بيشتر است.

پاسخ به اين سوال در ميان انبوه رباتهاي بزرگ و کوچکي که معرفي مي شوند کار آساني نيست اگرچه تالار مشاهير ربات‌ها، جايي است که در آن از ربات‌هاي تاثيرگذار بر پيشرفت فناوري بشري تجليل مي‌شود، در سال 2008 پاسخي کلي به اين پرسش داد.

پيش از آنکه پاسخ آنها را بررسي ناميم بد نيست در مورد اين تالار اندکي بدانيم اين تالار که نام اصلي آن The Robot Hall of Fame مي باشد در سال 2003 براي اولين بار در رشته علوم کامپيوتر دانشگاه کارنگي ملن “Carnegie Mellon University” واقع در پنسيلوانيا تاسيس شد و هدف آن کار بر روي دستاورد هاي رباتيک بوده است آنها که براي پاسخ به اين سوال از سال 2003 تا سال 2008 به بررسي پرداخته اند بر اين باورند که ربات هايي که در امور پزشکي و نجات زندگي انسانها کمک مي کند از تاثيرگذار ترين رباتهاي تاريخ هستند.

داوينچي براي توانست بدون حضور انسان، يک عمل جراحي با موفقيت انجام مي شود، البته با نظارت ويدئويي جراحان ماهر!

در ميان رباتهايي که در حال کمک به انسانها و معلولين هستند مانند نمونه هايي که در مورد صندلي هاي چرخدار و عمل هاي جراحي و دست و پاي مصنوعي استفاده مي شوند سامانه داوينچي همچنان در صدر قرار دارد زيرا  تاثيري که بر روند عمل هاي جراحي دارد از تمامي انواع ديگر بيشتر است.

*سامانه جراحي داوينچي اولين کار خود را در کنار جراحان در اتاق عمل در نوامبر سال 2005 در بيمارستان "ميريام" آمريکا آغاز نمود و پس از 10 ماه در  بيش از 120 عمل جراحي حضور موفقيت آميز داشت و در حقيقت تکميل کننده جراحي ها بود.

*موفقيت اين ربات جراح موجب شد تا مقامات اين بيمارستان به دنبال استفاده از "داوينچي" در طيف گسترده تري از اعمال جراحي باشند.

*محققان در ابتدا سه نوع عمل جراحي براي آن متصور شده بودند: برداشتن کامل يا بخشي از پروستات، عمل جراحي تعمير درچه ميترال قلب و جراحي ناي.

*در سال 2007 اين ربات براي عمل جراحي باز کردن قلب هم به کار گرفته شد اين ربات علاوه بر کاهش هزينه هاي بيمارستان ، ميانگين بستري بودن بيماران را نصف کرده و سرعت بهبودي آنها را افزايش داده است. همچنين حدود 99 درصد عروق باز شده در جراحي با دستياري داوينچي باز مانده اند در صورتي که اين عدد با يک دستيار انسان تنها 80 درصد است و اين يک موفقيت بي نظير محسوب مي شد

*تالار مشاهير ربات‌ها در سال 2008 اين ربات را يکي از 5 ربات برتر اعلام کرد و عنوان نمود که اين ربات، حرکت‌هاي يک جراح را در ابعادي بسيار کوچک انجام مي‌دهد تا بتواند با کمترين آسيب، جراحي را انجام دهد.

*در سال 2008 بيش‌ از 200 ربات داوينچي براي جراحي‌هاي حساس مانند ترميم دريچه قلب استفاده مي‌شدند.

*در سال 2011 يعني چند ماه قبل اين ربات يک عمل جراحي را با نظارت متخصصان ولي به تنهايي انجام داد! اين اولين بار است که بدون حضور انسان، يک عمل جراحي با موفقيت انجام مي شود، البته با نظارت ويدئويي جراحان ماهر!

به گزارش پاپ‌ساينس، در مرکز سلامت دانشگاه مک‌گيل،‌ دو ربات مک‌اسليپي و داوينچي، اولين جراحي رباتي دنيا را با خارج کردن پروستات يک مرد، انجام دادند.

سامانه جراحي داوينچي پس از 10 ماه در  بيش از 120 عمل جراحي حضور موفقيت آميز داشت و در حقيقت تکميل کننده جراحي ها بود.

داوينچي هم اکنون اين قابليت را دارد که جراحان آن را از راه دور کنترل کنند. مک‌اسليپي هم در حقيقت يک متخصص بيهوشي است. اين دو ربات با همکاري هم اولين جراحي رباتي را در بيمارستان عمومي مونترال با موفقيت انجام دادند. البته جراحان آن‌ها را به دقت زير نظر داشتند.

داوينچي تصاوير اچ.دي سه‌بعدي را براي گروه جراحي مي‌فرستاد و آن‌ها از طريق کنترل ويدئويي،‌ از بازوهايش استفاده مي‌کردند.

مک‌اسليپي هم ثابت کرد که مي‌تواند همراه بسيار خوبي براي جراحان ربات باشد. بيهوشي در يک جراحي رباتي مي‌تواند دشوار باشد؛ چراکه بيمار بايد در حالتي ثابت و با ماهيچه‌هايي کاملا رها قرار داشته باشد.

 گفته مي‌شود که مک‌اسليپي مي‌تواند براي هر عمل جراحي به کار بيايد و به عنوان يک متخصص بيهوشي خوب،‌ ميزان هشياري بيمار را کنترل نمايد.

البته با تمامي اين حرف ها نمي توان داوينچي را تاثيرگذار ترين ربات تاريخ خواند زيرا او رقباي قدر قدرتي مانند مريخ‌نوردهاي اسپريت و آپورتونيتي و يا آسيموف دارد!

 

 

فرآوري: فائزه سيدخاموشي

بخش دانش و زندگي تبيان


منابع:

Wikipedia

Pop science

خبرآنلاين 

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت