آموختن رموز خوش بيني

مثبت انديشي چيزي فراتر از اعتقاد کورکورانه است و قدرت آن بر زندگي انسانها بسيار زياد و شگفت انگيز است. خوشبين ‌ها تقريباً در همه جنبه‌هاي زندگي بهتر از بدبين ها عمل مي‌کنند و معمولا به موفقيتهاي بيشتري نائل شده و از موفقيتهاي اجتماعي لذت بيشتري مي‌برند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

يادگيري فنون خوش بيني


مثبت انديشي چيزي فراتر از اعتقاد کورکورانه است و قدرت آن بر زندگي انسانها بسيار زياد و شگفت انگيز است. خوشبين ‌ها تقريباً در همه جنبه‌هاي زندگي بهتر از بدبين ها عمل مي‌کنند و معمولا به موفقيتهاي بيشتري نائل شده و از موفقيتهاي اجتماعي لذت بيشتري مي‌برند. انسانهاي خوشبين همچنين کمتر مستعد پذيرش افسردگي و بيماريهاي جسمي هستند . " مارتين اي . پي . سليگمن " پروفسور روانشناسي دانشگاه پنسيلوانيا مي‌گويد: " شواهدي وجود دارد که خوشبيني ، سيستم دفاعي و حفاظتي بدن را تقويت مي‌کند."

روانشناسان معتقدند خوشبيني و بدبيني ، عاداتي هستند که ما از زمان کودکي مي‌آموزيم و والدين ما الگو و سرمشقهاي ما هستند. به ياد بياوريد هنگامي که در اثر ترکيدن لوله آب ، خانه جديد شما غرق آب شد، پدر شما آه و ناله کرد که " چرا من چنين خانه بدي را انتخاب کردم؟ " يا گفت : " در قرار داد ما تضمين شده که همه چيز بي عيب و نقص باشد، بنابراين من از معمار ساختمان مي‌خواهم لوله کشي ساختمان را تعمير کرده و خسارت بوجود آمده را جبران کند؟" سليگمن مي‌گويد: " خوشبيني ، يک روش عادي براي توضيح شکستها به خودتان است."

انسان بدبين معتقد است اتفاقات بد ، از شرايطي دائمي و ثابت نشأت مي‌گيرد: "من در امتحان رياضي مردود شدم ، چون استعداد يادگيري اعداد و ارقام را ندارم" و اتفاقات خوب ، از شرايطي موقتي ناشي مي‌شود: "همسرم امروز به من يک شاخه گل هديه کرد، چون روز کاري خوبي داشته". اما انسان خوشبين ، شکست را به عوامل موقتي نسبت مي‌دهد "من در امتحان رد شدم چون دقت نکردم" و موقعيتهاي مطلوب را به عوامل پايدار؛ " او براي من گل هديه آورد، چون مرا دوست دارد."

بدبين اجازه مي‌دهد نااميدي در بخشي از زندگي اش وارد شود و به ساير بخشها نفوذ و سرايت کند. به عنوان مثال وقتي به شخصي گفته مي‌شود بطور موقتي از کار بر کنار شده است، انسان بدبين نه تنها بخاطر از دست دادن شغل خود احساس بدي دارد بلکه نگراني اش را به ساير ابعاد زندگي خود منتقل کرده ، ابراز مي‌کند که زندگي زناشويي اش در معرض خطر است و فرزندانش غير قابل کنترل هستند، اما انسان خوشبين اجازه نمي‌دهد يک شکست ، تمام زندگي او را محدود کند، او با خود فکر مي‌کند "پس من در اين شرايط ، شغلي ندارم، ولي من و همسرم هنوز رابطه خيلي خوب و نزديکي باهم داريم و فرزندانمان مايه افتخار ما هستند."

وقتي مشکلي پيش مي‌آيد و کارها خراب مي‌شود، بدبين ها خود را سرزنش مي‌کنند: براي مثال اگر راننده ديگري به ماشين پارک شده آنها خسارت وارد کند، آنها خود را سرزنش مي‌کنند که چرا ماشين را در جاي نامناسبي پارک کرده‌اند. اما انسان خوشبين چنين مشکلي را به اتفاق نسبت مي‌دهد يا سعي مي‌کند راه جديدي پيدا کند: "دفعه بعد ماشين را در جايي که ماشينهاي کمتري وجود دارد، پارک مي‌کنم ."

تحقيقات زيادي نشان مي‌دهد که افراد خوشبين بيشتر با ويزيت دکتر، رژيم‌‌هاي پزشکي، رژيم‌ غذايي و ورزش سازگار مي‌شوند. افراد خوش‌بين در صورت نياز  آزمايشات جسمي خود را به‌ موقع انجام مي‌دهند

کلينيک مايو در دهه شصت بر روي تعدادي بيمار تحقيقاتي انجام داد. اين بيماران 30 سال مورد بررسي و تحقيق قرار گرفتند تا مشخص شود آيا داشتن رويکردي مثبت به زندگي تغييري ايجاد مي‌کند يا خير.

يافته ‌هاي اين تحقيق بسيار جالب توجه هستند. کسانيکه بالاترين ميزان خوش‌ بيني را دارند تا 20 درصد احتمال زنده‌ ماندنشان بالاتر بوده است. اگر بخواهيم صادقانه قضاوت کنيم، به ‌جز ميزان کالري که روزانه مصرف مي‌شود عوامل کمي هستند که با گذشت زمان چنين نتايجي در بر خواهند داشت. تا ديروز با عقل سليم جور درنمي‌ آمد اما امروز با واقعيات علمي همراه شده است. افراد خوشبين شادتر هستند و کمتر دچار افسردگي مي‌شوند. داشتن نگرش منفي مي‌تواند با کاهش واکنش ايمني بدن، بيماري هاي قلبي و سرطان در ارتباط باشد.

 

چگونه مي‌توانيد، خوشبين باشيد؟

خوشبختانه عادتهاي فرا گرفته شده مي‌توانند به فراموشي سپرده شوند. تازه‌ترين تحقيقات نشان مي‌دهد که خوشبيني ، مهارتي است که هر انساني مي‌تواند به خوبي آن را فراگيرد . در زير راه‌ هايي را به شما معرفي مي‌کنيم که کمک مي‌کند خوشبيني را وارد زندگيتان کنيد و مثبت بينديشيد.

 

با افکار منفي مبارزه کنيد

فرض کنيد با تأخير به محل کار خود رسيده‌ايد، پيش از آنکه خود را سرزنش کنيد و بگوييد: "من هميشه دير مي‌رسم" از خود ارزيابي دقيق و درستي داشته باشيد. سعي کنيد بخاطر بياوريد آخرين باري که با تأخير به محل کار خود رسيديد، چه زماني بود، ديروز ؟ نه ، هشت هفته پيش. آيا تأخير شما به اين دليل بود که براي جدا شدن از رختخواب تنبلي کرديد؟ نه ، پسر نوجوان شما ديشب باک ماشين را خالي کرده بود و شما مجبور شديد برا ي پر کردن باک ماشين به پمپ بنزين برويد.

بدترين فيلمنامه را تصور کنيد که بر خلاف انتظار ، بهترين فيلم را در پي داشته باشد؛ شما آه و ناله مي‌کنيد که "من حتما اخراج خواهم شد"، اما شايد رئيس شما در ترافيک گير افتاده باشد و حتي ديرتر از شما به محل کار برسد. در مرحله بعد ، سناريويي را که احتمال وقوعش بيشتر است، مجسم کنيد: همچنان که شما با دستپاچگي و به سرعت به سمت ميز کار خود مي‌رويد، رئيس با اخم و عصبانيت به شما نگاه مي‌کند. دستپاچه کننده و باعث شرمندگي است، ولي کشنده که نيست. در نتيجه به فکر يافتن يک راه حل باشيد. يا در وقت صرف نهار هم کار کنيد يا چند دقيقه زودتر خانه را ترک کنيد تا در صورت بروز تأخيرهاي پيش بيني نشده ، فرصت کافي در اختيار داشته باشيد.

 

برنده بودن را تمرين کنيد

در امتحانات ، افرادي که تصور مي‌کنند نتيجه خوبي خواهند گرفت و موفق خواهند بود، بسيار بهتر از آناني که از خود انتظار مردود شدن دارند، عمل مي‌کنند ، اگر براي امتحاني که در پيش داريد، احساس نگراني مي‌کنيد ، پيش از روز امتحان ، خود را مجسم کنيد در حالي که سرجلسه امتحان نشسته‌ايد و برگه امتحان در مقابلتان قرار دارد و شما با ياد خداوند و کمک خواستن از او شروع به خواندن سؤالات کرده و به خوبي به آنها پاسخ مي‌دهيد. در هنگام مواجهه با صحنه واقعي ، اين تمرين فکري به شما اطمينان و نيروي اراده خواهد داد.

افراد خوشبين شادتر هستند و کمتر دچار افسردگي مي‌شوند. داشتن نگرش منفي مي‌تواند با کاهش واکنش ايمني بدن، بيماري هاي قلبي و سرطان در ارتباط باشد

به خودتان اعتبار و ارزش بدهيد

به موفقيتهاي خود در گذشته اعتراف کنيد. اتفاقات خوبي را که براي شما بوجود آمده ، به عنوان نتيجه تلاشهاي خودتان تجزيه و تحليل کنيد. عکسهايي که در تعطيلات گرفتيد، عالي بودند نه به اين خاطر که دوربين به خوبي ساخته و طراحي شده بود، بلکه بخاطر مهارت شما در زمينه نور و ترکيب اجزاي صحنه. "مهماني شما در فضاي باز موفقيت آميز بود، نه به اين دليل که هوا خوب و مساعد بود، بلکه اين موفقيت به خاطر تدارک خوب و مهارتهاي اجتماعي شما بوده است." از موفقيتهاي خود تجليل کنيد ( موفقيتهاي خود را جشن بگيريد ) : "من قفل در را تعمير کردم بدون اين که مجبور باشم از نجار کمک بخواهم، حالا من به شيوه جديدي با خود رفتار خواهم کرد." احساس افتخار و مباهات ، نسبت به کمالات و فضايل خود ، براي شما يک احساس خود ارزشي مي‌سازد.

 

برا ي خود ، هدف تعيين کنيد

دقيقاً تعيين کنيد که قصد داريد چه کاري انجام دهيد. مثلا ً متعهد شويد که هفته‌اي يک بار بصورت داوطلبانه در مؤسسات خيريه فعاليت کنيد. هدفهاي بزرگ را به هدفهاي کوچکتر تقسيم کنيد، تا زير بار سنگين وظايفتان فلج نشويد. با دستيابي به هر هدف اوليه ، شاهد يک پيشرفت خواهيد بود. شما در مورد آنچه در آينده اتفاق مي‌افتد، احساس انرژي و هيجان خواهيد داشت و اين ، نشانه و قدرت يک انسان خوشبين است.

 

قدرشناسي را تمرين کنيد

هر روز صبح روزتان را با يک تشکر ويژه از خداوند براي همه نعمت‌ هايي که در زندگي به شما داده شروع کنيد. قدرشناسي حس اميد و شادکامي را وارد زندگيتان مي‌کند.

 

با افراد مثبت ‌انديش نشست و برخاست کنيد

همه آدمها تحت تاثير اطرافيانشان هستند. خوشبيني پديده‌اي مسري است. درست مثل منفي ‌بافي. پس در انتخاب اطرافيانتان بيشتر دقت کنيد. دوستاني خوش‌بين و مثبت‌ انديش پيدا کنيد، آنهايي که هميشه نيمه پُر ليوان را مي‌بينند. دوستانتان را ستون نگرش مثبت خود قرار دهيد. درمورد ايجاد احساسات مثبت در رابطه با همسر و دوستانتان و ... گفتگو کنيد.

 

شب‌ها دعاي سپاسگذاري بخوانيد

وقتي مي‌خواهيد بخوابيد به همه آن چيزهايي که شادتان مي‌کند فکر کنيد. حتي براي اتفاقات کوچکي که آن روز برايتان رخ داده شکرگذار خداوند و افرادي باشيد که مسبب آن بوده‌ اند.

تحقيقات زيادي نشان مي‌دهد که افراد خوشبين بيشتر با ويزيت دکتر، رژيم‌‌هاي پزشکي، رژيم‌ غذايي و ورزش سازگار مي‌شوند. افراد خوش‌بين در صورت نياز  آزمايشات جسمي خود را به‌ موقع انجام مي‌دهند.

 

خوش‌‌بين بودن يعني به فرصت‌هايي که هر روز ممکن است در خود داشته باشيد اميد داشته باشيد.

 

 

فرآوري: عطاريان

بخش خانواده ايراني تبيان


منبع:

سايت مردمان

سايت رشد

 

مطالب مرتبط مجموعه : چقلي
آخرین مطالب سایت