تصويري جديد از خاطرات جنگ

امين حيايي ، افسانه بايگان، حسن پورشيرازي، ستاره اسكندري و ابوالفضل پور‌عرب از جمله بازيگراني هستند كه تا چند ماه ديگر با سريال وضعيت سفيد ساخته حميد نعمت‌الله در قاب تلويزيون ظاهر مي‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصويري جديد از خاطرات جنگ

تصويربرداري وضعيت سفيد پايان يافت


 امين حيايي ، افسانه بايگان، حسن پورشيرازي، ستاره اسكندري و ابوالفضل پور‌عرب از جمله بازيگراني هستند كه تا چند ماه ديگر با سريال وضعيت سفيد ساخته حميد نعمت‌الله در قاب تلويزيون ظاهر مي‌شوند.


هم‌اكنون تصويربرداري اين سريال به پايان رسيده و كار در مرحله تدوين نهايي و انجام جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي قرار دارد. تصويربرداري اين سريال آبان ماه سال 88 در باغي در نزديكي تهران كليد خورد و چند روز پيش در شهرك دفاع مقدس به ايستگاه آخر رسيد.

محمدرضا شفيعي، تهيه‌كننده اين سريال در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم از احتمال پخش سريال پس از ماه مبارك رمضان خبر داد.سريال وضعيت سفيد در 40 قسمت 45 دقيقه‌اي براي گروه فيلم و سريال شبكه 3 سيما توليد شده است.

اولين سريال كارگردان موفق سينما

حميد نعمت‌الله در اين سريال با نگاهي متفاوت به اتفاقات دوران دفاع مقدس مي‌پردازد. اما اين بار دوربين او از جبهه‌هاي جنگ فاصله گرفته و بر ارتباطات ميان چند خانواده شهري متمركز شده است.

اين سريال داستاني را روايت مي‌كند كه هنگام شروع موشك‌باران تهران در زمستان 1366 اعضاي خانواده‌‌اي پرجمعيت كه تقريبا همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند براي دوري از حملات دشمن، ساكن باغ مادرشان در روستايي واقع در حومه تهران مي‌شوند. روستايي وجود دارد كه مدرسه اصلي آن تبديل به محل اسكان بخشي از اهالي جنگ‌زده شده است. استقرار اين خانواده در باغ و همجواري آنها با مردم روستا كه در اوج همدلي به سر مي‌برند، حوادث گوناگوني را براي خانواده رقم مي‌زند كه باعث درك آنها از مشكلات يكديگر و ريشه‌هاي بي‌اهميت اختلافاتشان مي‌شود. آنها طي اين ماجراها درمي‌‌يابند كه استعداد كمك و ياري به يكديگر را دارند و....

نگارش اين فيلمنامه به زمان بعد از ساخت فيلم بوتيك برمي‌گردد. نعمت‌الله همان زمان نوشتن فيلمنامه وضعيت سفيد را با هادي مقدم‌دوست شروع كرد، اما به دلايلي توليد سريال به تاخير افتاد. در اين فاصله نعمت‌الله فيلم‌هايي مانند «بي‌پولي» و تله‌فيلم‌هاي «اي دوست مرا به خاطر آور»، «بيا‌از‌گذشته حرف بزنيم» و «فريدون مهربان است» را كارگرداني كرد. نعمت‌الله از كارگردان‌هاي موفق و كاربلد حوزه سينماست كه حالا تصميم گرفته قالب سريال تلويزيوني را بيازمايد و مخاطبان فراگير جعبه جادو را با خودش همراه سازد.

اين سريال داستاني را روايت مي‌كند كه هنگام شروع موشك‌باران تهران در زمستان 1366 اعضاي خانواده‌‌اي پرجمعيت كه تقريبا همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند براي دوري از حملات دشمن، ساكن باغ مادرشان در روستايي واقع در حومه تهران مي‌شوند.

اين فيلمساز در جشنواره بيست و دوم فيلم فجر با فيلم تحسين شده «بوتيك» همه را غافلگير كرد؛ فيلمي كه اگر به جاي بخش فيلم‌هاي اول در بخش مسابقه جشنواره حضور مي‌يافت،‌ حتما چند سيمرغ را از آن خود مي‌كرد.

او پس از موفقيت چشمگير بوتيك طرفدارانش را 6سال منتظر گذاشت و سرانجام با فيلم «بي‌پولي» به عرصه فيلمسازي بازگشت؛ فيلمي كه به عنوان بهترين فيلم مردمي جشنواره بيست و هفتم انتخاب شد و سيمرغ ارزشمند بازيگري را براي ليلا حاتمي به ارمغان آورد.

خاطرات خوش و ناخوش دوران جنگ

نعمت‌الله چندي پيش در گفت‌وگويش با روزنامه جام‌جم در اين باره توضيح داد كه سريالش به صورت غيرمستقيم به تاثيرات جنگ مي‌پردازد.

او در اين باره گفت: به اعتقاد من، جنگ واقعي در ميان خود انسان‌هاست، به همين دليل در وضعيت سفيد جبهه و خط مقدم به شكلي كه در ساير مجموعه‌ها ديده مي‌شود، در اين سريال ديده نمي‌شود يا بهتر است بگويم كمتر به آن پرداخته شده است؛ اما آدم‌هاي اين سريال براي مخاطبان آشنا هستند. همه آنها خاطرات خوش و ناخوش دوران جنگ را در ذهن دارند.اين كارگردان يكي از دشواري‌هاي كار را بازسازي فضاي شهري 20 سال پيش عنوان كرد و گفت: انجام يك كار تاريخي معاصر كه حدود 20 سال از عمر آن گذشته، بسيار سخت‌تر از ساخت يك اثر متعلق به دوران قاجار يا ميرزا كوچك‌خان جنگلي است؛ چرا كه اغلب فيلم‌ها و سريال‌هاي تاريخي متعلق به دوران قاجار يا قبل‌تر از آن است كه دكور و لباس لازم در شهرك سينمايي موجود است و فقط بنابر سليقه كارگردان، نياز به بازسازي دارد. پيدا كردن لوكيشن هم آسان‌تر است؛ اما ساخت مجموعه‌هايي مثل «وضعيت‌سفيد» دشوار است؛ چراكه متعلق به سال‌هاي نزديك است و مخاطب از نزديك با آن مواجه بوده است.

افسانه بايگان (محترم)، ابوالفضل پورعرب (بيژن)،‌ افسانه چهره‌آزاد (سيما)، اميرحسين رستمي (فراز)، ليندا كياني (منيره)، پوراندخت مهيمن (افتخار)، امين حيايي (پسر‌همسايه) و سيدجواد هاشمي (احمد) از جمله بازيگران اين سريال پرشخصيت هستند.

ديگر عواملي كه در سريال وضعيت سفيد با نعمت‌الله همكاري داشته‌اند عبارتند از:

هادي مقدم‌دوست (نويسنده)، عليرضا رنجبران (تصويربردار)، عبدالرضا نيك‌پور (دستيار اول كارگردان)، ميترا احمدي (مدير توليد و برنامه‌ريز)، فرشيد احمدي (صدابردار)، محمدرضا شجاعي (طراح صحنه و لباس)، اعظم بيات (چهره‌پرداز)، امير اميري (مدير روابط عمومي) و اميرحسين شجاعي (عكاس).

بخش سينما و تلويزيون تبيان


منبع:جام جم / احسان رحيم‌زاده

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت