سبک الماس خبري چيست؟

سبک الماس خبري (news diamond) دارد جاي سبک خبرنويسي هرم وارونه (inverted pyramid) را در خبرنويسي آنلاين مي‌گيرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبک الماس خبري چيست؟ 


سبک الماس خبري (news diamond) دارد جاي سبک خبرنويسي هرم وارونه (inverted pyramid) را در خبرنويسي آنلاين مي‌گيرد.


سبک الماس خبري (news diamond) دارد جاي سبک خبرنويسي هرم وارونه (inverted pyramid) را در خبرنويسي آنلاين مي‌گيرد. دکتر يونس شکرخواه در مقاله‌اي عنوان كرده كه سبک خبرنويسي الماس خبري با دو خصيصه وب کاملا سازگار است: سرعت و عمق؛ فرايند نوشتن در اتاق‌هاي خبري بر پايه اين دو قدرت بازنگري خواهند شد.

پاول برادشاو مي‌گويد رسانه‌هاي نوين از يک سو اجازه نشر سريع‌تر خبرها را مي‌دهند (تلويزيون و راديو، بعد موبايل و اي‌ميل و حالا موبلاگ‌ها يا همان وبلاگ‌هاي موبايل پايه) و از سوي ديگر وب؛ رسانه‌اي کامل براي روزنامه‌نگاري است که بطور بالقوه عميق‌تر و گسترده‌تر از شاهان سابق محتوا و تحليل؛ يعني روزنامه‌ها و مجلات است.

بنابراين او فرايند جديد نوشتن در دنياي آنلاين را با تاکيد بر دو عنصر سرعت و عمق اين چنين به تصوير مي‌کشد:

هشدار (Alert): همين که خبر به وقوع مي‌پيوندد، روزنامه‌نگار يک هشدار براي دبير مي‌فرستد. مشترکان موبايلي و اي‌ميلي اخبار يا آن‌هايي که از خبرخوان‌ها استفاده مي‌کنند؛ به سرعت در جريان خبر قرار مي‌گيرند. اين روند هشدار در عين حال با انتساب مالکيت خبر به اعلام کننده اوليه آن همراه است.

نسخه اوليه (Draft): گام دوم به يک پست وبلاگي بيش‌تر شبيه است تا به يک مطلب چاپي يا راديو و تلويزيوني. نسخه اوليه در حمايت از هشداري که داده شده است مثل گزارش‌هاي خبرگزاري‌ها به ارائه نام‌ها، مکان‌ها، جزئيات و منابع مي‌پردازد و هرچه جزئيات بيش‌تري به دست مي‌آيد؛ آپديت مي‌شود. نقش مهم نسخه اوليه اين است که خوانندگان هشدار را به سايت بکشاند؛ اما در عين‌حال به اطلاع‌رساني در فضاي وبلاگ‌ها هم ادامه مي‌دهد.

همين که خبر به وقوع مي‌پيوندد، روزنامه‌نگار يک هشدار براي دبير مي‌فرستد. مشترکان موبايلي و اي‌ميلي اخبار يا آن‌هايي که از خبرخوان‌ها استفاده مي‌کنند؛ به سرعت در جريان خبر قرار مي‌گيرند. اين روند هشدار در عين حال با انتساب مالکيت خبر به اعلام کننده اوليه آن همراه است.

مطلب / بسته (Article / Package): اين مرحله در واقع بين سرعت و عمق قرار دارد، تقريبا حال و هواي يک مطلب کلاسيک روزنامه‌اي را دارد و شبيه مطالب 3 دقيقه‌اي راديو و تلويزيون است (مي‌بينيد که روزنامه‌نگاري آنلاين کماکان نمي‌تواند خودش را از دست بسته‌هاي سنتي خبري نجات دهد). قضاوت در اين‌ باره که آيا چنين مطلبي در ابديت اينترنت اصلا از اهميت برخوردار است يا نه؛ نکته‌اي مهم است.

بافت (Context): مطلب آنلاين مي‌شود و با توجه به بافت [يا همان فضاي حاکم بر خبر] توسط تعداد فراواني از لينک چه لينک‌هاي داخلي و چه لينک‌هاي خارجي آپديت مي‌شود. در اين مرحله منبع خبر به يک پورتال منبع تبديل مي‌شود.

تحليل / بازتاب (Analysis / Reflection): بعد از خبر نوبت تحليل مي‌رسد. در فضاي آنلاين؛ اين امر به اين معناست که هر واکنشي در هر کجاي فضاي بلاگ‌ها رخ مي‌دهد؛ جمع آوري شود - به ويژه از طريق وبلاگ‌ها و فروم‌هاي خودتان و منابع مطلع و کساني‌ که خبر به آن‌ها مربوط بوده است - افرادي که خبر را پوشش مي‌دهند ممکن است تجارب خودشان را در وبلاگ‌هايشان منتشر کنند. پادکست‌ها هم در اينجا جزو منابعي به شمار مي‌آيند که در اين موارد بحث به پا مي‌کنند.

حالت تعاملي (Interactivity):

اين مرحله ممکن است به منابع فراواني نياز داشته باشد؛ اما مي‌تواند در عين حال کاربر را هم درگير موضوع کند و به گونه‌اي اطلاع‌رساني کند که ساير رسانه‌ها قادر به آن نيستند. يک فروم يا فلش اينتراکتيو (Flash interactive) و يا يک ويکي (wiki) مي‌تواند "دنباله بلندي " بسازد که کاربران را تا مدت‌ها پس از توليد خبر به دنبال خود بکشاند.

شخصي‌سازي (Customization): اين حالت در واقع اتوماتيک سازي از سوي روزنامه‌هاست. يعني ارائه سرويس‌هاي پايه‌اي مشترکان؛ مثل آپديت اي‌ميلي و مبتني بر آر اس اس.

اتکا به نيازهاي اجتماعي (انطباق با علائق جديد ساير خوانندگاني که خبر را خوانده‌اند) و روزنامه‌نگاري مبتني بر ديتابيس (database-driven journalism) – که در آن بسياري از موارد بر حسب متا تگ‌ها همگرا مي‌شوند و يا مواردي که ديتابيس مي‌تواند در اختيار محيط ارتباطي کاربر قرار دهد - مطرح است.

و بالاخره اينکه به فرهنگي هم نياز هست که به تحقق چنين امکاناتي باور داشته باشد.

پاول برادشاو مي‌گويد الماس خبري مي‌کوشد تا تغيير يک محصول قرن نوزدهمي (خبر) به يک محصول قرن بيست و يکمي را به تصوير بکشد: روزنامه‌نگاري مدام گوينده (iterative journalism) در رسانه‌هاي نوين؛ اينکه خبر تا ابد "ناتمام" است.

بخش ارتباطات تبيان


منبع: ايسنا

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت