3 سال انتظار برای اکران اولین فیلم!

فیلم سینمایی «پوسته» که نخستین ساخته سینمایی مصطفی آل احمد محسوب می شود پس از 3 سال، همچنان در انتظار اکران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

3 سال انتظار براي اکران اولين فيلم!


فيلم سينمايي «پوسته» که نخستين ساخته سينمايي مصطفي آل احمد محسوب مي شود پس از 3 سال، همچنان در انتظار اکران است.


كارگردان فيلم سينمايي «پوسته» با عدم اكران اين فيلم پس از 3 سال گفت: همه مي‌دانند که اين فيلم‌ها با چه مشقتي توليد مي‌شوند و پس از گذشت زمان زياد با سرمايه‌اي كه براي فيلم گذاشته شده چه بر سر تهيه‌کننده و سرمايه‌گذار آن مي‌آيد.  مصطفي آل‌احمد در اين باره ادامه داد: وقتي نزديک به سه سال از ساخت يک فيلم سينمايي که فيلم اول کارگردان آن محسوب مي‌شود مي گذرد و آن فيلم به نمايش در نمي‌آيد حتما مشكلي وجود دارد، در حالي كه من همه موارد قانوني براي ساخت و نمايش اين فيلم را انجام داده‌ام.  وي يادآور شد: من سه سال قبل با سرسختي پروانه ساخت گرفتم، سرمايه شخصي گذاشتم و بعد شوراي پروانه نمايش قبلي ليست بلند بالايي از اصلاحات را خواستار شدند. حتي سکانس پاياني فيلم دوباره و با نظر مديرکل وقت اداره ارزشيابي و نظارت و مديرعامل وقت سينماي تجربي مجددا فيلم برداري شد. موارد اصلاحي شوراي پروانه نمايش نيز تا آن جا که مقدور بود انجام گرديد و سرانجام پروانه مالکيت آن در سال 88 صادر شد، اما متاسفانه پخش‌کننده آن (که نزديك به يک‌سال از قرارداد پخش آن مي‌گذرد) همواره مي‌گويد ارشاد همکاري لازم براي اکران اين فيلم را نمي‌كند.

واگذاري اکران فيلم فرهنگي به بخش خصوصي!؟

آل‌احمد با انتقاد از شرايط اكران فيلم‌هاي فرهنگي اظهار كرد: من با مدير کل اداره ارزشيابي و نظارت صحبت كردم و ايشان از عدم دخالت اداره نظارت در اکران سخن مي‌گويند و اعلام مي‌كنند كه اين موضوع را به بخش خصوصي واگذار کرده‌اند؛ درحالي كه همه بر تاثير تمهيدات دستگاه سينمايي کشور در حوزه اکران واقفند.

«پوسته» با بازي حميد فرخ نژاد، درباره يك زنداني محكوم به مرگ است كه پس از اثبات بي‌گناهي‌اش آزاد مي‌شود و بلافاصله در شرايطي قرار مي‌گيرد كه شواهد مي‌تواند او را يك بار ديگر روانه زندان كند.

چگونه است مسئولاني که براي همه جزييات توليد و اکران آيين‌نامه و در همه امور سينمايي دخالت دارد ناگهان موضوع اکران آن هم به ويژه اکران فيلم‌هاي فرهنگي را به بخش خصوصي واگذار مي‌کند؟ كارگردان «پوسته» با بيان اينكه «منتظرم ببينم چه بر سر فيلمم مي‌آيد» گفت: در ابتداي سال گذشته براي اكران فيلمم با معاونت سينمايي هم صحبت کردم که ايشان از راهکاري جدي براي اکران اينگونه فيلم‌ها و اساسا موضوع اکران سخن گفتند. از آن زمان منتظرم ببينم که چه بر سر فيلمي که ساختم و سرمايه مالي و نيروي انساني به کار رفته در اين فيلم خواهد آمد. آيا شوراي عالي سينما مي‌تواند مشکل فيلم‌هايي از اين دست را حل کند؟ آل‌احمد در ادامه اين گفت‌وگو در پاسخ به اين سوال كه «آيا مركز گسترش سينماي مستند و تجربي براي رفع مشكل نمايش اين فيلم كاري كرده است؟» عنوان كرد: مرکز سينماي مستند و تجربي هم همين موانعي كه گفتم را براي اکران فيلم‌هايي که توليد کرده است پيش رو دارد.

 تنها تفاوت اساسي كه وجود دارد اين است كه سرمايه هر ده فيلمي که در سينماي تجربي توليد مي‌شود برابر با سرمايه‌اي است که در بخش‌هاي ديگر دولتي براي فيلم‌هاي سفارشي صرف مي‌شود. از اين رو به لحاظ آن که سرمايه هزينه شده براي بعضي فيلم‌ها اندک و دولتي است؛ کمتر به فکر اکران و فروش فيلم‌هايشان هستند. چنين وضعيتي در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، شهرداري و ساير نهاد‌هاي دولتي ديگر نيز به چشم مي خورد که به حق دور از تفکر اقتصادي و فرهنگي است.

فيلمسازي با وسواس و به آهستگي

اين كارگردان و مستندساز در پاسخ به اين سوال كه آيا قصد نداريد پروژه ديگري را آغاز كنيد، بيان كرد: البته که قصد دارم. به هر حال من بيش از بيست سال سابقه فعاليت سينمايي دارم و همواره نيت و قصدم بر کار کردن بوده است. من به آهستگي و با وسواس زياد، موضوعي را جلوي دوربين مي‌برم و زمينه فعاليت براي امثال من زياد نيست. اگرچه ترجيح من آن بود تا فيلم بلند داستاني دومم را بسازم که فيلم‌نامه آن را نيز آماده کرده‌ام اما در حال حاضر به تازگي مستندي را درباره ادبيات ايران در دست ساخت دارم.  «پوسته» با بازي حميد فرخ نژاد، الناز شاکردوست، مريم کاوياني، حميدرضا فلاحي، امير غفارمنش، حسن مؤذني درباره يك زنداني محكوم به مرگ است كه پس از اثبات بي‌گناهي‌اش آزاد مي‌شود و بلافاصله در شرايطي قرار مي‌گيرد كه شواهد مي‌تواند او را يك بار ديگر روانه زندان كند.

بخش سينما و تلويزيون تبيان


منبع: خبرگزاري ايسنا

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت