همایش روز ملی عطار

اخبار روز جهان فرهنگ و ادب: همایش روز ملی عطار برگزار می شود، برپایی همایش شاعران ایران و جهان به نیمه دوم امسال موکول شد، نامزدهای جایزه‌ی بین المللی بوکر معرفی شدند، حک تصویر شخصیت‌های ادبی و فرهنگی سوئد بر روی اسکناس‌.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همايش روز ملي عطار

اخبار ادبي فرهنگي


اخبار روز جهان فرهنگ و ادب: همايش روز ملي عطار برگزار مي شود، برپايي همايش شاعران ايران و جهان به نيمه دوم امسال موکول شد، نامزدهاي جايزه‌ي بين المللي بوکر معرفي شدند، حک تصوير شخصيت‌هاي ادبي و فرهنگي سوئد بر روي اسکناس‌، جشنواره خنده به مناسبت زادروز تولد گوگول.


همايش روز ملي عطار برگزار مي شود

همايش روز ملي عطار نيشابوري 24 و 25 فروردين ماه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و انديشمندان و عطارشناسان در نيشابور و ديگر کشورهاي جهان برگزار مي‌شود.

محمد مهدي مژدي دبير اجرايي همايش بزرگداشت روز ملي عطار نيشابوري با اعلام اين مطلب گفت: همايش سال روز ملي عطار نيشابوري 24 و 25 فروردين ماه با حضور دکتر سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دکتر محمود صلاحي استاندار خراسان رضوي و عطارشناسان و انديشمندان در نيشابور برگزار خواهد شد.

در ديگر کشورهاي جهان نيز آيين و مراسم ويژه بزرگداشت عطار نيشابوري اين شاعر و عارف شهير ايران برگزار خواهد شد.

با برنامه ريزي به عمل آمده امسال با برپايي همايش علمي و پژوهشي به ابعاد محققانه اين شاعر و عارف پرداخته مي‌شد.

ويژه برنامه‌هاي امسال 24 فروردين با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و استاندار خراسان رضوي شخصيت‌ها و عطارشناسان و انديشمندان در مقبره اين شاعر و عارف نامي و گلباران مقبره عطار نيشابوري همراه با اجراي مراسمي خاص انجام خواهد شد.

سپس حاضرين در فرهنگسراي سيمرغ نيشابور حاضر شده و در مراسم افتتاحيه آيين روز ملي عطار نيشابوري که همراه با سخنان دکتر سيد محمد حسيني و استاندار خراسان رضوي، رونمايي از سرود ويژه نيشابور و شعرخواني چند تن از شاعران است، شرکت خواهند کرد.

روز 25 فروردين ساعت 5/7 صبح با صدا درآمدن "زنگ عرفان" در دبيرستان عطار نيشابور و تمامي مدارس، همايش علمي و پژوهشي روز عطار در محل فرهنگسراي سيمرغ با حضور استاداني همچون دکتر محمد تقوي، دکتر حسن ذوالفقاري، دکتر محمد يوسف نيري، دکتر رضا اشراف زاده و دکتر ويدا احمدي برگزار مي‌شود. در ادامه ويژه برنامه‌اي در شهر کدکن زادگاه عطار نيشابوري برگزار خواهد شد.

وي در پايان تصريح کرد: در حاشيه برگزاري بزرگداشت روز ملي عطار نيشابوري از بزرگترين نشانه سيمرغ جهان که توسط رضا و ميثم هادياني هنرمندان مجسمه ساز کشور و با اهتمام شهرداري و شوراي اسلامي نيشابور ساخته شده در بوستان سيمرغ جنب فرهنگسراي سيمرغ رونمايي مي‌شود.

روز 25 فروردين ساعت 5/7 صبح با صدا درآمدن "زنگ عرفان" در دبيرستان عطار نيشابور و تمامي مدارس، همايش علمي و پژوهشي روز عطار در محل فرهنگسراي سيمرغ با حضور استاداني همچون دکتر محمد تقوي، دکتر حسن ذوالفقاري، دکتر محمد يوسف نيري، دکتر رضا اشراف زاده و دکتر ويدا احمدي برگزار مي‌شود.

قائم مقام وزير ارشاد: برپايي همايش شاعران ايران و جهان به نيمه دوم امسال موکول شد

"يحيي طالبيان"، در مورد برگزاري همايش بين المللي شاعران ايران و جهان- اواخر فرودين ماه-، افزود‌: اين رويداد به دليل فاصله کم آن با جشنواره بين المللي شعر فجر، به لحاظ داشتن زمان براي فراهم آوردن تدارکات و منابع مالي به نيمه دوم مهرماه امسال موکول شده است .

نخستين همايش شاعران ايران و جهان 25 فروردين ماه سال گذشته در شهرهاي تهران ، اصفهان و شيراز برگزار شد.

قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد‌: در جشنواره شعر فجر 20 ميهمان از کشورهاي خارجي داشتيم ، تلاش داريم با فراغت فکر بهترين شاعران را براي حضور در دومين همايش شاعران ايران و جهان انتخاب کنيم .

طالبيان، مکان برگزاري اين برنامه را براي انسجام امور تهران اعلام کرد و گفت: زمان زيادي تا برگزاري داريم بنابراين به راحتي مي توان برنامه هاي خوبي براي همايش در نظر گرفت .

وي در مورد رويکرد اين حوزه براي تحقق بيانات رهبري در مورد سال 'جهاد اقتصادي ' نيز گفت‌: گرايش عمومي در برگزاري همايش ها و جشنواره ها مصرف بهينه بودجه است ، سعي داريم برنامه ها را به تناسب ميران بودجه برگزار کنيم .

طالبيان با تاکيد بر اينکه در برنامه ها نيازمند انسجام و مديريت درست و هوشمندانه هستيم گفت : وقتي انسجام ميان برنامه هاي استاني و مرکز وجود داشته باشد، بودجه ها نيز متناسب با آن صرف خواهد شد و در مواردي با صرفه جويي روبه رو مي شويم.

قائم مقام وزير ارشاد در امور شعر و ادب از برپايي همايش هاي استاني ، تقدير از بزرگان حوزه شعر ، جلسات شعر خواني و نقد و بررسي آثار به عنوان برنامه هاي اين حوزه در سال 90 ياد کرد.

 

اعلام اسامي نامزدهاي نهايي جايزه بوکر 

نامزدهاي جايزه‌ي بين المللي بوکر معرفي شدند. فهرست 13 عنواني نامزدهاي جايزه 98 هزار دلاري بوکر اعلام شد.

در اين فهرست نام دو نويسنده‌ي چيني - «سو تونگ» برنده بوکر آسيا در سال 2009 و «وانگ آني» - به چشم مي‌خورد. همچنين «روهينتون ميستري» نويسنده هندي - کانادايي، هم جزو منتخبين راه‌يافته به مرحله‌ي نهايي بوکر بين المللي است. «ميستري» تاکنون سه‌بار نامزد جايزه بوکر و برنده‌ي جوايز ادبي معتبري چون جايزه کشورهاي مشترک‌المنافع، جايزه گيلر و گاورنر جنرال شده است.

اين جايزه بين المللي هر دو سال يکبار دستاوردهاي ادبي نويسندگاني از سراسر کشور در حوزه ادبيات داستاني را مورد بررسي قرار مي‌دهد و آثار نوشته يا ترجمه شده به زبان انگليسي نويسندگان منتخب را در نظر مي‌گيرد.

برندگان قبلي جايزه بوکر، «اسماعيل کاداره» شاعر و نويسنده آلبانيايي، «چينوا آچب» شاعر، رمان نويس و مقاله نويس اهل نيجريه و «آليس مونرو» نويسنده داستان کوتاه کانادايي بودند.

به نوشته‌ي وال‌استريت ژورنال، فهرست کامل اسامي نامزدهاي اين جايزه از قرار زير است: «خوآن گويتيسولو» از اسپانيا، «جيمز کلمن»،‌«جان لوکر»،‌ «فيليپ پولمن» از انگليس، «امين مالوف» از لبنان، «سو تونگ» و «دانگ آني» از چين، «فيليپ راث»، «آن تايلر» و «ماريلين رابينسون» از آمريکا، «هيتون ميستري» هندي - کانادايي، «ديويد مالوف» استراليايي و«داسيا مارايني» از ايتاليا.

جايزه ادبي «من بوکر» که به نام جايزه بوکر هم شناخته مي‌شود، يکي از مهم‌ترين جوايز ادبي دنيا است که هر سال به بهترين رمان جديد انگليسي‌زبان و يا ترجمه شده به اين زبان تعلق مي‌گيرد.

جايزه‌ي بوکر بين‌المللي براي اولين بار در سال 2005 معرفي شد. نسخه‌ي روسي اين جايزه با نام جايزه بوکر روسي در سال 1992 آغاز شد.

 

حک تصوير شخصيت‌هاي ادبي و فرهنگي سوئد بر روي اسکناس‌

به نقل از بلومبرگ، بانک مرکزي استکهلم بانک مرکزي سوئد خبر از چاپ اسکناس‌هاي جديد با طراحي جديد و تصوير شخصيت‌هاي ادبي و فرهنگي سوئد داد.

در ميان اين شخصيت‌ها که قرار است تصاويرشان به روي اسکانس‌ها حک شود مي‌توان به «آستريد ليندگرن» نويسنده سرشناس سوئدي که سالها به نگارش آثار ادبي در حوزه کودک و نوجوان پرداخته، اشاره کرد. اين نويسنده که در سال 2002 چشم از جهان فرو بست يکي از معروف‌ترين نويسندگان جهان است که رمان «پي پي جوراب بلنده» از جمله معروف‌ترين و پرفروش‌ترين اثر ادبي وي محسوب مي‌شود.

به گزارش بانک ملي سوئد علاوه بر تصوير اين نويسنده تصوير يکي از خوانندگان و ترانه‌سراهاي سوئد به نام «اوررت تائوب» نيز قرار است به روي اسکانس‌هاي جديد منتشر شود. «گرتا گاريو» هنرپيشه و «اينگمار برگمن» هنرمند و کارگردان صاحب‌نام سوئدي و «بريجيت نيلسون» خواننده اپرا نيز از جمله ديگر شخصيت‌هاي فرهنگي هستند که تصاويرشان به روي اسکانس‌هاي جديد ديده خواهد شد.

نماينده شوراي هماهنگي بانک مرکزي سوئد اعلام کرد در انتخاب شخصيت‌هاي فرهنگي، ادبي و هنري سوئد مطالعه‌هاي وسيعي صورت گرفته و شخصيت‌هاي فرهنگي و فرهيخته‌اي توسط اين مرکز انتخاب شدند که در دهه‌هاي گذشته تاثيرات بسيار عميقي در حوزه فرهنگ و ادب سوئد داشته‌اند.

اين شورا اعلام کرد که به منظور تعادل و تساوي شخصيت‌هاي فرهنگي به لحاظ جنسيت نيز دقت زيادي صورت گرفته اما در مواردي امکان ايجاد تعادل و توازن در اين مورد سخت و دشوار بوده و اين مسئله تحقق نيافته است.

به گفته بانک مرکزي سوئد اسکناس‌هاي جديد ظرف دو سه سال آينده وارد بازار سوئد مي‌شود.

 

جشنواره خنده به مناسبت زادروز تولد گوگول

شهر سن پترزبورگ روسيه به مناسبت روز تولد نيکلاي گوگول، نويسنده شهير روسي ميزبان يک نشست ادبي شد.

اين نشست که «جشنواره خنده» عنوان داشت به مناسبت روز تولد نيکلاي گوگول (1809-1852) که با قلم نيرومندش امپراتوري روسيه تزاري را به گريه و مردم روسيه پهناور را به خنده آورده بود، برپا شد.

اين جشنواره از کنار مجسمه گوگول در شهر سن‌پترزبورگ و با خوشامدگويي سرگي مگيتسکو هنرمند مردمي روسيه شروع شد. سپس حضار پياده راهي خيابان درياي کوچک، شماره 16 شدند که نيکلاي گوگول مدتي آنجا به سر برده بود.

در روز تولد گوگول اتوبوس‌هاي ويژه به طور رايگان علاقه‌مندان آثار اين نويسنده را به هر مکان و محلي که به نوعي مربوط به زندگي اين نويسنده بود مثل پارک، موزه، خيابان ... بردند. به اين مناسبت  گروه‌هاي هنري شهر سن‌پترزبورگ و استان پولتاواي اوکراين نيز در باغ آلکساندر به هنرنمايي پرداختند.

اين جشنواره به ابتکار کنسولگري اوکراين در روسيه، شهرداري سن‌پترزبورگ و انجمن اوکرايني‌هاي مقيم روسيه برگزار شد. در چند روز آينده برنامه‌هاي ويژه هنري در موزه مردم‌شناسي اين شهر ادامه خواهد داشت.

نيکلاي گوگول نويسنده طنز نويس، درام نويس و منتقد بزرگ روسي بود که مشکلات روزگار و نقص و کمبود حاکمان را در قالب طنز در آثاري چون «نفوس مرده»، «بازرس»، «شب‌ها کنار دهکده ديکانکا»، «داستان نبرد ايوان ايوانويچ با ايوان نيکوفورويچ»، «دماغ»، «شنل» و .. منعکس کرده است. او متولد اول آوريل 1809 است.

 

فرآوري: مهسا رضايي

بخش ادبيات تبيان


منابع: خبرگزاري مهر، خبرگزاري جمهوري اسلامي،  خبرگزاري دانشجويان ايران، خبرگزاري فارس، خبرگزاري کتاب ايران

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت