آخرین پرواز شاتل ناسا ( گزارش لحظه به لحظه)

شاتل دیسکاوری کهنه کارترین فضاپیما از میان سه فضاپیمای باقی مانده آژانس فضایی آمریکا است که پس از آخرین ماموریت خوذ بازنشسته شد. دو ماموریت باقی مانده در برنامه شاتلهای ناسا به آتلانتیس و اندیور تعلق دارند و پس از.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرين پرواز شاتل ناسا ( گزارش لحظه به لحظه)

شاتل ديسکاوري کهنه کارترين فضاپيما از ميان سه فضاپيماي باقي مانده آژانس فضايي آمريکا است که پس از آخرين ماموريت خوذ بازنشسته شد. دو ماموريت باقي مانده در برنامه شاتلهاي ناسا به آتلانتيس و انديور تعلق دارند و پس از آن پرونده شاتل ها براي هميشه به پايان خواهد رسيد. از مهمترين دستاوردهاي ديسکاوري مي توان به حمل تلسکوپ فضايي هابل، حمل اولين فضانورد روسي در يک فضاپيماي آمريکايي، بازگرداندن فضانورد مرکوري، "جان گلن" به مدار زمين و جان بخشيدن به پروازهاي فضايي شاتلها پس از دو فاجعه چلنجر و کلمبيا اشاره کرد. آنچه در ادامه مي خوانيد شامل گزارشي از تمام اتفاقات رخ داده در طول اين ماموريت است.

 

وداع با زمين  5/12/89

درست پيش از آغاز پرتاب خداحافظي ديسکاوري، يکي از رايانه هاي پايگاه هوايي کيپ کاناورال دچار اختلال شد و اين اختلال منجر به تاخير سه دقيقه اي پرتاب ديسکاوري شد. اما سرانجام شاتل فضايي ديسکاوري با پرتابي قدرتمند و سرعتي که در هشت و نيم دقيقه به 28 هزار و 968 بر ساعت رسيد، سفر خود را براي آخرين ملاقات با ايستگاه فضايي بين المللي آغاز کرد. مدتي پس از پرتاب، "روبونات 2" اولين فضانورد روباتيکي که قدم به فضا گذاشته است پيامي را ارسال کرد: ما حالا 106 کيلومتر فاصله گرفته ايم! 

ديسکاوري پس از گذشت 15 دقيقه از زمان پرتاب به مدار رسيد.

 

ديسکاوري به ايستگاه رسيد  7/12/89

اين شاتل فضايي در پي آغاز آخرين ماموريت فضايي خود به مدار زمين، به منظور انتقال مقاديري از تجهيزات و ابزار يدکي و اولين فضانورد انسان نماي روباتيک به ايستگاه بين المللي فضايي در ايستگاه کناره گرفت. اين آخرين باري خواهد بود که شاتل ديسکاوري به ايستگاه بين المللي فضايي متصل خواهد شد و پس از اين ماموريت اين دو بايد براي هميشه با يکديگر خداحافظي کنند. ديسکاوري تا کنون 31 بار به ايستگاه فضايي سفر کرده است .

توجه بيشتر از حد معمول به روند پرتاب، کناره گرفتن و در ادامه راهپيمايي هاي فضايي که در اين آخرين ماموريت ديسکاوري از سوي مرکز کنترل زميني و ساکنان ايستگاه صورت گرفته و مي گيرد بيانگر اين نکته است که اعضاي مرکز کنترل زميني و ساکنان ايستگاه و شاتل همگي در تلاشند آخرين ماموريت ديسکاوري را به ماموريتي به ياد ماندني تبديل کنند.

 

پايان اولين راهپيمايي فضايي فضانوردان ديسکاوري ، 10/12/89

"استيو بوون" و "آلوين درو" با سپري کردن 6 ساعت و 30 دقيقه در خارج از ايستگاه فضايي، سکوي مورد نياز براي نصب کردن اتاق جديد و تانک خنک کننده از کار افتاده اي را براي جابه جايي آماده کردند. "بوون" فضانوردي است که به واسطه آسيب ديدگي "تيم کوپرا" جايگزين وي شده و شانس حضور در اين راهپيمايي فضايي را به دست آورده است. اين دويست و چهل و سومين راهپيمايي فضايي بود که توسط فضانوردان آمريکايي صورت گرفت. اين دو فضانورد راهپيمايي خود را با اجراي درخواست ژاپني ها براي نمونه برداري از خلاء فضا درون يک مخزن فلزي به پايان رساندند. اين مخزن که توسط فضانوردان زيادي امضا شده است پس از بازگشت به زمين به نمايش عمومي درخواهد آمد.

 

انتظار براي رونمايي اولين فضانورد روباتيک شبه انساني جهان ، 15/12/89

فضانورداني که در حال حاضر در ايستگاه به سر مي برند مي خواهند هرچه زودتر روبونات 2 را از درون بسته بندي اش خارج کنند. مقامات ناسا در نظر داشتند پس از چند ماه اين روبات را از بسته بندي اش خارج کنند اما از آنجايي که دو روز به مدت ماموريت ديسکاوري افزوده شده است، سرنشينان شاتل مي توانند در باز کردن بسته بندي اين روبات و نصب آن کمک کنند. با اين همه اعلام شده است تضميني وجود ندارد که بتوان روبونات 2 را پيش از بازگشت ديسکاوري از بسته بندي خارج کرد. بررسي عملکرد اين روبات در شرايط بي وزني بسيار ارزشمند است و  بهتر است اين تجربيات داخل ايستگاه فضايي و پيش از استفاده از روبات در راهپيمايي هاي فضايي يا ماموريتهاي آينده به سوي سياره هاي دور افتاده به دست بيايد.

 

برگزاري مراسم خداحافظي ديسکاوري در فضا ، 16/12/89

فضانوردان شاتل ديسکاوري پس از حضور در مراسم خداحافظي ديسکاوري، با بستن درهاي دريچه ميان ايستگاه فضايي بين المللي و شاتل، آخرين تماسهاي ديسکاوري با ايستگاه را براي هميشه قطع کرده و ديسکاوري براي هميشه به زمين باز خواهد گشت.

مرکز کنترل پرواز مدت ماموريت شاتل را دو روز افزايش داد و به اين شکل فضانوردان فرصت کافي پيدا کردند تا اتاقک انباري که به ايستگاه حمل کرده بودند را تخليه کرده و ابزار درون آن را به ايستگاه انتقال دهند. پيش از خداحافظي شاتل با ايستگاه، فضانوردان ساکن ايستگاه به همراه سرنشينان ديسکاوري مراسم خداحافظي ويژه اي را براي شاتل بازنشسته ناسا برگزار کردند.  "اسکات کلي" فرمانده ايستگاه فضايي در اين مراسم به نمايندگي از نيروهاي ساکن در ايستگاه درباره شاتل ديسکاوري گفت: دلمان براي ديسکاوري تنگ خواهد شد، اين شاتل فضاپيماي بسيار عالي بود و بيشتر از ديگر شاتلهاي فضايي و به خوبي از ايستگاه فضايي پشتيباني کرده است، براي ديسکاوري سفري بي خطر را آرزو مي کنيم.

 

آخرين فرود موفقيت آميز ، 18/12/89

شاتل فضايي ديسکاوري توانست در نهايت ايمني و سلامت باند فرود پايگاه فضايي کندي را لمس کرده و با اين فرود به عمر 27 ساله خدمت خود در انجام ماموريتهاي فضايي پايان داد. پس از اين فرود مسير حرکت ديسکاوري طي آخرين فرودش نشانه گذاري خواهد شد تا جايي که در نهايت ماموريتهاي ديسکاوري متشکل از 39 پرواز فضايي به پايان رسيده است، براي هميشه مشخص شود. مقصد بعدي ديسکاوري بازنشستگي از خدمت و اقامت در موزه اي در موسسه اسميتسونيان خواهد بود تا علاقمندان بتوانند آن را از نزديک مشاهده کنند.

 

فرآوري: م.ح.اربابي فر

بخش دانش و زندگي


منبع:

اخبار به نقل از مهر

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت