ورود آقایان ممنوع ؛ یک کمدی مفرح و جذاب

فیلم تازه رامبد جوان، یک کمدی مفرح و سرگرم‌کننده است که داستان کلیشه‌ای و تکراری‌اش را درست تعریف می‌کند، طوری که تماشاگر تا انتها پلک نمی‌زند و منتظر است عاقبت شیرین‌کاری‌های بچه‌های المپیادی مدرسه خانم دارابی را ببیند، بخش عمده‌ای از جذابیت فیلم به روای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"ورود آقايان ممنوع" ؛ يک کمدي مفرح و جذاب

نگاهي به يک فيلم


فيلم سينمايي "ورود آقايان ممنوع" به کارگرداني رامبد جوان يک کمدي جذاب، مفرح و هوشمندانه است.


مي‌توان از همين حالا پيش‌بيني کرد که دوستان نوشته‌هاي پيمان قاسم‌خاني تمام جذابيت فيلم سينمايي "ورود آقايان ممنوع" را پاي اين فيلمنامه‌نويس و فيلمنامه بگذارند و رشد توانايي‌هاي رامبد جوان را در کارگرداني ناديده بگيرند، اما مي‌توان گفت "ورود آقايان ممنوع" همان اندازه که فيلم فيلمنامه است، فيلم اجرا و کارگرداني است.

فيلم تازه رامبد جوان، يک کمدي مفرح و سرگرم‌کننده است که داستان کليشه‌اي و تکراري‌اش را درست تعريف مي‌کند، طوري که تماشاگر تا انتها پلک نمي‌زند و منتظر است عاقبت شيرين‌کاري‌هاي بچه‌هاي المپيادي مدرسه خانم دارابي را ببيند، بخش عمده‌اي از جذابيت فيلم به روايت آن است، پيمان قاسم‌خاني استاد استفاده از داستان‌هاي آشنا و بازي با کليشه‌ها است. از همان زمان که بچه‌ها درباره طراحي يک توطئه براي خانم دارابي حرف مي‌زنند و يک کات داريم به نماي بسته پاهاي يک مرد که بعد مي‌فهميم جبلي است، مي‌توان حدس زد يک ماجراي عاشقانه پرسوء تفاهم در راه است.

رامبد جوان در بازيگري سبکي دارد پرتحرک و گرم، در فيلم‌هاي قبلي بازي‌ها متاثر از بازي او و سليقه‌اش درباره کمدي بود، اما در "ورود آقايان ممنوع" بازي‌ها طراوت و تازگي دارد، شبيه به نوع بازي رامبد جوان نيست و در بستر فيلم به درستي جاي گرفته است، بازي‌ها بدون اغراق و تصنع است

قاسم‌خاني مي‌داند چطور اين داستان بارها روايت شده را با چاشني جزئيات بامزه‌اي همراه کند که تماشاگر مرعوب فيلم شود، فيلم پر است از اين جزئيات شيرين مثل جايي که بچه‌ها از تغيير چهره خانم دارابي (ويشکا آسايش) حرف مي‌زنند و خانم آغاسي (بهاره رهنما) گوشه‌اي از حسادت‌هاي معمول زنانه را به خوبي نشان مي‌دهد! شخصيت آقاي دکتر (ماني حقيقي) هم از آن تيپ‌هاي محبوب سينمايي است که چقدر خوب ايراني شده و با توجه به محدوديت‌هاي سينماي ايران، واقعيت اين نوع مردها را نشان مي‌دهد.

"ورود آقايان ممنوع" در بخش کارگرداني امتيازهاي متن را کامل مي‌کند، جذابيت‌هاي انتخاب بازيگرها، فضاسازي و لحن فيلم را نبايد فراموش کرد. تصويري که ويشکا آسايش از زني مانند خانم دارابي با آن حالت خشک و مردانه ارائه مي‌دهد، به شناخت درست کارگردان و بازيگر از فيلمنامه برمي‌گردد، شکستن تصوير هميشگي رضا عطاران و استفاده درست از او و بلاهت توام با معصوميتي که دارد، حاصل کار رامبد جوان است.

رامبد جوان در بازيگري سبکي دارد پرتحرک و گرم، در فيلم‌هاي قبلي بازي‌ها متاثر از بازي او و سليقه‌اش درباره کمدي بود، اما در "ورود آقايان ممنوع" بازي‌ها طراوت و تازگي دارد، شبيه به نوع بازي رامبد جوان نيست و در بستر فيلم به درستي جاي گرفته است، بازي‌ها بدون اغراق و تصنع است و تنها بازيگري که با اغراق (نه به معناي منفي‌اش) بازي مي‌کند ويشکا آسايش است که بايد متناسب با شخصيت و اغراق‌هايش بازي مي‌کرده است.

فيلم موضوع ازلي و ابدي دعواي زن‌ها و مردها را (که از تم‌هاي محبوب قاسم‌خاني است) را به شيريني روايت مي‌کند و مثل اغلب کمدي‌هايي با اين موضوع در پايان با عشق تمام مي‌شود، غافلگيري انتهايي و به هم نرسيدن خانم دارابي و آقاي جبلي هم جذابيت فيلم را مضاعف مي‌کند. "ورود آقايان ممنوع" بعد از مجموعه "مسافران" (که امتيازهايش ديده نشد) و فيلم خوب "پسر آدم، دختر حوا" اين نکته را ثابت مي‌کند که رامبد جوان در سينماي کمدي مي‌تواند مهره موثر و مفيدي باشد.

"ورود آقايان ممنوع" چيزهاي زيادي براي دوست داشتن دارد، قصه خوب، کارگرداني درست، يک ويشکا آسايش متفاوت که مي‌تواند سيمرغ بلورين بهترين بازيگر را بگيرد اگر هيئت داوران به اين فيلم کمدي روي خوش نشان بدهد، ماني حقيقي که عجيب است استعداد بازيگري‌اش تا به حال کشف نشده و چقدر مي‌تواند در نقش‌هاي متفاوت خوب باشد، "درباره الي" و "ورود آقايان ممنوع" دو سر مختلف از جريان بازيگري هستند و احتمالا حقيقي بازهم مي‌تواند نقش‌هاي متفاوت با اين تجربه‌ها بازي کند.فضاي دبيرستان دخترانه، بچه درس‌خوان‌هايي که معمولا در فيلم‌ها و مجموعه‌ها فاقد هر نوع جذابيت هستند و نمايش آرزوهاي زنان (حتي آنهايي که مثل خانم دارابي تظاهر مي‌کنند مانند مردان هستند) و...

"ورود آقايان ممنوع" حتما اکران خوبي خواهد داشت و اين شايد باعث شود توليد چنين کمدي‌هايي جاي آثار سخيف و مبتذلي که اين روزها به نام کمدي روي پرده سينماها مي‌رود ، بگيرد.

- - - - - - - - -

سينما و تلويزيون تبيان


محدثه واعظي‌پور / مهر

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت