بدون تو بن لادن

یک کارگردان جوان پاکستانی، بن لادن را در اولین فیلمش دست انداخته ولی هنوز زنده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدون تو بن لادن

 

«بدون تو بن لادن» نخستين فيلم آبيشک شارما کارگردان جوان هندي است. موضوع جنجالي‌اي که تروريست مشهور و رهبر القاعده را دست انداخته است، براي کارگردان کم و بيش دردسر درست کرده است اما خود وي معتقد است منظور خاصي نداشته است. از طرف ديگر او را متهم کرده‌ اند که از تروريست ‌ها حمايت کرده است. شارما حالا با اين همه دغدغه بايد به فکر فروش فيلم هم باشد چون اگر کار اول او موفق نباشد، بعيد است بتواند در آينده کارگرداني را ادامه دهد و شايد مجبور شود دوباره به سراغ نوشتن متن ‌هاي کمدي برود. او در اين گفت‌وگو از حال و هواي خودش و «بدون تو بن لادن» ‌مي ‌گويد.

• براي ما شرح دهيد که «بدون تو بن لادن» چگونه فيلمي است؟

- «بدون تو بن لادن» در حقيقت نوعي طنز جنون ‌آميز است. کمدي ‌اي است که در دوران پس از 11 سپتامبر مي ‌گذرد. شخصيت اصلي فيلم علي حسن يک روزنامه نگار پاکستاني است که رويايي امريکايي در سر دارد. او از چهره بن لادن استفاده مي ‌کند تا نام و آوازه ‌اي براي خود دست و پا کند و رؤياي خود را تحقق بخشد. اين فيلمي مفرح و سرگرم کننده

دلم مي ‌خواست طنز موقعيت بسازم. ما بايد ياد بگيريم که به مسائل و مشکلات خود بخنديم. خنديدن به مشکلات بامزه است و به ما احساس خوبي مي‌ دهد. اينکه چطور موضوع فيلم به ذهن من رسيد هم خود داستاني عجيب مثل فيلم دارد. يک شب سردرد شديدي داشتم به طوري که پيراهني را به سرم بسته بودم که شبيه دستار شده بود. ريش‌ هايم هم بلند بود. يک نفر به محض اينکه مرا ديد گفت چقدر شبيه اسامه بن لادن شده‌ اي! همين باعث شد تا جرقه فيلم در ذهنم زده شود

است که مي‌ خواهد به شکلي زيرکانه پيام صلح و آرامش را به جهان منتقل کند. ما به نوعي جهان مضحک امروز را دست انداخته ‌ايم. من مطمئنم که همه بينندگان اين فيلم خواهند توانست با موضوع آن ارتباط برقرار کنند و نتيجه ‌گيري خاص خود را داشته باشند.

• چرا از خواننده پاپ پاکستان علي ظفر خواستيد تا نقش اصلي کار را بر عهده بگيرد؟

- فيلمنامه ‌اي که ما داشتيم نيازمند بازيگري بود که بتواند نقش يک روزنامه نگار پاکستاني را بازي کند، همچنين او بايد خوش قيافه باشد و بتواند از عهده کار طنز بر بيايد. روزي علي ظفر را در يکي از کانال ‌هاي تلويزيوني ديدم که داشت برنامه اجرا مي ‌کرد، به نظر مي ‌رسيد که او همه ويژگي‌ هاي لازم براي اين نقش را دارد. بنابراين او را براي تست فراخوانديم. وقتي فيلمنامه را براي او خواندم خيلي راحت‌ پذيرفت که بخشي از فيلم باشد و به اين ترتيب او هم به پروژه پيوست.

• آيا حقيقت دارد که شما کار خود را ترک کرده‌ ايد تا اين فيلم را بسازيد و 10 بار هم تا به حال طرح را بازنويسي کرده ‌ايد؟

- من نخستين طرح را در سال 2006 نوشتم، در اين سال موضوع به ذهنم رسيد. من در استوديويي به عنوان مدير اجرايي کار مي ‌کردم اما تصميم گرفتم تا به طور تمام وقت روي کارم تمرکز کنم. چون تمرکز روي دو جا کار کردن خيلي دشوار بود. وقتي نخستين طرح را خواندم ديدم که هنوز جاي کار دارد، بنابراين دوباره سرگرم نوشتن شدم. دوباره نوشتم و دوباره براي نويسندگان فيلمنامه طرح را خواندم، اين کار بارها تکرار شد... و بله درست است، من 10 طرح براي اين فيلم نوشتم. امروز که فيلم را مي ‌بينم احساس مي‌ کنم که به آن همه زحمت مي‌ارزيد هميشه کار سخت ارزشش را دارد.

• فکر نمي ‌کنيد که ساخت فيلمي با موضوع اسامه بن لادن و حوادث 11 سپتامبر تا حدودي کهنه است؟

- شخصيتي مثل اسامه بن لادن هرگز کهنه نمي ‌شود. او هنوز هم دستگير يا کشته نشده است و ما هنوز در دوران بعد از 11 سپتامبر به سر مي‌بريم. بنابراين من معتقدم که موضوع هنوز به دوران ما ارتباط دارد. هنوز هم کشورهايي مثل پاکستان، عراق و افغانستان هر ساعت درگير جنگ و تروريسم هستند.

• به نظر مي ‌رسد چاشني فيلم شما زبان پنجابي است. فکر مي‌ کنيد استفاده از اين زبان باعث شود فيلم مقبوليت کمتري نزد مخاطبان داشته باشد يا اينکه فيلمنامه اينطور ايجاب مي ‌کرد؟

- بله، اين چاشني براي فيلم ضرورت داشت چون زبان پنجابي زبان پاکستان است. زباني که در فيلم من استفاده شده است بسيار آسان و قابل فهم است. فکر نمي ‌کنم اين زبان مانعي براي مخاطبان ايجاد کند. من مطمئنم همه اهالي جنوب هند قادرند گفت ‌و گوها را بفهمند.

• هميشه دوست داشتيد چنين فيلمي بسازيد؟

- دلم مي ‌خواست طنز موقعيت بسازم. ما بايد ياد بگيريم که به مسائل و مشکلات خود بخنديم. خنديدن به مشکلات بامزه است و به ما احساس خوبي مي‌ دهد. اينکه چطور موضوع فيلم به ذهن من رسيد هم خود داستاني عجيب مثل فيلم دارد. يک شب سردرد شديدي داشتم به طوري که پيراهني را به سرم بسته بودم که شبيه دستار شده بود. ريش‌ هايم هم بلند بود. يک نفر به محض اينکه مرا ديد گفت چقدر شبيه اسامه بن لادن شده‌ اي! همين باعث شد تا جرقه فيلم در ذهنم زده شود.

• گفتيد فيلم درباره يک روزنامه ‌نگار پاکستاني است. خارج ازآن بخش طنز که با 11 سپتامبر ارتباط دارد قصه فيلم دقيقاً چيست؟

- اين فيلم درباره يک روزنامه ‌نگار پاکستاني است که راهي امريکا مي ‌شود. زمان پس از 11 سپتامبر است و به او اجازه ورود نمي ‌دهند. بنابراين او تلاش مي ‌کند تا کاري کند که ورود او به ايالات متحده‌ سريع‌ تر و آسان‌ تر شود. او با کشاورزي روبه ‌رو مي ‌شود که بسيار شبيه اسامه بن لادن است و حسن با چرب زباني از او مي ‌خواهد تا ويدئويي براي او ضبط کند تا با استفاده از آن بتواند وارد امريکا شود.

• فيلم تا حدودي جنجال درست کرده است. نظرتان چيست؟ در پاکستان کلمه «لادن» را از عنوان فيلم برداشتند.

- من بسيار تلاش کردم تا حساسيت ‌ها را در نظر بگيرم و جنجالي درست نکنم تا به کسي برنخورد. حذف کلمه «لادن» از عنوان تيتر تصميم پخش‌ کننده بود چون آنها هم نمي ‌خواستند تنشي درست کنند. اوضاع بدي در پاکستان حاکم است. ما نمي ‌خواستيم جان مخاطبان را به خطر بيندازيم. البته در هر جاي ديگر که فيلم به نمايش درآيد با همان عنوان «بدون تو بن ‌لادن» خواهد بود.

• گزارش شده بود که شما را تهديد کرده بودند که فيلمي درباره بن لادن نسازيد؛ حقيقت دارد؟

- هيچ تهديدي از طرف بن لادن يا افرادش نبود. فقط يک نامه بدون امضا و نام و نشان دريافت کردم که ترجيح مي ‌دهم درباره آن حرف نزنم تا کسي تحريک نشود. شايد هم نامه به شوخي فرستاده شده بود چون نامي نداشت. ما البته از بن ‌لادن تجليل نکرده ‌ايم، فقط کمي او را دست انداخته‌ ايم. اصلاً علاقه ‌اي به جنجال ندارم، اين فقط يک فيلم است و دعا مي ‌کنم همه چيز به خوبي پيش برود.


منبع: جوان

گروه هنر تبيان

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت